به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۸۳۲۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
خبردنا: مدیر کل شبکه پایش سازمان هواشناسی از تداوم بارش ها و افت شدید دما در کشور به دلیل فعالیت سامانه بارشی دستکم تا سه روز آینده خبر داد.

مهندس مسعود حقیقت اظهار داشت: سامانه بارشی که روزهای گذشته وارد کشور شده بارش های خوبی را در مناطق مختلف پدید آورده است.

وی افزود: شهر حسینیه خوزستان با 705 میلیمتر بارش در صدر مناطق مختلف از جهت دریافت این رحمت آسمانی قرار دارد و بعد از آن بندر ماهشهر با 430 میلیمتر، شورآباد لرستان 320 میلیمتر و کوهرنگ 260 میلیمتر در جایگاه های بعدی هستند.

مدیر کل شبکه پایش سازمان هواشناسی در مورد بارش ها در پایتخت و اطراف آن نیز گفت: شمیرانات عصر روز جمعه و بامداد شنبه در مجموع 4.2 میلیمتر، دماوند 13 میلیمتر و تهران نیز 4.2 میلیمتر بارش را ثبت کردند.

به گفته وی این سامانه بارشی فردا (یکشنبه) و دوشنبه نیز به صورت بارش های رگباری و رعد وبرق در مناطق مختلف کشور از جمله استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، دامنه های البرز، زنجان، تهران، قزوین، البرز، بوشهر، هرمزگان و مناطق شمالی فارس، استان مرکزی، همدان، لرستان، غرب اصفهان، کهکیلویه و بویر احمد فعال خواهد بود.

مهندس حقیقت اظهار داشت: با توجه به نقشه های هواشناسی انتظار داریم بارش در ارتفاعات مانند ارتفاعات البرز به شکل برف و در نواحی شمال شرق کشور شامل استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، قم، مرکزی، سمنان، نواحی جنوبی فارس به شکل باران باشد.

وی با اشاره به کاهش دما در کل کشور ادامه داد: دمای هوای مناطق مختلف طی امروز و فردا بین 10 تا 15 درجه کاهش می یابد، ساکنان مناطق شمال شرق و شمال کشور بیشتر این کاهش دما را احساس خواهند کرد و در تهران، البرز و دماوند این کاهش دما بین 6 تا 10 درجه خواهد بود.

وی در مورد وضعیت نوار غربی مرزی کشور که این روزها میزبان زائران حسینی است، گفت: امروز در نوار غربی کشور به ویژه مناطقی که زائران به سمت کربلای معلی در حرکت هستند، شاهد گردوخاک هم هستیم، بارش در این مناطق که طی روزهای گذشته وجود داشت کاهش یافته است.

*کاهش دمای محسوس در پایتخت

مهندسی حقیقت در مورد وضعیت دمای هوای تهران گفت: تهران امروز و فردا شاهد بارش های رگباری خواهد بود، بیشینه دما روز گذشته به 24 درجه بالای صفر رسید، کمینه دما صبح امروز در تهران 15 درجه است و فردا با افت دمای 5 درجه ای به 10 درجه بالای صفر می رسد.

وی با اشاره به فعال بودن این سامانه تا روز دوشنبه (7 آبان) در کشور افزود: در حالیکه گنبدکاووس و گرگان روز گذشته رکورد دمای 40 درجه ای را به دلیل وزش بادهای جنوبی ثبت کردند از امروز با وزش بادهای شمالی این دو شهر با افت 10 تا 15 درجه ای دما روبرو خواهند شد. شهرهای ورزقان در استان آذربایجان شرقی و زرینه در استان کردستان و لاله زار در استان کرمان در استان با دمای 2 درجه بالای صفر امروز سردترین مناطق کشور بودند.

مهندس حقیقت با توجه به کاهش شدید و نوسانات دمایی در کشور و بارش ها به کشاورزان توصیه کرد مراقب محصولات گلخانه ها باشند و محصول گوجه فرنگی خود را سریع تر برداشت کنند.

وی گفت: انتظار داریم جاده ها مه آلود باشند بنابراین مسافران با تجهیزات لازم به سفر جاده ای بروند و با اینکه احتمال وقوع سیل شدید نیست در مورد اقامت در نزدیکی رودخانه ها احتیاط کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: