به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۳۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
خبردنا : ساکنان منطقه کهگیلویه در دوران باستانی به آیین باستانی معتقد و به ویژه در دوره ساسانیان به آیین " زرتشت " پایبند بودند . با ورود اسلام به ایران مردم این دیار نیز به تدریج پذیرای اسلام شدند .

بنا به روایت مولف "نزهه القلوب " در حدود قرن هشتم هجری بخشهایی از مردم این دیار شافعی مذهب بودند که البته با توجه به حاکمیت بنی امیه و بی عباس ، رواج اهل سنت در ایران طبیعی به نظر می رسید اما شواهدی موید آن است که از همان قرن اول به رغم حاکمیت اهل سنت ، احتمالا اکثر این مناطق به تشیع و امامت ائمه اطهار معتقد بودند و در فراز و فرود های تاریخی به این اعتقاد خود پای بند و وفادار ماندند .

حضور طوایف هاشمی و عقیلی آثاری از آیین خرمیان و اسماعیلیان ، وجود حکام کم تعصب یا متمایل به تشیع مانند خاندان عجلی خزاعلی آل بویه و اتابکان لر از جمله عواملی بودند که در قرون قبل از حاکمیت صفویه مردم منطقه کهگیلویه را قادر ساختند به اعتقادات شیعی خود پایبند بمانند .

البته تاریخ دقیق گرایش عمومی مردم این منطقه به آیین تشیع روشن نیست ،اما به هر حال قبل از حاکمیت صفویه اعتقاد به تشیع در این منطقه وجود داشته و می توان گفت با تاسیس سلسله صفویه و رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران آن عده از مردم این منطقه که هنوز پایبند به مذاهب اهل سنت بودند به تشیع گراییدند و بدین گونه تمام اهالی منطقه از دوره صفویه به شعیه مذهب شدند .


منبع : کتاب تاریخ سیاسی کهگیلویه -به قلم دکتر سید " مصطفی تقوی مقدم "- صفحه 78


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
1
0
این هم مثل همون جوان لیکیایی است که به لیککی تعبیر شد
نام:
ایمیل:
* نظر: