به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۸۴۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
محل تأمین آب 12 روستای بخش سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها یک چشمه است که به علت روباز بودن، همه موجودات و حتی احشام این روستاها از آن استفاده می‌کنند و آلودگی آن تهدید جدی برای سلامت مردم است.
خبردنا : آب یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عامل حیات موجودات است و جلوگیری از آلودگی آن نیز به همان اندازه مهم و ضروری می‌باشد.

به گزارش"خبردنا"، هر گونه تغییر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در محیط آب که به گونه‌ای زیانبار بر سلامت، بقا و فعالیت‌های انسان، حیوان، گیاه و سایر موجودات تأثیر گذارد، آلودگی آب گفته می‌شود.

آب 12 روستای بخش سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد از چشمه‌ای تأمین می‌شود که مسافت زیادی را در مسیر روباز طی می‌کند و در پایین دست به منبع ذخیره آب می‌ریزد.

در این مسیر روباز همه موجودات حتی احشام محلی نیز از آن برای مصرف روزانه خود استفاده می‌کند.

این آب غیر بهداشتی با عبور بیش از 12 کیلومتر خط انتقال به مصرف خانه‌های روستایی می‌رسد.

بیشتر مردم این روستاها با ناآگاهی این آب غیر بهداشتی را مصرف می‌کنند و از عواقب خطرناک آن نیز بی اطلاع هستند.

با جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه به همراه امام جمعه، بخشدار و مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت راهی این روستاها شدیم.

جمعیت هلال احمر با هدف اجرای کاروان سلامت و توزیع بسته‌های غذایی به مناطق محروم سفر می‌کند.

در این سفر خبرنگاران علاوه بر انعکاس خدمات انسان دوستانه جمعیت هلال احمر و اداره های دولتی، مشکلات مردم را نیز از نزدیک بررسی و به مسئولان اطلاع رسانی می‌کند.

در این بازدید درخواست اصلی مردم روستاهای «برم سبز» و «بی بی زلیخایی» بخش سوق از مسئولان رسیدگی به وضعیت نامناسب آب آشامیدنی بود.

بیشتر آنها آب لوله کشی را غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف می‌دانستند.

بعضی از اهالی روستا آب آشامیدنی مورد نیاز خود را از شهر سوق با حمل گالن و خودرو تأمین می‌کنند.

فریده محبی بهورز روستای 35 خانواری «برم سبز» آب روستا را غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دانست و گفت: با بازدید مردم و کارشناسان فضولات حیوانی در سرچشمه آب آشامیدنی مردم مشاهده شده است.

وی بیان کرد: بیش از 10 بار جواب آزمایش آلودگی آب مثبت بوده و کسی رسیدگی نمی‌کند.

محبی خواستار توجه مسئولان استانی و شهرستانی برای بررسی وضعیت آب غیربهداشتی 12 روستای بخش سوق شد.

امام جمعه دهدشت با اشاره به فاصله نزدیک این روستاها با شهر دهدشت و سوق گفت: شایسته نیست بعد از گذشت 35 سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی روستاهای بخش سوق آب آشامیدنی سالم نداشته باشند.

حجت الاسلام سد نصیر حسینی یکی از دلایل اصلی مهاجرت مردم از روستاها به شهرها را کمبود امکانات و ندادن خدمات رفاهی از سوی مسئولان اعلام کرد.

وی بیان کرد: نیاز است با توجه به تهدید سلامتی مردم روستا مشکل تأمین آب آشامیدنی سالم آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود.

بخشدار سوق نیز که در این سفر از نزدیک شاهد مشکلات مردم بوده گفت: بیش از چندین بار مشکلات 12 روستای بخش سوق با مسئولان ذی‌ربط ارائه شد ولی تاکنون هیچ گونه رسیدگی نشده است.

رزمجو افزود: آب شرب این روستاها بیش از هشت سال است که مشکل دارد ولی مسئولان آب و فاضلاب روستایی استان و شهرستان سهل انگاری می‌کنند.

وی بیان کرد: آب این 12 روستا از یک چشمه روباز تأمین می‌شود که از لحاظ بهداشتی مناسب نیست.

رزمجو گفت: تاکنون هیچ گونه سهل انگاری در برطرف کردن مشکلات این روستاها انجام نشد و باید مسئولان شهرستانی و استانی پاسخگو باشند.

رئیس آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه با تأیید آلودگی آب این روستاها گفت: این چشمه تنها محل تأمین آب این روستاها است.

ولی جفتا افزود: مردم روستا نباید احشام خود را در اطراف این چشمه به چرا ببرند زیرا آب را آلوده می‌کنند.

نیاز است مسئولان با تأمین اعتبارات لازم نسبت به ساماندهی این چشمه اقدامات لازم را انجام دهند.

بخش سوق با 13 هزارو 500 نفر جمعیت و 47 روستا در فاصله 12 کیلومتری از دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: