به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۹۲۶۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
تکرار / گفتگو با زنده یاد آبروان :
پس از وی در سال 1337 آقای "عبدالعلی باقی" سرپرستی دانشسرا را به عهده گرفت ، تا زمانی که ما درسمان به اتمام رسید و یک سال پس از آن نیز استخدام شدیم . ولی دانشسرای بهبان در سال 1342 یا 1343 بطور کامل تعطیل شد .

خبردنا - مجید مریدی : در ادامه گفتگوی پایگاه خبری "خبردنا" با تعدادی از نخبگان علمی استان کهگیلویه و بویراحمد این بار سراغ یکی از باسابقه ترین معلمین این استان رفتیم و بخشی از خاطرات وی را جویا شدیم .

آقای گودرز آبروان از آن جمله معلمینی است که درسالهای دور باکمترین امکانات سعی در بر طرف کردن معضل بیسوادی درمیان جوانان این دیار نموده و در این راه مرارت های فراوانی را به خود دید .

وی که سالهای جوانی خود را صرف پیشبرد فرهنگ این استان نمود هم اکنون در بستر بیماری است که از خدواند منان برای ایشان آرزوی شفای عاجل داریم .

در ادامه گفتگوی خواندنی این پایگاه خبری را با وی را می خوانید :

با عرض تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید ابتدا لطف کنید خودتان را بصورت کامل معرفی بفرمایید؟

بنام خدا من هم عرض تشکر دارم بخاطر وقتی که در اختیار بنده قرار دادید تا بتوانم بخشی از خاطرات گذشته خود را به سمع مردم عزیز هم استانی ام برسانم .

بنده گودرز آبروان متولد 6/ 1/ 1315 در چرام هستم .

آقای آبروان شما یکی از باسابقه ترین معلمین استان بشمار میروید دوران تحصیل خود را کجا شروع کردید و کجا به پایان رساندید ؟

من تحصیلات ابتدایی خود یعنی از اول تا ششم ابتدایی را در بهبان گذراندم و پس از پایان آن در سال 1335 به مدت دو سال در دانشسرای همان شهر بهبهان ادامه تحصیل دادم .

پس از پایان دوران دانشسرا در سن 23 سالگی در سال 1338 به استخدام آموزش و پرورش درآمدم.

از دانشسرای بهبهان بگویید؟

این دانشسرا را برای تعلیم جوانان مناطق کهگیلویه ، چرام ، سرفاریاب ، زیلایی و بختیاری و مناطقی از خوزستان احداث کردند .در سال 1335 ما اولین دانشجویان این دانشسرا بودیم که در آن ادامه تحصیل دادیم . در زمانی که ما به این دانشسرا رفتیم سرپرستی آن برعهده شخصی به نام آقای "هرزویلی" بود که از بچه های تهران بود . پس از وی در سال 1337 آقای "عبدالعلی باقی" سرپرستی دانشسرا را به عهده گرفت ، تا زمانی که ما درسمان به اتمام رسید و یک سال پس از آن نیز استخدام شدیم . ولی دانشسرای بهبان در سال 1342 یا 1343 بطور کامل تعطیل شد .

اولین منطقه ای که در آن تدریس کردید کجا بود ؟

پس از استخدام در سال 1338 بعنوان مربی پیش آهنگی در کهگیلویه مشغول به فعالیت شدم .

یعنی در دهدشت ؟

نه ، کهگیلویه آن زمان شامل دهدشت نبودچون در آن زمان دهدشت کنونی اصلا وجود نداشت ، دهدشتی که اکنون شما ملاحظه میکنید در سال 1342 بوجود آمد .

و پس ازآن در چه مناطقی مشغول به تدریس شدید ؟

بنده پس از آنکه چند سال بعنوان مربی پیش آهنگی مشغول فعالیت در عرصه فرهنگ بودم به دلیل انتقال مرحوم "شیخ کریم اسلامی" معلم روستای ضرغام آباد به روستای بناری چرام به مدت یک سال بعنوان جایگزین وی مشغول تدریس در این روستا شدم. پس از آن به مدت سه سال معلم روستای تمبی بودم و پس از این روستا در مدرسه ابوریحان روستای شیخ حسین نیز به مدت سه سال مشغول فعالیت بودم .

پس از روستای شیخ حسین به مدت سه سال به مدرسه دبستان روستاهای دمدره و امام زاده بی بی رشیده(س) منتقل شدم و مدت سه سال نیز در این مدرسه کار معلمی را انجام میدادم . پس از آن به دبستان سپاخنگ چرام منتقل شده و مدت سه سال نیز در این مدرسه کار کردم .یادآور میشوم که پس از جنگ گجستان و آرام شدن اوضاع به مدت یک سال نیز در مدرسه کوه سیاه خدمت نمودم. پس از سالها کار معلمی بعنوان مسئول تغذیه بخش چرام منصوب شدم و سالهای پایانی خود را در این سمت گذراندم.

البته علاوه بر این در طرح ملی ریشه کنی مالاریا به مدت یکسال با دولت همکاری میکردم . در طول این یکسال در روستاهای ضرغام آباد و کلایه لارو مالاریا را گرفته و برای مرکز تحقیقات شیراز ارسال می کردم .

جناب آقای آبروان از اولین معلم شهر چرام صحبت کنید آیا به یاد دارید اولین معلمی که در این بخش فعالیت میکرد چه کسی بود ؟

اولین معلمی که در چرام مشغول بکار شد شخص به اسم آقای "گیلانی" بود . که پس از رفتن وی آقای "نیک خلق" در سال 1320 تا پایان سال 1333 در چرام بعنوان معلم دانش آموزان منطقه را آموزش می داد.

اولین معلم بومی چرام چه کسی بود ؟

اولین معلم بومی چرام مرحوم " اسدالله دوستی" بود که از سال 1322 کار خود را در چرام آغاز کرد .

اولین زن معلم چرام چطور؟

اولین زنانی که توانستند در چرام بعنوان معلم فعالیت کنند خانمها "اختر چرامی" و "اقدس چرامی"بودند.

جناب آقای آبروان برخی از تاریخ نویسان مناطق مختلف سعی کرده اند زادگاه خود را به عنوان اولین مناطقی که دارای مدرسه و معلم بودند معرفی کنند ، شما در این خصوص چه نظری دارید ؟

باید به عرض همه هم استانی های شریف برسانم که اولین مدرسه ای که در این استان ساخته شد در سیسخت بود و اولین معلم استان در این منطقه کار خود را شروع کرد . پس از سیسخت ، چرام در سال 1314 بعنوان دومین منطقه صاحب مدرسه و معلم شد و همانطور که عرض کردم اولین معلم چرام شخصی به اسم "گیلانی " بود .این را به طور قطع می گویم تا قبل از این تاریخ به جز در این دو منطقه در هیچ جایی از استان مدرسه و معلم نبود . شاید مکتب وجود داشته ولی مدرسه ای نبود . سیسخت و چرام را میتوان در آن دوران قطب های فرهنگی استان نامید .

فرمودید مکتب از معلم های ملا مکتبی چرام هم خاطره ای به یاد دارید؟

تا جایی که ذهنم یاری می دهد اولین معلم ملا مکتبی در چرام شخصی بود به اسم آقای مرحوم کربلایی"حاج علی" از طایفه نیمدور که پس از مرگش پسر او به نام حبیب بعنوان معلم ملا مکتبی در چرام فعالیت میکرد ، که خود بنده در سن 6 سالگی شاگرد همین حبیب بودم .

چه مطالبی تدریس میکردند ؟

معلمین ملا مکتبی بیشتر درسهای قرآنی را آموزش میدادند . البته باید یادآوری کنم این ملاها زیر نظر خان منطقه بودند و اگر رفتار خشونت آمیزی از آنها سر میزد مورد بازخواست خان قرار میگرفتند .

در چه سالی آموزش و پرورش چرام تاسیس شدو اولین رئیس آن چه کسی بود ؟

آموزش و پرورش چرام در سال 1340 به شکل نمایندگی تاسیس شد که اولین رئیس آن مرحوم "اسدالله دوستی" بود .

شما در طول دوران خدمتتان چه تعداد دانش آموز را تربیت کرده و آیا اطلاع دارید که این دانش آموزان به چه شغل هایی مشغول شدند؟

دقیقا به یاد ندارم چه تعداد دانش آموز را تربیت کردم ولی دانش آموزانی که بنده معلم آنها بودم همه به نوایی رسیدند که اکثریت قریب به اتفاق آنها معلم شدند. اگر فرض کنیم 2000 هزار دانش آموز را تربیت کردم از هر 100 نفر حدود 80 نفر معلم شده و مابقی نیز در بقیه ادارات استخدام شدند .

از نقش مرحوم اسکندرخان در توسعه پیشرفت فرهنگی چرام بگویید؟

مرحوم اسکندرخان چرامی به طور قطع و یقین نقش بسزایی در پیشرفت علمی و فرهنگی چرام داشتند . در آن زمان تمام فکر و ذکر مرحوم چرامی ساختن مدرسه و آوردن معلم برای منطقه بود . بیاد دارم در سال 1335 هر کدام از اهالی چرام در حدود کلاس چهارم هم سواد داشتند ، وی با تقبل هزینه های تحصیل این افراد ، آنها را به دانشسرا می فرستاد .

ذکر این خاطره خالی از لطف نیست که یکی از دوستان ما به نام "مرحوم علی میرزا محمودی" که دارای سواد بود و زن و بچه هم داشت ، در حالی که در زمین کشاورزی مشغول دروی محصول بود توسط مرحوم اسکندر خان به دانشسرا فرستاده شده که همین شخص پس از اتمام دانشسرا بعنوان معلم در منطقه به فعالیت مشغول شد .

این نکته را باید عنوان کنم که دولت مرکزی فقط یک مدرسه در چرام ساخت بقیه مدارسی که در این شهر و روستاهای اطراف ساخته شد توسط مرحوم چرامی و با هزینه شخصی احداث شد . وبا پیگیری های شخص وی دولت فقط معلمین آن را تامین میکرد .

در آن زمان از چرام به عنوان یکی از پیشرفته ترین نقاط استان یاد می شد دلیل آن چه بود ؟

در آن زمان که بسیاری از مناطق کشور از داشتن برق محروم بود چرام یکی از اولین نقاطی بود که از برق موتوری برخوردار بود که پس از چند سال به شبکه سراسری برق وصل شد.

در آن زمان به دلیل پیگیری های فراوان مرحوم چرامی مرکز تحقیقات کشاورزی ، تعاونی روستایی، جهاد کشاورزی سپاه دانش ، خط تلفن ، لوله کشی آب آشامیدنی ، نمایندگی آموزش و پرورش ، بانک ملی و صادرات ، بخشداری ، پست ، احداث چندین مدرسه ، احداث دبیرستان سلحشور ، خانه انصاف برای رسیدگی به شکایات مردمی ، خیابان کشی بر اساس اصول شهری ، شهرداری ، اداره فرهنگ ، و بسیاری دیگر از خدماتی که در شهرهای بزرگ به مردم ارئه خدمت می دادند در چرام مستقر بودند .

از اولین مدیران این ادارات بگویید ؟

اولین کارمند مخابرات چرام شخصی به اسم آقای "پارسا بود . اولین رئیس آموزش و پرورش همانطور که عرض کردم مرحوم "دوستی  بود . اولین شهردار چرام "جهانگیر چرامی" بود و آقای "کنعانی" بخشدار چرام بودند .

به نظر شما دلیل پیشرفت چرام در ان دوران چه بود ؟

دلیل اصلی پیشرفت چرام نفوذ شخص مرحوم اسکندرخان در دولت مرکزی بود . همچنین حمایت سناتور موسوی نماینده انتصابی حوزه بهبهان و کهگیلویه به دلیل رابطه فامیلی از وی از دیگر دلایل پشرفت چرام در دوران قبل از انقلاب بود .

از نقش مرحوم بهمن بیگی در پیشرفت علمی استان چه بیاد دارید ؟

نقش آقای بهمن بیگی در پیشرفت علمی این استان بخصوص در بویراحمد نمی توان نادیده گرفت . ایشان پس از آنکه ما در سال 35 دانشسرای خود را به پایان رساندیم در سال 1338 و پس از استخدام ما در آموزش و پرورش تعلیمات عشایر را در کهگیلویه و بویراحمد برعهده گرفت . البته این نکته را یادآوری کنم که حکم آقای بهمن بیگی شامل کهگیلویه ، چرام ، سرفاریاب ، زیلایی و بختیاری نبود و تعلیمات این مناطق زیر نظر استان خوزستان بود .

آقای بهمن بیگی در آن سالها در بویراحمد تلاش فراوانی برای باسواد کردن عشایر آن منطقه انجام دادند و بحق اسطوره علمی بویراحمد بدون شک آقای بهمن بیگی است .

از تیمسار علیزاده بگویید؟

از تیمسار علیزاده چیزی جز دشمنی در حق مردم چرام نمی توان گفت . وی تنها کاری که خوب انجام میداد دشمنی و کارشکنی برای حذف چرام از صفحه سیاسی استان بود .

دشمنی های علیزاده هیچ گاه از ذهن مردم چرام پاک نخواهد شد . یکی از دلایلی که دهدشت کنونی شکل گرفت تحریک تیمسار علیزاده بود . وی به دلیل رابطه ای که با شاه داشت توانست فرمانداری کل را از چرام گرفته و به دهدشت منتقل کند .

بیاد دارم که در آن زمان مرکز فرمانداری در چرام مستقر بود و سرهنگ "انوری" فرماندار کل بود . در سال 1342 به دلیل کارشکنی های گسترده تیمسار علیزاده و فشارها سیاسی و منطقه ای بر دولت برای حذف چرام دهدشت کنونی شکل گرفت و فرمانداری کل به این شهر منتقل شد . حتی در زمانی که چرام فرماندری کل بود یک سرگرد آمریکایی به مدت 6 ماه در چرام مستقر بود .

دلیل دشمنی تیمسار علیزاده با چرام چه بود ؟

دلایل دشمنی وی با چرام را هم میتوان سیاسی عنوان کرد هم شخصی . شایعاتی بود که می گفتند تیمسار علیزاده تعدادی اسلحه برنو به مرحوم اسکندخان داده بود که پس از آنکه تیمسار علیزاده از فرمانداری انتظامی کهگیلویه عزل شد و پول این سلاح ها را از مرحوم چرامی درخواست کرد وی از دادن این مبلغ به تیمسار علیزاده سرباز زد .

پس از شهریور 1320 که کهگیلویه آرامش نسبی خود را بدست آورد تیمسار علیزاده یک بار دیگر بعنوان فرماندارکل به منطقه اعزام شد . به دلیل دشمنی که با اسکندرخان بر سر مساله سلاح ها داشت شروع به کارشکنی علیه منطقه کرد و با نامه نگاری های فراوان با شاه توانست فرمانداری را از چرام گرفته و مرکز فرمانداری را به یاسوج منتقل و مرکز شهرستان را هم به دهدشت انتقال دهد .

دلیل دیگری هم که مرکزیت به یاسوج رسید این بود که دولت مرکزی قصد داشت با استقرار نیروی نظامی عشایر منطقه را که مشکلات زیادی را بوجود آورده بودند را کنترل نماید .

البته یکی دیگر از دلایلی که فرمانداری کل را چرام گرفتند تطمیع تیمسار علیزاده توسط سران ایلات بقیه مناطق بود . عده ای از سران ایلات مناطق همسایه چرام که از پیشرفت این شهر خشمگین بودند با نوشتن طومارهای فراوان و همچنین تطمیع فرماندار وقت موجبات این اقدام را فراهم نمودند.

آقای آبروان بعنوان آخرین سوال بفرمایید در چه سالی بازنشسته شدید ؟

بنده در سال 1359 پس از 24 سال و چهار ماه بازنشسته شدم.

 

 

***  زنده یاد آبروان امروز به دیار باقی شتافت . یادش گرامی و روحش شاد .

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی از اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
1
درود بر چرام و مردم با اصالت و با فرهنگ که الحق و الانصاف نگین درخشان استان زاگرس هستید
پاسخ ها
خلقی نژاد
| Iran, Islamic Republic of
نام استان در اصل بویراحمد وکهگیلویه است زنده باد بویراحمد وکهگیلویه
فریاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
1
درود بر چرام ومردم فهیم وبا اصالتش. سپاس از آقای آبروان که توضیحات کاملی بیان فرمودند .واقعا آقای آبروان از انسانهای خوش قلب و پاک نیتی هستند .آرزوی سلامتی براشون داریم
ساناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
1
احسنت آقای آبروان با ای متن زیباتون
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
1
درود خدا بر جناب آبروان عزیز یکی از پیشکسوتان فرهنگی و اندیشه زیبای اصلاحات واقعا دیار سرسبز چرام باید فخر نماید به چنین سرمایه های گراسنگ و گران قدر
جهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
2
با سلام و احترام
ضمن تشكر از بيان مسايل مربوط به تاريخ استان از طريق اهل قلم و سرمايه هاي استان.
بر اساس كتاب جناب آقاي اذر پيوند (تاريخچه آموزش و پرورش سنتي و كلاسيك استان )در صفحه 108، اولين مدرسه در آرو داير گرديده است.اين موضوع را قبلا از فرهيخته ديگري نيز شنيده بودم.
با تشكر فراوان از مديريت سايت و جناب آقاي آبروان
بهمیی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
1
بیامرزا رگ و ریشه و شیر پاکی که خوردی /
.......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
1
0
دلیل انتقال مرکز به یاسوج فقط و فقط قدرت و بازوی بویراحمد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: