به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۱۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
خبردنا- مهدی درویش نسب :یکی از مهمترین فاکتورها و شاخص ها برای معرفی یک کشور، استان و یا شهر به جامعه انسانی نام و نشان است.این معیار تا آن اندازه مهم و تاثیر گذار است که میتواند باعث تقویت روحیه دست جمعی و همگرایی یک ملت و یا موجب تفرق و نگرانی های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی شود.

 شاید بعد از مذهب و دین واحد؛ مهمترین امر در ایجاد و تقویت روحیه همبستگی ملی برگزیدن نام جامع و مانع ایران برای همه اقوامی است که در ذیل این نشان ضمن حفظ اصالت فرهنگی و رسومات محلی زندگی میکنند و نیز بخود می بالند و در اینکه کدام یک اصالتش به این واژه نزدیکتر است رقابت نیز دارند.

مثلا اگر از یک هم وطن در خارج سوال شود کجایی هستید؟ از لر،فارس، ترک و ترکمن به جای اینکه بگوید لر یا ترکمن؛ فورا می گوید ایرانی هستم.که البته این نشان از شکل گیری فرایند دولت ملت در یک جامعه است که از شاخصه های تشکیل قلمرو جغرافیایی و انسانی یعنی کشور است.

بنا براین این نام چنان اثری دارد که می تواند هویت ملی را رقم بزند.البته دین نیز به عنوان نخ تسبیح پراکندگی اقوام مختلف را به همدیگر گره میزند تا جامعه انسانی را دارای آرمان و هدف مشترک برای طی مسیر پیش روی خود نماید و امتزاج این دو امر همبستگی کلی یک ملت را به شکل بسیار جدی بالا می برد.

نام استان ما نیز چنین وضعیتی دارد. جدای از این مساله که سنگینی و طولانی بودن نام فعلی است این نام برای استانی که دارای اقوام مختلف و شهرستانهای مختلف با نام های متفاوت است نمی تواند همبستگی لازم را ایفا کند و تجربه نشان داده است افراد را در معرفی هویت خود نمی تواند یاری نماید.

مثلا اگر از یک گچسارانی، بهمیی، لنده ای و... سوال شود هویت تو و نقش تو در این نام در چه جایگاهی قرار دارد پاسخی نخواهد داشت. وحتی در معرفی خود در سایر استانها و در پاسخ به این پرسش که اهل کجایید؟ جواب خواهند داد که مثلا یاسوجی هستم، یا گچسارانی و کمتر کسی میگوید کهگیلویه و بویراحمدی هستم چرا که استان به دو شق کهگیلویه و بویراحمد و به تبع همین نام به سردسیر و گرمسیر تقسیم شده  و اثرات مخرب فرهنگی درپی داشته است.

این مهم تا جایی است که حتی در برگزیدن مدیران چه درست یا نادرست در بین مردم متداول است که مدیریت استان سردسیری و یا گرمسیری است تا جایی که امروزه شاهد این مساله هستیم که در مقابل نام کهگیلویه بزرگ حرف از بویر احمد بزرگ به میان آمده است و این خود به خوبی بیان گر اثرات منفی نام فعلی استان در برگزیدن هویت مشترک و احساس تعلق همگان به آن است.

بنابراین آنچه علت تغییر نام استان را به ذهن متبادر می سازد ضمن ضرورت بر طرف کردن شکاف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، آن است که این نام نمیتواند بیانگر نماد و روح کلی اقوام ساکن این پهنه جغرافیایی باشد و مردم بسیاری نیز خود را با این نام معرفی نمیکنند؛ چراکه نتوانسته روح واحدی را بر خرده فرهنگ های مختلف حاکم سازد و همچنان که ذکر شد موجب رقابت ها و تنش های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز گردیده است که ضرورت تغییر آن را دوچندان میکند.

امید است که این اتفاق به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتند و شاید بهترین نام که بتواند جامعیت همه اقوام ساکن و شهرستانهای موجود با نام مختلف را دربر گیرد "زاگرس" باشد.

 چرا که همانند البرز می تواند اولا یک نماد باشد ثانیا کوتاه و مختصر است و ثالثا منطقه ی جغرافیایی مورد نظر نیز در جوار همین دیواره ی طبیعی رشته کوه های زاگرس است؛ ضمن اینکه که بخشی زیادی از جامعه دانشگاهی و مردم استان با این تغییر موافق هستند با توجه به شباهت فرهنگی و اجتماعی زاگرس نشینان این نام منعکس کننده رسومات و آداب زندگی سنتی و ایلیاتی استان ما نیز هست و از همه مهمتر خرده فرهنگ های موجود و اثرات منفی ممکن را در ذیل خود هضم کرده، همبستگی را تقویت و استانی فکر کردن و عمل کردن را پوشش دهد.
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
1
سلام به همه مردم خاکم کهگیلویه و بویراحمد......جایی که از نامش اصالت و شرافت دیرینه پیدا هست.....چرا سیستان و بلوچستان نمیگویند که به دو قسمت استانمان تبدیل شده ...استان های دو قسمتی زیادی داریم که با یک نگاه معمولی میتوان فهمید که این گوه مثال ها فقط یک بهانه برای ضربه به نام بویراحمد می باشد ...بیعنی اگز نام استان تغییر کند انگاه مشکلاتی از قبیل بیکاری جوانان استان , پروژه های نیمه تمام استان سریعا مشکلاتشان حل می شود و خود کشی هایی که این روزها به شدت گریبان گیر استان شده است تمام می شوند ؟
ایا با تغییر نام استان مهاجرت شهرستان های استان به مرکز کمتر می شود؟
مشکل ما این است که حتی از پایه نگاه نمیکنیم که ابتدا موج عجیبی به استان امد چن سال پیش و همه با فرزندانشان دیگر لری صحبت نمیکنند و کم کم توسعه پیدا کرد موضوع که همه گیر شد ابتدا لری صحبت کردن نسل جدید را گرفتند و الان نام اصیل استان را....
چند پروژه نصفه نیمه در استان داریم؟چند مجموعه تجاری در استان داریم ؟
که اولویت شده تغییر نام استان.....
فریاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
0
میتوان فهمید که این گونه مثال ها فقط یک
دانشجوی بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
1
0
همین توضیح نویسنده کافی است که نام استان تغییر کند.
انصافا این نام زشتی هست. بابا هرجا میریم نمیتونن تلفظ کنن.
در ضمن نوشته بالا دقیقا به عمق مساله پرداخت و برای تغییر این نام همین استدلال کافیه...اگر گوش شنوا باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
0
خودت زشتی
میثم مردانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
شرم باد بر کسانی که نام استان راکه با ریشه و اصالت ما و پدرانمان گره خوردست و مایه فخر برای ماست را اینگونه بازیچه جهل و بی خردی خود قرار داده اند،اینها همانان اند که برای کسب نام، نژاد لر را مسخره و لگد مال کرده اند.نام استان سند هویت ماست حال عده ای بی هویت را نگذاریم که با نادانی نام پر آوازه و فخیم کهگیلویه وبویراحمد را بازیچه جهل خود قرار دهند.اگر بنا به سختی نام باشد استان های دیگری داریم که نامشان سختر از نام استان ماست چنانکه استان همسایه چهار محال وبختیاری که همچون نام استان ما بقول عده ای سخت است ولی با همین سختی اسم استانشان متاسفانه پیشرفته تر و شناخته شده تر از استان ماست،ولیکن مشکل ما بی سیاستی سیاستمدارانمان است که با جهل هویت خود را زیر پا گذاشته اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
تعصب جاهلانه حتی بر چیزی که معلوم است اثرات منفی دارد نیز از همین اسم یک متری نشات میگیرد.
بگزارید اسم استان زیبا باشد و زاگرس بسیار نام زیبایی هست.
میثم مردانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
جهل انجاست که با بی خردی نام استانی که با رگ و ریشه و نژاد مردمش گره خوردست را به دلیل بی سوادی یا عدم بیان شیوا در ادای نام استان تصمیم به تغییر نام استان میگیرند بجای بالا برن سواد و قدرت بیان خود
هومن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
تو را خدا عوضش کنین مردیم دیگه
نفت دار بی نفت
|
United Kingdom
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
0
0
زاگرس بهترین نام است . اگرنفت گچساران نبود یاسوج هنوز چهار تا کپر بیش نبود حق دارند بنالند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
0
واییی خدایا عوض بشه
نام:
ایمیل:
* نظر: