به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۸۵۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
پدر صنعت کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با "خبردنا" / بخش پایانی :
اینجانب ضمن اینکه قبول دارم که اگر این سرمایه گذاری در استان های بزرگ همجوار ایجاد شده بود با مشکلات کمتر و ارزش بیشتر و نیروی انسانی ماهرتر و توقعات کمتر مواجه بودم ، امّا خداوند را شاکرم اما نه تنها پشیمان نیستم بلکه آرزومندم که خداوند عمر با عزت جهت خدمتگزاری بیشتر به مردم استان عنایت فرمایید تا انجام وظیفه و ادای تکلیف نمایم

خبردنا - عادل علیبازی : بدون تردید کمتر فردی در کهگیلویه و بویراحمد است که نام «حاج خسرو باقری» را نشنیده باشد یا او را به عنوان کارآفرین کلاه نمدی نشناسد.

او بزرگترین کارآفرین استان و کشور است که توانسته یکی از پنج کارخانه تولید کامپوزیت دنیا را در یاسوج تاسیس نماید . نکته ی جالب آنکه این کارآفرین در رسیدن به شغل معلمی در زمان مرحوم "بهمن بیگی" ناکام شده بود و اینگونه به سمت کارآفرینی هدایت شد. ناخواسته و از سر اجبار.

 بخش اول و دوم  این گفتگوی خواندنی  با عنوان " بهمن بیگی نگذاشت معلم شوم "  و "   توهین و تهمت در استان زیاد است "  تقدیم شد آنچه می خوانیم بخش سوم و آخر این گفتگوی اختصاصی " خبردنا " است .


خبردنا : نقش مردم و جوانان را در افزایش بیکاری بیشتر می دانید یا نبود کارخانه یا زمینه های اشتغال را ؟

در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ، کارخانجات و زمینه های اشتغال و نیز ایجاد فرهنگ کار و کنترل رشد جمعیت ، مشکل بیکاری مردم و بالاخص جوانان که اکثراً این کشورها دوران میانسالی را طی می کند حل شده است و لیکن در ایران به سبب جوان بودن ، رشد فزاینده جوانان ، کثرت افراد جویای کار ، کمبود زمینه های اشتغال و کارخانه های تولیدی و صنعتی، عدم بهره مندی از اراضی و آب موجود بویژه در استان ، عدم ایجاد فرهنگ صحیح هدایت به سوی تولید و کار برای جوانان ، توقع و انتظار عامه مردم به کار در ادارات و موسسات دولتی می باشد کما اینکه اعتماد سازی و زمینه سازی کامل برای حضور سرمایه گذاران غیربومی هنوز مطابق با خواسته ها و توقعات بحق یک سرمایه گذار فراهم نشده است .

خبردنا : برنامه ی آینده ی شما چیست ؟

از آنجاییکه تمامی دارائی مایملک و امکانات خود را مصروف ایجاد و بهره برداری از یکی از بزرگترین کارخانجات محصولات پلیمری در استان نموده ام، بر این باور و اعتقاد هستم که انشاءالله با یاری خدای بزرگ و همت اعضای خانواده و مدیران و مهندسان و کارشناسان و کارگران عزیز و زحمتکش مجتمع تولیدی صنعتی خود همچنان پیگیر گسترش و توسعه مجموعه ، با خرید ماشین آلات صنعتی جدید با فناوری روز ، خطوط تولیدی سایر لوله ها و مخازن و اتصالات پلی اتیلن میباشم که هم تمام لوله های پلی اتیلن و کامپوزیت و متعلقات آن یکجا در مجموعه تولید و به تبع افزایش تولید ، بتوانم نقش مهمی در افزایش اشتغال نیروهای بومی داشته باشم.

خبردنا : مهمترین انگیزه شما از افزایش سرمایه گذاری و اشتغال افزایش ثروت است یا مسائل دیگر نظیر ارضای درونی از کمک به مردم و ... ؟

پر واضح است که یک سرمایه گذار دارای اعتقادات مذهبی آن هم در کشور ایران ، علاوه بر دستیابی به سود آوری معقول به منظور تداوم حیات کارخانه و برقراری و حفظ اشتغال، همواره به رضایت خداوند متعال و استعانت از درگاه باری تعالی در جهت خیر و برکت به سرمایه و باقیات و صالحات و به یقین این همه تلاش و فعالیت کاری شبانه روزی علاوه بر نیاز مادی دنیوی ذخیره قیامتی هم باشد که قدر مسلم رضای مردم فراهم نمودن زمینه رضایت خداوندی خواهد بود.

خبردنا : مهمترین موفقیت های که در این حوزه کسب کرده اید چیست ؟

بزرگترین کارآفرین در کوچکترین استان کشورــ کارآفرین نمونه کشوری ــ کارآفرین نمونه استانی ــ تعاونی برتر کشوری ــ تعاونی نمونه و برتر استانی ــ دریافت دهها لوح تقدیر و تندیس در همایشها و نمایشگاههای کشوری و خارج از کشور.

خبردنا: شیرین ترین و تلخ ترین خاطره ای که از سرمایه گذاری در استان دارید کدام است ؟

شیرین ترین لحظات برای یک صنعت گر و تولید کننده یا سرمایه گذار، تمام طول روز در حال فعالیت برای امرار معاش حلال برای خود و جمع کثیری نیروی انسانی و نیز عرضه محصولات با کیفیت به بازار است.

ورود و خروج کارکنان در صبح ها و غروبها با حضور در درب مجتمع برای کار یا مراجعت به خانه با خستگی از کار و یا مراجعت به خانه با خستگی از کار و امید به آینده شیرین ترین لحظات و تلخ ترین ، بی توجهی مسئولین استانی و نادیده گرفتن زحمات و خدمات صادقانه زحمتکشان بخش تولید و صنعت به سرمایه گذاران بومی می باشد که امیدواریم این ذهنیت منفی و سم مهلک توسعه هر چه زودتر از استان رخت بر بندد.

خبردنا : حسادت های معمول در استان که متاسفانه کم نیستند و زخم زبان های که متباً شنیده می شود چقدر شما را آزار می دهد ؟ تا حالا از سرمایه گذاری در استان پشیمان نشده اید ؟

شایعات مغرضانه، حسادتهای فردی و قومی و قبیله ای توقعات نابجای افرادی که نه دارای توان فکری، نه توان عملی و نه اینکه دارای سرمایه لازم و تخصص مربوطه و قیاس خود با کسانی که سالهای متهمادی در زمینه های مختلف کار و تولید فعالیت نموده و زحمت کشیده اند همواره در استان های کوچک و نفوذ مسائل ایلی و قبیله ای باعث رکود در امر سرمایه گذاری و پیشرفت استان خواهد گردید .

اینجانب ضمن اینکه قبول دارم که اگر این سرمایه گذاری در استان های بزرگ همجوار ایجاد شده بود با مشکلات کمتر و ارزش بیشتر و نیروی انسانی ماهرتر و توقعات کمتر مواجه بودم ، امّا خداوند را شاکرم اما نه تنها پشیمان نیستم بلکه آرزومندم که خداوند عمر با عزت جهت خدمتگزاری بیشتر به مردم استان عنایت فرمایید تا انجام وظیفه و ادای تکلیف نمایم.

خبردنا : در جلسات ملی شما به عنوان به عنوان کارآفرین کلاه نمدی مشهور هستید و با افتخار خود را از کهگیلویه و بویر احمد معرفی می کنید خیلی ها دوست دارند داستان این کلاه نمدی معروف شما را بدانند؟ از چه سالی مقید به گذاشتن آن بر سر شده ای و اصلاً چرا به آن علاقمند هستید ؟

از آنجایی که هر قوم و تبار از از هر کشور و دیاری دارای هویت و فرهنگ و آئین و رسوم خاصی می باشد که زنده و جاوید نگه داشتن این آئین و لباس و زبان نه تنها موجب ذلت و ننگ نیست بلکه به عنوان عوامل عزت و اقتدار و حفظ هویت و اصالت و شخصیت گذشتگان و حال و انتقال آن به نسلهای بعدی خواهد بود و کلاه نمدی من ، متعلق به همه ادوار تاریخی قوم لر بویراحمدی از گذشته های دور تا کنون بوده و هست و اصالت و فرهنگ قوم و تبار و ایل و قبیله خودم را حفظ کرده ام بطوریکه حتی در مسافرت به کشورهای اروپایی و آسیایی همواره با کلاه نمدی بوده ام و در جلسات شرکت نموده ام.

خبردنا : مهمترین علل موفقیت شما چیست ؟

مهمترین عامل پیشرفت و موفقیت دنیوی، جرات، جسارت ، عدم عار و عیب از کار و تلاش ، ریسک پذیری ، پشتوانه و علاقمندی به کار، فغالیت شبانه روزی ، حضور مستمر در جامعه ، داشتن روابط عمومی و اجتماعی قوی ، عدم ترس و واهمه از شکست ، اتکا به خداوند و ائمه اطهار ، مشورت با افراد فهیم و کاردان ، استفاده به موقع از موقعیت ها و فرصت ها ، مقابله با تهدیدها، داشتن استعداد و هوشیاری کامل ، عدم مشاکرت مالی و سرمایه گذاری با دیگران ، عدم دخالت مسائل اجتماعی و ایلی و قونی قبیله ای در امورات سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، هدایت و بکار گرفتن کلیه امکانات زندگی و فرزندانم به عنوان بازوان و اهرم های خدماتی و فعالیت کاری در واحد های صنعتی و تولیدی مورد سرمایه گذاری ، استفاده معقول و بجا از تسهیلات مالی ماخوذه در صنایع ایجاد شده ، استفاده از وجود کارشناسان و مدیران و مهندسین و کارگران ماهر و متخصص و متعهد در واحد های تولیدی وابسته به خود و فراهم نمودن رضایت شغلی آنها.

نام:
ایمیل:
* نظر: