به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۷۴۷۰
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
خبردنا - ناصر نصیریان : تغییر نام شهرها، استان ها و حتی کشورهای جهان پدیده ای امروزی و عجیبی نیست که نتوان آن را تحلیل کرد، دلایل این تغییرات بسته به عوامل سیاسی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و غیره همواره متفاوت بوده است به طوری که این موضوع در طول تاریخ همواره مخالفان و موافقان سرسخت خود را داشته است.

این روزها که که بار دیگر بحث تغییر نام استان «کهگیلویه و بویراحمد» بر سر زبان ها افتاده است یادآوری چند نکته از دیدگاه مخالفان و موافقان ضروری است:

مخالفان تغییر نام استان، بر هویت و زمینه های تاریخی و فرهنگی اسم «کهگیلویه و بویراحمد» تاکید می کنند (از دست به ماشه ها و پا به رکاب ها در این خطه می گویند از حماسه های که کوه های این استان به خود دیده اند، می سرایند) آنها از چهار محال و بختیاری و سیستان و بلوچستان که اسمشان مثل «کهگیلویه و بویراحمد» دو بخشی است و در حالی که هیچ گونه بحثی در رابطه با تغییر اسم ندارند، مثال می زنند و در نهایت بر این نکته تاکید می کنند که آیا با تغییر نام استان همه مشکلات (فقر، بیکاری و غیره) حل می شود؟

آنان معتقدند، مسئولان و نخبگان فکری- سیاسی با مطرح کردن موضوع تغییر نام استان سعی در دور کردن اذهان و افکار عمومی از دیگر مسائل از جمله بیکاری، فقر و عدم توسعه اقتصادی و موضوعاتی از این دست را دارند.

از طرف دیگر موافقان تغییر نام استان، ضمن دفاع از هویت و زمینه های تاریخی و فرهنگی استان «کهگیلویه و بویراحمد» تغییر نام استان را در راستای همین «حفظ هویت تاریخی و فرهنگی» می بینند که در سایه عدم شناخت لازم و کافی مسئولین حکومتی دولتی مغفول مانده و یا نسبت به آن بی توجه بودند.

همچنین آنان معتقدند که بحث تغییر نام نیز در چهار محال و بختیاری مطرح شده است و اینکه سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه هم از لحاظ نژادی و هم از لحاظ مذهبی شرایطِ به مراتب خاص تری دارد، تغییر اسم برای آن یک مسئله امنیتی ملی به شمار می رودکه نمی تواند در چارچوب خود استان بررسی شود؛ اما تغییر نام برای استان «کهگیلویه و بویراحمد» که ترکیبات نژادی و مذهبی یکپارچه تری نسبت به این دو استان دارد، چالشی است که می تواند راحت تر مورد بررسی قرار بگیرد.

با این همه موافقان تغییر نام استان انتقادات و سوالاتی فراوانی را در رابطه با اسم «کهگیلویه و بویراحمد» مطرح می کنند اینکه:

اسم «کهگیلویه و بویراحمد» در متون و نطق عادی در مجالس و محافل مختلف برای بیان، طولانی است و به راحتی قابل بیان نیست و برای دیگر افراد به گونه ای نیست که به آسانی به خاطر آورده شود و مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر این اسم به گونه ای نیست که بتوان آن راکوتاه کرد و یا به شکل یک اسم کوتاه یا نام اختصاری بیان شود (برای چهار محال و بختیاری معمولا علامت اختصاری «چوب» استفاده می شود).

واقعیت این است که اغلب مردم بعد از شنیدن اسم «کهگیلویه و بویراحمد» قادر نیستند آن را هجی کنند و درست بنویسند، معمولا اسم «کهگیلویه و بویراحمد» در رده های اسامی سخت برای «آزمون املا» بیان می شود که هدف آن برای فرد آزمون شونده القای یک حس سخت گیری و بیان «جهالت و نادانی» فرد در نوشتن این کلمه (کهگیلویه و بویراحمد) است.

آنان سوالاتی از این قبیل را نیز مطرح می کنند؟

آیا مردم (استانی و غیراستانی) قادرند بعد از دیدن اسم «کهگیلویه و بویراحمد» آن را به خوبی تلفظ کنند؟

آیا افراد و شهروندان استان «کهگیلویه و بویراحمد» در برخورد با دیگران و هنگام معرفی خود که اهل «کهگیلویه و بویراحمد» هستند حسی خوبی نسبت به این «اسم» خواهند داشت؟

آیا اسم کهگیلویه و بویراحمد قابلیت بسط و گسترش به همه مناطق استان را دارد؟

موافقان معتقدند یک اسم خوب «برند» است. نیاز به یک اسم خوب و مناسب می‌تواند از سوی شهروندان و نخبگان استان صورت بگیرد به‌گونه‌ای که شهروندان و نخبگان همیشه خواستار روش‌هایی راحت و مناسب برای شناسایی، به خاطر سپاری، بحث و مقایسه آن هستند.

بااین‌حال، آنان معتقدند یک اسم شایسته می‌تواند یکی از معیارهای ارزشمند دارایی برای یک استان باشد که پذیرش عمومی را تسریع می¬بخشد. اسامی که به‌طور ذهنی مهیج و محرک‌اند یا در هنگام بیان، «احساس خوبی» را در افراد و شهروندان ایجاد می‌کنند؛ نسبت به آن‌هایی که این حس را فراهم نمی‌کنند باید در اولویت قرار بگیرند.

واقعیت این است که «تغییر اسم» استان خودبه‌خود و تنهایی قادر به از بین بردن فقر و بیکاری مشکلات اقتصادی این استان نمی‌شود اما بیان یک اسم مناسب و راحت هم برای شهروندان و هم مسئولین این نوید را ایجاد می‌کند که پیش‌تر از قبل بر سر زبان‌ها بیفتد و در میان محافل و مجالس رسمی و غیررسمی (حکومتی- دولتی) استفاده شود.

با تغییر نام استان احتمالاً مشکلاتمان حل نمی‌شود و شاید چیزی نیز عایدمان نمی‌گردد ولی در مقابل مطمئنیم که چیزی هم از دست نمی‌دهیم، پس چرا امتحان نکنیم!!
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
1
0
افرین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
0
1
چرا امتحان کنیم؟ راه حل مشکلات ما و اشاعه نام استان حذف مدیران منطقه گرا از جمله تاجگردون هستش
نام:
ایمیل:
* نظر: