به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۸۳۶۸
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
کارشناس هواشناسی استان تشریح کرد:
وی بیشترین میزان کاهش بارش ها در سال زراعی گذشته را مربوط به شهر دهدشت با 152 میلی متر عنوان کرد.
خبردنا: کارشناس هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیشترین میزان بارش ثبت شده در شبانه روز گذشته تا ساعت 19 امروز در شهرها و مناطق مختلف این استان مربوط به شهر سرفاریاب از توابع شهرستان چرام با 40 میلی متر بوده است.

به گزارش"خبردنا"، ولی بهره مند اظهار داشت: همچنین لوداب با 32، یاسوج 31.2، سی سخت 31، دیشموک 31، دوگنبدان 30 و قلعه رئیسی و قلعه دختر هر کدام با 29 میلی متر نیز جزءمناطق و شهرهای پربارش در شبانه روز گذشته به نسبت سایر مناطق بودند.

وی تصریح کرد که باشت، چیتاب، و امام زاده جعفر گچساران نیز به ترتیب با 22، 21 و 18.5 میلی متر مناطقی بودند که میزان بارش در آنها تا ساعت 19 امروز کمتر از سایر مناطق بوده است.

به گزارش ایرنا، نزول رحمت الهی و بارش باران از هفته گذشته تاکنون به صورت پراکنده در مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد آغاز شده است.

رضا کاکاوند هفته گذشته در جمع خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: میزان بارش ها در سال زراعی گذشته در این استان نسبت به میانگین بلندمدت 53درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: میزان بارش بلندمت در شهر یاسوج از 850 میلی متر به 804 میلی متر کاهش یافته است.

کاکاوند میزان بارش سال زراعی 96-97 در استان را 309 میلی متر ذکر کرده بود و گفت: حدود 79 میلی متر کاهش بارندگی را نسبت به سال زراعی 95-96 نشان می دهد.

وی بیشترین میزان کاهش بارش ها در سال زراعی گذشته را مربوط به شهر دهدشت با 152 میلی متر عنوان کرد.

کاکاوند یادآور شد: بارش های سالانه در این استان ناشی از عبور سامانه های بارشی از سمت غرب است که وارد استان می شوند چنانچه ماهیت بارشی داشته باشند ایجاد بارش می کنند و در غیر این صورت همراه با وزش باد و گرد و خاک خواهند بود.

وی با اشاره به وضعیت بارش ها در سال زراعی جاری نیز گفت: وضعیت در فصل پاییز و ماه آبان نرمال پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: ماه های آذر و دی وضعیت تاحدودی نرمال نیست اما در ماه های بهمن و اسفند نیز سامانه های بارشی مناسبی در سطح استان پیش بنی شده است.

کاکاوند با اشاره به بارور سازی ابرها نیز گفته بود که بر اساس یافته های تحقیقاتی و نتایجی که در برخی کشورهای پیشرفته در زمینه بارور سازی ابرها صورت گرفته تنها می تواند میزان بارش در یک منطقه را حدود 10 تا 15درصد افزایش دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: