به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۲۲۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱

خبردنا: استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16264 کیلومتر مربع در ادامه رشته کوه از جنوب به استانهای فارس و بوشهر و از سوی شرق به استانهای چهارمحال بختیاری از طرف مغرب به استان خوزستان محدود می گردد.

تعدادی از محققین برآنند که مردم لر نژاد استان کهگیلویه و بویراحمد از تبار "ماردها" یکی از ده خاندان بزرگ پارسی هستند که در خیزش کورش کبیر علیه آستیاک با وی همراه شدند.

ماردها در سرزمین پارسی و در همسایگی مردم پارلینی و پاراتاکن که از نژاد ماد بودند و امروز نشان نامی آنان هنوز در سرزمین فریدون "پریدن" و لردگان زنده است و همچنین الیمایسها "ایلامیان" و خوزیان و کاسیان نشیمنگاه داشتند.

با نگرش به کوه نشینی و دلاوری که داشتند یونانیان آنها را سرکش و تاراجگر و راهزن نوشته اند. استرابون از سرزمین ایشان به نام (مردیا) نام می برد که همانگونه که گفته شد در همسایگی اقوام یاد شده زندگی می نمودند.

(ر.ک.مجیدی،76:1381)

کریستن سن در این مورد می نویسد: «پادشاه ایران هوبان انیمیا» (629-688 ق.م) لشکری بزرگ به جنگ سناخریب برده سپاه او مرکب بود از مردم انزان (ممسنی و کهگیلویه) که جزو سلطنت ایران بشمار آمده است و اهالی پارسوماش "مقصود پارسوماش در غرب دریاچه ارومیه نیست بلکه مراد ناحیه ای در شمال خوزستان است که ظاهرا در این تاریخ در دست هخامنشیان بوده است "

در حدود 815 ق.ب پارسوا از دره های زاگرس سرازیر شده به جانب جنوب و شمال شرقی شوش کوچیدند. در شما شرق کشور ایلام ولایتی به نام انشان مستقر شده اند و این همان است که انزان خوانده اند. کوروش کبیر خود را پادشاه آنجا نیز گفته است محل آنران نزدیک پاسارگاد گمان برده اند ولی فعلا ممسنی و کوه گیلویه را انشان می دانند». (کریستین سن 163:1374)

ولادیمیر مینورسکی در کتاب لرستان و لرها، می نویسد: "کهگیلویه که بین سوزیان (خوزستان) و پارس قرار دارد ممکن است همان نقطه ناشناخته انشان باشد که نیاکان کورش بزرگ از آنجا برخاسته اند. (مینورسکی، 32:1362)

 اگر نیاکان و احداد کوروش کبیر براساس این تحقیق از سرزمین "کهگیلویه بزرگ " بوده اند می توان نتیجه گرفت که وی نیز از این سرزمین بوده است .

کهگیلویه بزرگ که روزگاری جزء سرزمین " انشان " بوده  هم اکنون بخشی از "کهگیلویه و بویراحمد " است .


منبع : کتاب آوای دنا- صاحب امتیاز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی- مدیر مسئول :رضا دهبانی پور - سردبیر: مسعود رضائی بیاره- به قلم گردآفرین محمدی - صفحات 31-32

" خبردنا " به منظور بحث و بررسی بیشتر در خصوص این مطلب آماده دریافت و انتشار مطالب سایر محققان تاریخی است . علاقمندان می توانند مطالب خود را از طریق تماس با ما این پایگاه خبری ارسال تا منتشر شود .

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بویراحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
1
آقای علیبازی عزیز جنابعالی یک چکش گرم و یک چکش سرد میزنی.حمایت همه جانبه جنابعالی از تغییر نام استان و پر رنگ کردن تفسیر نویسندگان بومی که به استناد نویسندگان خارجی (که آنها هم برگرفته از کتاب هردوت)می باشد و سندیت علمی ندارد جای سوال بسیار دارد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
0
دلخوش نباشیم انشان همان ایذه کنونی درخوزستان است وربطی به استان ما ندارد ...تاریخ را تحریف نکنیم که عواقب بسیار بدی دارد وایندگان به ما میخندند
نام:
ایمیل:
* نظر: