به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۳۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
گفتگو با اولین پزشک "هندی " دهه 60 در " کهگیلویه و بویراحمد " / بخش دوم و پایانی :
روستای قشنگی بود. مشکلات اقتصادی وجود داشت ولی با این وجود مدرسه داشت. درمانگاه کوچکی بود که ما می رفتیم مردم را درمان می کردیم. در امامزاده آنجا نماز می خواندیم و وقتی هم که تعطیل بودیم برای تفریح به آنجا می رفتیم
خبردنا : خاطره حضور پزشکان هندی در " کهگیلویه و بویراحمد " در سالهای اول پس از انقلاب 57 را کمتر کسی در این استان هست که بیاد نداشته باشد .

به گزارش " خبردنا "، کمبود پزشک ایرانی و بویژه بومی کهگیلویه و بویراحمدی در دهه 60 چنان بود که کشور برای رفع نیازهای درمانی مردم مجبور به واردات پزشک از برخی کشورها بویژه هند شده بود .

تعدادی از این اطباء در "کهگیلویه و بویراحمد " ساکن و به طبابت می پرداختند .

دکتر "سید شوکت علیشاه " اولین پزشک هندی از ایالت " کشمیر "مستقر در "کهگیلویه و بویراحمد " در آن دوران است که سالها در بویراحمد ساکن بود .

این پزشک هندی در آن سالها زبان فارسی و البته لری را بخوبی فرا گرفته و میان مردم بویراحمد محبوبیت خوبی کسب کرده بود .

دکتر " نبی الله معصومی " از فرزندان شایسته استان " کهگیلویه و بویراحمد " که بصورت اتفاقی دکتر " شوکت " را در هند ملاقات کرده بود برای " خبردنا " گفتگوی اختصاصی با وی انجام داده است .

این ملاقات به گفته دکتر معصومی در در منزل دکتر " شوکت " در شهرستان "لداک " در منطقه " هیمالیایی هند " انجام شده است .

صمیمانه از دکتر " معصومی " که همواره ما را از محبت خود بهره مند می سازند سپاسگزاریم و امیدواریم این گفتگوی جذاب بتواند بخش هایی از خاطرات آن ایام را برای شما خوبان یادآوری نماید .

بخش اول گفتگوی خواندنی منتشر شد و حالا بخش دوم و پایانی این گفتگوی نوستالژیک را با هم می خوانیم.

******

** چه خاطره ای از مردم "سی سخت" دارید؟

روزی خانم بارداری به من مراجعه کرد که 11 دختر داشت. گفت آقای دکتر من 11 دختر دارم دیگر نمی توانم دختر داشته باشم، می خواهم کاری کنید تا بچه تو شکمم سقط شود. گفتم که شما از کجا می دانید که این بچه دختر است ؟ گفت من 11 دختر در شکمم داشتم و علائم نوزاد دختر را می دانم. گفتم فتوای امام خمینی است که سقط جنین گناه است. هر کاری کرد گفتم من اینکار را نمی کنم و به خانمم متوسل شد ولی هر کاری کردند من این کار را نکردم ، حتی خانمم به من نهار نداد ولی قبول نکردم که اینکار را بکنم. وقتی بچه به دنیا آمد تا یک پسر زیبا است و برای من شیرینی آورد به اون خانم گفتم دیدید که خدا کارش بی حکمت نیست. شما سید هستید و باید الگو باشید. این خاطره همیشه در ذهنم مانده است.

** آقای دکتر از مردم روستای "کریک" نقل شده است که شما گفته است امامزاده "شاه عسکر" در کشمیر هند است؟

خیر. من این را نگفتم.

** وقتی شما به "کریک" تشریف آوردید وضعیت این منطقه چطور بود؟

روستای قشنگی بود. مشکلات اقتصادی وجود داشت ولی با این وجود مدرسه داشت. درمانگاه کوچکی بود که ما می رفتیم مردم را درمان می کردیم. در امامزاده آنجا نماز می خواندیم و وقتی هم که تعطیل بودیم برای تفریح به آنجا می رفتیم.



** آیا فرزندان شما در کهگیلویه و بویراحمد متولد شدند؟

بله. بچه اولم "سید میثم" که مهندس است در بیمارستان یاسوج متولد شد. دومین فرزندم "سید محمد" که در حال اخذ مدرک لیسانس است در یاسوج متولد شد.

** شما چند سالی است که بویراحمد را ترک کردید، تا چه میزان به فکر بویراحمد و ایران هستید؟

شما الان در منزل من هستید. فرش زیر پایتان ایرانی است. منزلی که در آن قرار دارید با حقوق ایرانی ساخته شده است. تلویزیون اتاقم ایرانی است. دانشمندان ایرانی ماهواره به فضا فرستاده اند و من الان همه شبکه های ایرانی را می بینم. هر شهر ایران را که بخواهم می بینم. پس همواره به فکر آنجا هستم.

درست است که ایران در جهان دشمنان زیادی دارد ولی همانطور که امام خمینی (ره) فرمود "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" من هم می گویم که آمریکا در مقابل ایران نمی تواند هیچ غلطی بکند. افتخار می کنم که پرچم ایران در همه جا در اهتزاز است. من همواره به فکر ایران هستم و امیدوارم مردم ایران همیشه موفق و پیروز باشند.

** جناب آقای دکتر در منطقه و محله شما خیلی به امام خمینی (ره) احترام می گذارند و عکسش در مغازه ها و خانه ها نصب شده است ،دلیلش چیست؟

ما شیعه هستیم و شیعه ها باید یک مرجع تقلید داشته باشند. رساله امام خمینی (ره) در اینجا خیلی طرفدار دارد. قدیمی های این منطقه مقلد امام هستند و ما مقلد حضرت آیت الله امام خامنه ای هستیم و ما ایران را خیلی قبول داریم.

** جناب دکتر فرهنگ شعر ، موسیقی و رقص بویراحمدی را چگونه دیدید؟

جدا از فرهنگ فارسی و ایرانی ، فرهنگ بویراحمدی خیلی زیباست. وقتی با یک تهرانی صحبت می کنی یک حس داری ولی وقتی با یک بویراحمدی صحبت می کنی احساس دیگری داری که حس قشنگی است.

رقص بویراحمدی چوب بازی است. لباس و غذای جالبی دارند. نشست و برخواست شان هم اسلامی است.

**آیا شعر لری در ذهنتان است؟

بله. لرها شعر های زیادی دارند. البته لرها علاقه زیادی به تفنگ دارند. ما که از تفنگ می ترسیم.

لرها شعری دارند که می گوید " تفنگ دردت وجونم / تفنگ شیرین زبونم/ تفنگ بزن دشمن دلم"

یا شعر دیگری هست کی کمی گوید" مو لُرِ بَلیط خوروم هف سال چوپونُم "

** آیا در عروسی ها شرکت می کردید؟

من در عروسی ها، در عزا و در مراسم شهداء شرکت می کردم. من جدا از مردم بویراحمد نبودم و آنها نیز من را جدا نمی دانستند. وقتی به عروسی ها می رفتم مثل بقیه هدیه می دادیم. دخترها زود ازدواج می کردند که از لحاظ اسلامی خیلی خوب بود. جهیزیه می دادند و دختر در خانواده همسر همانند خانواده پدری احترام می شد.

**شما در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در ایران بودید؛ اگر امکانش هست در مورد فضای آن روزهای بویراحمد و شهداء توضیح بفرمائید؟

زمان سختی بود. مشکلات زیادی وجود داشت. مردم درگیر مشکلات اقتصادی بودند. ولی با این وجود وقتی امام خمینی (ره) ندا می داد، همه مردم به خط می شدند و به جنگ می رفتند. هرچه داشتند کمک می کردند و می گفتند این قافله عزم کرب و بلا دارد.

در آن موقع مردم ناراحت بودند. من به خانواده شهداء ،خانواده جانبازان و اسراء می رفتم و کنارشان بودم تا ناراحتی آنها کم شود.

** مهمان نوازی بویراحمدی ها چطور بود؟

مردم ایران، بالخصوص مردم بویراحمد و بویژه مردم سی سخت بسیار مهمان نواز بودند. موقع انگور که می شد برای من انگور می آوردند . گاهی تا 10 کارتن انگور در منزل من بود و همه فاسد می شد. هرکاری هم که می کردم بازهم می آوردند. مرتب من را به خانه هایشان دعوت می کردند.

** چه سالی به هندوستان برگشتید؟

سال 1995.

**آیا اخبار استان "کهگیلویه و بویراحمد" را دنبال می کنید؟

بله. همانطور که گفتم به همت دانشمندان ایرانی ما الان از ایران خبر داریم. هر شب قبل از خواب اخبار ایران را می بینم. اخبار بویراحمد را هم دنبال می کنم. الحمدالله شنیدم سی سخت شهرداری دارد و به آنجا شهرستان دنا می گویند. شهر یاسوج فرودگاه دارد و شبکه تلویزیونی دارید.

اخبار استان را از چند روز قبل که همدیگر را پیدا کردیم و گفتید سایت محلی از طریق همین سایت شما "خبردنا" دنبال می کنم. حتی خواندم که می خواهند اسم استان را "زاگرس" بگذارند. آن موقع هم که ما آنجا بودیم تلفظ نام "کهگیلویه و بویراحمد"خیلی سخت بود و فقط می گفتیم بویراحمد. اگر اسمش عوض شود خوب است.

**آقای دکتر ضمن تشکر فراوان از وقتی که به ما دادید اگر در پایان پیامی برای مردم "کهگیلویه و بویراحمد" دارید ، بفرمایئد؟

چند نفر از دوستان من در بویراحمد فوت کرده اند، خیلی ناراحتم. سلام گرم من را به همه مردم آن منطقه خصوصاً خانواده "نیک اقبال" برسانید.

مردم ایران بدانند این همه تبلیغاتی که غرب بر علیه ایران می کند بی تاثیر است و ایران نشان داده که چقدر قوی است. در تحریم نشان دادند که چقدر مقاوم قوی هستند. مطمئن باشید روزی ایران سوپرقدرت جهان خواهد شد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
لوداب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
1
درود بر دکتر شوکت علیشاه
و شیعیان کشمیر و هند
در پناه خدا
آرمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
0
سلام . من بخش اول این مصاحبه را چگونه بهش دسترسی پیدا کنم . جناب سر دبیر لطفا راهنمایی بفرمایید ...
با تشکر
مدیر پایگاه با سلام

پایین همین مصاحبه تیتر بخش اول ان گذاشته شده کلیک کنید باز می شود
نام:
ایمیل:
* نظر: