به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۷۴۶۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
خبردنا : معاون شرکت شهرکهای کشاورزی کشور از موافقت خود با تغییر نام " کهگیلویه و بویراحمد " خبر داد .

مهندس سید " رحمت الله پریچهر " در گفت و شنود اختصاصی با " خبردنا " از تهران گفت : تغییر نام " کهگیلویه و بویراحمد " اقدام میمون و مبارکی است که باید به ایده پردازان آن  ، شورای فرهنگ عمومی استان ، استاندار و سایر مسئولان استان و برخی نمایندگان و سیاسیون که پیگیر انجام چنین رخدادی هستند صمیمانه تبریک گفت .

وی با بیان اینکه ارتباط نام استان با مشکلات آن یا در اولویت نبودن آن نمی تواند دلیلی برای تاخیر در این تغییر نام باشد افزود : " کهگیلویه و بویراحمد " به دلیل مشکلات خاصی که در تلفظ و نگارش برای همگان دارد باید زودتر از اینها تغییر می کرد و اکنون همگان باید این تغییر را به فال نیک گرفته و در تسریع آن یاری نمایند .

مدیر اسبق باغبانی جهاد کشاورزی "کهگیلویه و بویراحمد " ادامه داد : هرچند ربط دادن مشکلات کنونی استان به این نام درست نیست اما دل بستن و تعصب داشتن هم بر نگهداشت آن مناسب نمی باشد و ما این تغییر را یک گام به جلو برای سرعت بخشیدن به توسعه استان می دانیم .

پریچهر دل کندن از تعصب های بی فایده را گامی بزرگ در راستای توسعه عنوان کرد و گفت : برخی عزیزان عنوان می کنند که با حذف استان گذشته و تاریخ آن نیز ابطال خواهد شد که چنین چیزی واقعیت ندارد .

معاون شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در نام کنونی استان همه شهرستانهای استان دیده نمی شود خاطرنشان کرد : در این نام تنها دو شهرستان " کهگیلویه " و " بویراحمد " دیده می شود که خود می تواند عاملی برای تفرقه و اختلاف میان سایر مناطق استان باشد و این در حالی است که نام استان باید ساده ، روان و بگونه بیان کننده شاخص اصلی همه مناطق استان باشد .

وی با تاکید بر اینکه " زاگرس " نامی شایسته برای استان خواهد بود افزود : نام زاگرس بخوبی نشان دهنده تاریخ و هویت استان ما که " دنا " بلندترین قله " زاگرس " را در خود جای داده است می باشد  و نامی تاریخی  و ماندگار برای زادگاه ما خواهد بود .

این مدیر ملی کهگیلویه وبویراحمدی این نام را هدیه ای به نسل آینده استان دانست و ادامه داد : کهگیلویه و بویراحمد هم در عمل هم در نام توسعه نیافته است که حداقل با تغییر نام ما یک گام بزرگ برای آغاز توسعه یافتگی را آغاز خواهیم کرد .

پریچهر با اشاره به سختی تلفظ و نگارش " کهگیلویه و بویراحمد "  خاطرنشان کرد : این سختی چنان است که بسیاری از مسئولان حتی فرزندان استان از خیر نوشتن یا بردن این نام در جلسات یا مکاتبات خودداری می کنند و شاهد بودیم که در سفر رئیس جمهور به استان هم این سختی در گفتار دکتر روحانی دیده شد و پس از آن وی هرگز نام استان را بکار نبرد .

این مقام مسئول تصریح کرد : نام " زاگرس " را نامی جهانی و شایسته برای استان می دانم و معتقدم فراگیر این نام چنان است که همه افتخارات گذشته استان را بهمراه خواهد داشت و همانند چتری فراگیر در حفظ گذشته و هدیه ای ارزنده برای نسل آینده خواهد بود .


انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
3
5
زاگرس يك نام يوناني است
احتراما كساني كه از مشكلات ترجمه مي گويند بايد بياد بياورند نامهايي مانند ون نسترروي يا رئال سوسيداد بسيار ثقيل تر از نام كهگيلويه هستند
بايد پرسيد چرا يك ايراني نمي تواند بگويد كهگيلويه
انكار هويت كار پسنديده اي نيست
انگلوار به يك نام مشهور اويزان شدن راه حل نيست
ما بايد يك نام را معتبر كنيم نه اينكه يك نام به ما توسعه و رفاه و احترام تقديم كند
اگر حتي تصور كنيم كه مي كند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
2
4
درود بر مهندس پریچهر چهره ماندگار باغبانی ایران
چقدر جای مسئولان لایقی چون شما در استان خالی ست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
2
4
نام " زاگرس " را نامی جهانی و شایسته برای استان می دانم و معتقدم فراگیر این نام چنان است که همه افتخارات گذشته استان را بهمراه خواهد داشت و همانند چتری فراگیر در حفظ گذشته و هدیه ای ارزنده برای نسل آینده خواهد بود .

احسنت عالی بود
هم استانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
1
3
بنظر خیلی از مردم استان نباید حساسیت به نام استان داشته باشیم هر چند نام گهکیلویه و بویراحمد را در قالب شهرستان داریم و جداگانه گویشی راحت تر نیز دارد و زاگرس نیز اضافه میشود و نه تنها از دستش نمیدهیم بلکه اضافه نامی را نیز صاحب میشویم درود بر مهندس پریچهر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
2
3
احسنت مهندس
دشت روم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
3
4
مردمان دلیر وغیور بویراحمد وطوایفی از کهگیلویه با رشادت ومبارزه از یک محدوده کوچک یک استان ساختند ولی حالا یک مشت آدم بی هویت و بی نسل ونسب از این اسم نگرانند ودر صدد تغییر اسمش هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
دشت روم جان اون اصل و نسبه نه نسل و نسب .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
4
بزرگان استان گنجینه های با ارزشی هستند که با شجاعت و دلیری از این مرز و بوم تا حد جان دفاع کردند و این سرزمین کوچک و زیبا را به جایگاه مناسب و امن برای زندگی طوایف و ایل های بزرگ در کنار هم مبدل ساختند. از همین بزرگان خواهش داریم اینبار با اعتماد به عقاید جوانان که متعلق به خود آنها هستند اجازه دهید آنها تصمیم یگیرند دستاورد شما در این سالها تربیت دانشمندان و برگزیدگان علمی بود که هر یک در ایران عزیزمان و جهان حرفی برای گفتن دارند پس به آنها اعتماد کنید.تغییر نام استان نه تنها به اصل و نسب ما خدشه ای وارد نمی کند بلکه مالکیت زاگرس را برای ما به ارمغان می آورد فرهنگ و اصل و نسب زمانی ارزشمند است که ما تحمل خود را برای اظهار عقاید دیگران بالا ببریم و با سعه ی صدر به آرمان های بزرگ کودکان و آیندگان خود بیندیشیم .
نام:
ایمیل:
* نظر: