به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۷۲۶۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
خبردنا : "برخی از رسانه های حوزه خلیج فارس از جمله وبسایت خبری "عیون الخلیج" هم از این اتهام زنی اردوغان به ایران، به عنوان نطق آتشین یاد کرده اند."
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در بازگشت از روسیه سفید طی سخنانی اتهام عجیبی متوجه ایران کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، اردوغان در سخنانی اظهار داشت: «اینک نفوذ "فارسی" (ایران) در عراق گسترش پیدا کرده است و موضعگیری شبه نظامیان الحشد الشعبی در حمایت از این نفوذ فارسی پسندیده نيست.»

اردوغان در ادامه گفت: «الحشد الشعبی همچنان به تهدیدی برای اهالی موصل و ترکمن ها تبدیل شده است. ما تحولات عراق و آنچه که در تلعفر و سنجار موصل رخ می دهد را از نزدیک پیگیر هستیم.»

 این سخنان عجیب اردوغان درباره ایران باعث جنجال میان تحلیلگران ترک و عرب شده است. رسانه های عربی، این سخنان اردوغان را به "هشدار به ایران" ارزیابی کرده اند.

برخی از رسانه های حوزه خلیج فارس از جمله وبسایت خبری "عیون الخلیج" هم از این اتهام زنی اردوغان به ایران. به عنوان نطق آتشین یاد کرده اند.

شبکه قطری الجزیره در ادامه گزارش خود آورد که "محمد زاهد گل" تحلیلگر ترک مدعی شد: «منظور اردوغان از "توسعه نفوذ فارسی" در عراق این است که ایران می خواهد از طریق الحشد الشعبی گذرگاه زمینی در تلعفر ایجاد کند تا ایران را با الحشد از طریق سوریه، لبنان و افغانستان مرتبط کند.»

بنا بر ادعای این تحلیلگر ترک، هدف ایران در نفوذ در عراق، صادر کردن انقلاب خود از طریق مذهب تشیع در منطقه است. ترکیه با ایران مشکل ندارد و روابط خوبی باتهران دارد ولی مشکل ترکیه با سپاه پاسداران است.

بنا بر این گزارش، یاسر الزعاتره تحلیلگر عرب درباره سخنان اردوغان مدعی شد: «ایران می خواهد پرونده هایی مانند حلب و یمن را از طریق ابزار نظامی حل و فصل کند. ایران با حمایت از نوری مالکی و بشار اسد منطقه را به طائفه گری کشانده است.»

در این رابطه هم "محمد صالح صدقيان" رييس مرکز عربی تحقیقات راهبردی در مسائل ایران گفت: «سخنان اردوغان درباره نفوذ فارسی در عراق ناظر بر تحولات داخلی ترکیه است و گرنه ترکیه با ایران روابط خوبی دارد و تهران از حزب کارگران "کرد" ترکیه حمایت نمی کند.»

وی افزود: «ایران و ترکیه درباره پرونده های منطقه همکاری های زیادی دارند و به خاطر این همکاری ها اختلافات موردی خود را کنار گذاشته اند.»
نام:
ایمیل:
* نظر: