به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۴۱۶۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
در نوزدهمین روز از شیوع ویروس کرونا در کشور، آمار مبتلایان به این ویروس به ۵۸۲۳ نفر و آمار فوتی‌ها به ۱۴۵ نفر رسیده است.

به گزارش خبردنا، در نوزدهمین روز از شیوع ویروس کرونا در کشور، آمار مبتلایان به این ویروس به ۵۸۲۳ نفر و آمار فوتی‌ها به ۱۴۵ نفر رسیده است. همچنین آمارهای رسمی حاکی از  بهبودیافتگی ۱۶۶۹ مبتلاست که بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند. طبق اعلام وزارت بهداشت در برخی از استان‌ها تا ۴۰ درصد بهبودی مبتلایان گزارش شده است، اما همچنان بیش از ۱۶ هزار نفر در بیمارستان‌های معین سراسر کشور بستری هستند. سخنگوی وزارت بهداشت با توجه به آمار رو به افزایش مبتلایان بر این باور است که هنوز بخشی از جامعه کرونا و هشدارها را جدی نگرفته‌‌اند. او در این راستا از اعمال محدودیت‌هایی خبر داده که در دستور کار دولت قرار گرفته است.رئیس هیأت اعزامی سازمان جهانی بهداشت نیز معتقد است؛ برخی اقدامات پیشگیرانه مناسب در ایران در حال انجام است که سایر کشورها در منطقه نیز می‌توانند از تجربیات آن استفاده کنند.

 ۷۴۳ مورد جدید ابتلا به بیماری کرونا

 کیانوش جهانپور (رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت) گفت: باتوجه به افزایش آ|زمایشگاه ها روند شناسایی مبتلایان افزایش پیدا کرده بود. هشدارها همچنان بر قوت خود باقی است و بر نمودار صعودی باقی هستیم اما امیدواریم آمار مبتلایان کاهش پیدا کند. ۸۰ درصد کاهش بیماری در کنترل و خود مراقبتی و دیگر مراقبتی است و مابقی در اختیار نظام سلامت است که بازهم با همراهی مردم انجام خواهد شد. از مردم خواهش می کنیم موضوع را جدی بگیرند. اگر امروز در برخی استان ها روند افزایشی داریم به دلیل این است که بخشی از جامعه شاید توصیه ها را جدی نگرفته اند. 

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا راهی برای مقابله با این بیماری جز کاهش سفر و مراودات وجود ندارد و باید این موضوعات را رعایت کنیم تا بتوانیم کرونا را شکست دهیم. زمانی این موضوع تحقق می یابد که هر خانه و خانواده ایرانی یک پایگاه سلامت باشد. 

وی درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا از ظهر روز گذشته تا امروز ادامه داد: ۷۴۳ مورد تعداد افرادی است که ظرف ۲۴ ساعت گذشته به جمع مبتلایان قطعی به بیماری کووید ۱۹ پیوسته اند و با احتساب آنها ۶۵۶۶ مورد قطعی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ داشته ایم.

وی ادامه داد: با تلاش همه همکاران ما در نظام سلامت ۲۱۳۴ بهبود یافته و ترخیص یافته از مراکز معین داشته ایم که اتفاق بسیار مثبت و درصد قابل قبولی است. متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته۴۹ مورد فوت نیز داشته ایم که با این افراد در مجموع ۱۹۴ نفر نیز تاکنون جان خود را از دست داده اند. 

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در تبیین آمار شهرها اعلام کرد: تهران حتی با احتساب جمعیت بالاترین آمار را دارد، امروز تعداد مبتلایان در این استان به ۱۸۰۵ نفر رسیده است. قم ۶۸۵ مورد ابتلا، گیلان ۴۹۶ مورد و اصفهان ۵۶۴ نفر مورد ابتلا دارد. متاسفانه افزایش جمعیت ابتلا در اصفهان نیز به دلیل مسافرت‌ها و موقعیت حمل و نقلی این استان است. درخواست می‌کنیم مردم علاوه بر استان‌های شمالی به این استان‌ و فارس نیز سفر نکنند. 

جهانپور افزود: مازندران با روند افزایشی ۶۲۰ مبتلا، البرز ۳۰۷ ابتلا، قزوین ۲۰۷ نفر، مرکزی ۳۳۵ نفر، گلستان ۱۷۵ نفر و استان خراسان رضوی ۱۵۴ نفر است. در رابطه با خراسان رضوی قابل ذکر است که بیماریابی ما این تعداد را مشخص کرده است ولی احتمال ابتلا در این شهر بالاتر است. فارس ۱۰۴ مورد ابتلا، لرستان ۱۴۴ مورد، آذربایجان شرقی ۱۰۷ مورد، خوزستان ۶۹ مورد، یزد ۷۰ مورد، اردبیل ۵۰ مورد، کرمان ۴۱ مورد، همدان ۶۰ مورد، سیستان ۳۴ مورد، هرمزگان ۳۵ مورد، خراسان جنوبی ۴۴ مورد، خراسان شمالی ۲۴ مورد، ایلام ۲۴ مورد، کهگیلویه و بویراحمد ۹ مورد و در نهایت بوشهر ۱۰ مورد ابتلا در مجموع روزهای گذشته داشته‌اند. متاسفانه ۱۰ ها مورد از این افراد در بخش‌های ویژه آی سی‌یو بستری هستند که برای ما بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: کانون شیوع این بیماری قطعا تجمعات است که شاید برخی از این تجمعات و مراسم ها مستحب و موکد هم باشد اما به فتوای همه مراجع حضور در این تجمعات در این شرایط نهی شده است. از مردم می خواهیم در این تجمعات حضور نداشته و اگر چنین محافلی برگزار می شود به نیروی انتظامی به ستادهای مقابله با کرونا در استانها اطلاع دهند تا از برگزاری این تجمعات برای جلوگیری از شیوع این بیماری ممانعت به عمل آید.

ظرفیت بیمارستان‌های گیلان پر شده است/ باید تعدادی پزشک به گیلان اعزام شوند

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ درباره کمبود کادر درمان در شهرستان لنگرود گفت: لحظه به لحظه وضعیت بیماری کرونا را در استان رصد می‌کنیم، روز گذشته هم جلسه مشترکی با استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان درخصوص شیوع و چگونگی مقابله با بیماری در استان داشتیم.

نماینده مردم لنگرود خاطرنشان کرد: استان گیلان نسبت به استان‌های دیگر وضعیت حادتری دارد و نیاز است امکاناتی به این استان برای مقابله و مبارزه با بیماری کرونا هدایت شود.

وی تاکید کرد: کادر ونیروی انسانی تکافوی وضعیت استان را ندارد، نیاز است که آقای وزیر تعدادی از پزشکان را از استان‌هایی که کمتر با بیماری درگیری شده‌اند به گیلان بفرستد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نیروهای کادر پرستان قبلا به صورت طرحی بودند اما به طریقی حذف شدند و امروز باید برای این خلاء فکری شود. نیروهای کافی برای حضور در بیمارستان و ارائه  خدمات وجود ندارد؛ یعنی همین نیروهایی که در حال حاضر هستند دیگر بیشتر از این توان ندارند زیرا ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است.

لاهوتی ادامه داد: دهه فجر باید بیمارستانی را افتتاح می‌کردیم که بنا به دلایلی نشد و ما در لنگرود به دنبال این هستیم تا ظرف ۱۰ روز یا دو هفته این بیمارستان تجهیز و افتتاح شود.

وی با بیان اینکه افتتاح این بیمارستان می‌تواند ایجاد آرامش کند، گفت: تنها بیمارستان ما در حال حاضر امینی است و ما در تلاش هستیم هرچه زودتر بیمارستان شهید حسین‌پور را با ظرفیت ۱۳۷ تختخواب افتتاح کنیم که با این کار وضعیت ما را از بقیه شهرستان‌ها متمایزتر خواهد بود.

نماینده مردم لنگرود بیان کرد: تجهیزات به بیمارستان شهید حسین‌پور در حال انتقال است، نیمی از آن‌ها استقرار پیدا کرده و همچنین اعتبارات هم برایش در نظر گرفته شده است.

کاهش تعداد فوت شدگانی که به صورت روزانه در بهشت زهرا پذیرش می‌شوند

ناوگان حمل و نقل، پرسنل و کلیه لوازم مصرفی پس از هر مأموریت ضدعفونی می‌شوند

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص اقدامات این سازمان پس از شیوع کرونا در پایتخت گفت: سازمان بهشت زهرا(س) یکی از سازمان های زیر مجموعه شهرداری تهران است که بدون تعطیلی در کنار خانواده های متألم و دردمند قرار دارد. این سازمان از همان ساعات اولیه با تشکیل ستاد بحران و تدوین دستورالعمل‌های لازم و همچنین هماهنگی با دستگاه‌های ذی ربط به ویژه وزارت بهداشت با آمادگی کامل در کنار سایر نهادهای خدماتی کنار شهروندان بوده است.

خال ادامه داد: از هموطنان می‌خواهم به هیچ وجه به آمارهای غیرواقعی پخش شده در شبکه‌های مجازی توجه نکنند چراکه این آمارها صحت ندارد و تنها مرجع رسمی اعلام آمار وزارت بهداشت است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تهران با تاکید بر اینکه سازمان بهشت زهرا به عنوان یک سازمان خدمات رسان و جهادگر در کنار مردم قرار دارد و سعی و تلاش آن بر این است که از غم و اندوه آنها بکاهد، افزود: گاهی شاهد انتشار برخی کلیپ‌ها در فضای مجازی هستیم که این‌ها سندیت ندارد و نباید مردم به آنها توجه کنند.

وی ادامه داد: مجموعه بهشت زهرا تلاش می‌کند تا در کمال آرامش و در کمال تکریم و احترام پذیرای مردم داغدیده باشد هرچند که آرزوی قلبی ما این است که مردم در سلامت باشند اما در صورت مراجعه به سازمان بهشت زهرا تمام تمهیدات مورد نظر اندیشیده شده است.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با تاکید بر رعایت کلیه موارد بهداشتی مورد نیاز و مسائل شرعی در بهشت زهرا اظهار داشت: برای کلیه متوفیان موارد شرعی با نظارت کامل انجام می‌شود و همچنین تمام اماکن و امکانات بهشت زهرا به صورت روزانه و در چندین نوبت ضدعفونی می‌شود.

وی تاکید کرد: ناوگان حمل و نقل ما، پرسنل و کلیه لوازم مصرفی هر روز و پس از هر مأموریت مورد گندزدایی و ضدعفونی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع لوازم و تجهیزات فردی مورد نیاز پرسنل سازمان بهشت زهرا در اختیارشان قرار گرفته تا بتوانند از خود در برابر بیماری‌های احتمالی محافظت دقیقی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا درباره اقدامات صورت گرفته برای کارکنان این سازمان گفت: به صورت روزانه کارکنان سازمان بهشت زهرا چکاپ سلامت شده و تب سنجی می‌شوند تا خدای نکرده سلامتی آنها به خطر نیافتد.

خال آماری درباره تعداد فوت شدگانی که به صورت روزانه در بهشت زهرا پذیرش می‌شوند ، گفت: سازمان بهشت زهرای تهران، روزانه به صورت متداول و میانگین 200 متوفی را پذیرش می‌کند که این عدد در سال به حدود 60 هزار نفر می‌رسد. از این تعداد 20 هزار متوفی به شهرستانها برده می‌شوند و 40 هزار نفر دیگر در خود بهشت زهرا دفن می‌شوند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ادامه داد:  یک خبر خوب باید به مردم بدهم این است که اگر چه در این روزها شاهد تعدادی مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا هستیم اما به طور کلی آمار فوتی‌ها در شهر تهران کاهش چشم گیری داشته است.

خال تصریح کرد: شاید این رعایت کردن‌ها و حفظ بهداشت فردی و عمومی و همچنین کاهش سفرها و احتیاط‌هایی که مردم در این مدت انجام داده‌اند باعث شده تا آمار مرگ در تهران پایین آمده است و می شود این به یک الگو تبدیل شود تا همیشه این احتیاط ها را داشته باشیم و باعث کاهش مرگ و میر در سطح شهر تهران و جامعه شویم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تصریح کرد: علی ایحال سازمان بهشت زهرا با پرسنل شجاع و ایثار گر در کنار کادر درمان و پزشکی کشور ایستاده است تا به فوت شدگان احتمالی خدمت رسانی کند هرچند که آرزوی قلبی ما این است که تمامی مردم در سلامت کامل باشند.

مردم سنندج باوجود همه هشدارها کرونا را جدی نگرفته‌اند

 بهمن مرادنیا در جلسه شورای تامین استان ضمن قدردانی از زحمات کادر درمانی، پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند، گفته کردستان جزو استان‌های کمتر آسیب دیده از ویروس کرونا است و مردم به شایعه‌سازی‌های رسانه‌های معاند توجه نکنند.

وی عنوان کرد: مردم استان به آمارها و اخباری که از صداوسیمای کردستان در خصوص بیماری کرونا پخش می‌شود کاملا اعتماد کنند، چرا که صداوسیما و کارکنان و مدیران آن نیز از جنس خود مردم و دارای دغدغه در حوزه سلامت جامعه هستند.

مرادنیا با انتقاد از مردم سنندج که با وجود همه هشدارها و اطلاع رسانی‌ها بیماری کرونا را جدی نگرفته‌اند افزود: کماکان شاهد حضور مردم در دامنه کوه آبیدر و اماکن دیگر هستیم و این روند باید تا کنترل و اتمام کامل این بیماری متوقف شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه جهت تامین سلامت مردم مراسم جشن‌های نوروزی کردستان لغو گردید، ادامه داد:  مردم از حضور در هر تجمع و مراسمی تحت هر عنوانی پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: بخاطر حضور یک شخص مبتلا به کرونا در سقز و در یک مراسم فاتحه خوانی شهرستان سقز با مشکل کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری استانداری کردستان، مرادنیا در پایان یادآور شد: امسال همه مراسم‌ها در استان به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا لغو شده و از مردم تقاضا می‌کنم علاوه بر پرهیز از سفر، اگر قرار است از شهرهای دیگر مهمانی داشته باشند آن را کنسل کنند.

مردم کلاهبرداری سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به اسم تست کرونا را اطلاع دهند

سرهنگ تورج کاظمی رییس پلیس فتا تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات پلیس فتا در برخورد با جرائم فضای مجازی گفت: هر موردی که در فضای مجازی مربوط به حوزه استحفاظی پلیس فتا تهران باشد به محض شناسایی برخورد و با هماهنگی مرجع قضایی نسبت به شناسایی و دستگیری اقدام می‌کنیم. همچنین چنانچه جنس احتکار شده و یا خارج از قیمت تعیین شده در بازار باشد نسبت به توقیف اجناس اقدام خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: روزانه چندین مورد محموله‌های مرتبط با احتکار اجناسی مانند دستکش‌های یکبار مصرف، مواد ضدعفونی کننده و ماسک را شناسایی و توقیف و به مراجع قضایی تحویل می‌دهیم.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ خاطرنشان کرد: مواردی که در سایت‌ها و کانالها در فضای مجازی مجرمانه شناخته شود اقدامات قانونی نسبت به آنها صورت خواهد گرفت. 

سرهنگ کاظمی درباره کانال ها و سایت‌هایی که در فضای مجازی تبلیغاتی درباره داروهای ضد کرونا انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: هفته گذشته یک مورد از کانال‌ها که اقدام به فروش داروهایی برای درمان کرونا کرده بود شناسایی و نسبت به دستگیری آن اقدامات لازم انجام شد. مواردی که در این خصوص شناسایی می شوند سریعا به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش خریدهای اینترنتی کلاهبرداری های اینترتی نیز افزایش یافته است یا خیر؟ گفت: در این مدت مورد خاصی در زمینه کلاهبرداری‌های اینترنتی نداشتیم. 

 رییس پلیس فتای تهران بزرگ درباره احتمال کلاهبرداری از طریق برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تست کرونا هشدار داد، و گفت: شهروندان اگر با چنین مواردی برخورد کردند سریعا به پلیس 110 اعلام کنند تا ماموران کلانتری به محل اعزام شوند. همچنین اگر کسی از طریق این اپلیکیشن‌های کلاهبرداری به درب منازل آنها مراجعه کرد سریعا با پلیس تماس بگیرند و تنها به اطلاعیه‌هایی که از طریق سازمان‌های دولتی داده می شود، توجه کنند.

آمار بیماران کرونا در استان مازنداران افزایش پیدا کرده است/ امکانات موجود پاسخگو نیست

عبدالله رضیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که گفته می‌شود استان‌های شمالی برای مبارزه با کرونا با کمبود امکانات پزشکی و کادر درمانی مواجه شده‌اند، گفت: در منطقه حضور دارم و باید بگویم متاسفانه تعداد مبتلایان به کرونا در استان مازنداران افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم قائم‌شهر با اشاره به سفر‌های صورت گرفته به استان‌های شمالی و تاثیر آن بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این مناطق، بیان کرد: حجم گردشگران به استان‌ مازندران افزایش پیدا کرده که به نوعی بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا تاثیرگذار بوده؛ امروز حجم مبتلایان به کرونا در مازندران به دو برابر رسیده است.

وی تاکید کرد: همین دو برابر شدن شمار بیماران مبتلا به کرونا در استان مازندران باعث شده است امکانات موجود پاسخگو نباشد و مشکلاتی به وجود آمده است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان و کادر درمان خدمات پزشکی را ارائه می‌دهند هیچ محدودیتی به وجود نیامده است؛ اما هنگامی که در یک لحظه تعداد بیماران دو برابر شود مشخص است که مسائل و معضلاتی به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: افزایش حجم بیماران در استان مازندران در مردم استرس به وجود آورده و باعث شده است که استان شرایط خوبی نداشته باشد.

رضیان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که باتوجه به افزایش حجم بیماران مبتلا به کرونا آیا کیت‌های تشخیص به استان رسیده است یا خیر، گفت:  تا به این لحظه محدودیت خدمات وجود نداشته است اما در عین حال اگر این حجم ورودی مسافران افزایش پیدا کند و تعداد مبتلایان بالا برود برای ارائه خدمات با مشکل مواجه خواهیم شد، زیرا هنگامی که تعداد بیماران بالا برود ارائه امکانات لازم برای این‌که هم بیماری را تشخیص دهند و هم درمان صورت گیرد با مشکلات مواجه خواهد شد که این مسئله امروز ایجاد نگرانی کرده است.

وی درباره بسته شدن راه‌های مواصلاتی به سمت استان‌های شمالی کشور، بیان کرد: معتقدم بستن راه‌های شمالی نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آورد و شرایط را از جهت استرس بدتر می‌کند و مردم نگران می‌شوند و این پرسش برای‌شان پیش می‌آید چه اتفاقی افتاده است که این همه فشار برای بستن راه‌ها وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در این شهرها بستگانی دارند، پدر و مادرشان در این‌جا زندگی می‌کنند و نگران حال‌شان هستند و یا شخص در استان زندگی می‌کند اما پلاک خودرو‌اش تهران است خب رفت و آمد برایش سخت می‌شود.

وی با بیان این‌که باید از لحاظ آموزشی مردم را ترغیب کنیم دست از سفرهای غیر ضروری بردارند، اظهار کرد: مردم باید از لحاظ فرهنگی و آموزشی ترغیب شوند که در این ایام سفر نکند و الا بستن راه‌ها کار درستی نیست و به نگرانی‌ها دامن می‌زند.

نماینده مردم قائم‌شهر ادامه داد: افراد بیان می‌کنند ما به شهرها سفر می‌کنیم اما با کسی ارتباط نداریم که مشکل به وجود بیاورد؛ باید بگویم درست است که این مسافران با افراد بومی ارتباطی ندارند و یا به خانه‌های آن‌ها نمی‌روند اما همین که در بازار برای خرید مایحتاج حاضر می‌شوند خودش نوعی ایجاد ارتباط است.

وی بیان کرد: روز گذشته به بازار رفتم مشاهده کردم مردم زیادی آن‌جا هستند و بسیار شلوغ است و نکات ایمنی را هم رعایت نمی‌کنند همین امر باعث شیوع بیماری و پیشرفتش می‌شود.

فروشگاه شهروند در پایتخت آنلاین می‌شود

رضا کرمی محمدی در سومین جلسه کارگروه های ۵ گانه مقابله با کرونا که به صورت غیر حضوری و از طریق ویدئو کنفراس برگزار شد گفت: فروش آنلاین فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره بار بزودی محقق می شود.

وی ادامه داد: ضدعفونی اماکن عمومی و پرتردد شهر تهران بصورت منظم انجام می شود و در این خصوص کمبودی در تامین مواد ضدعفونی نداریم.

عضو شورای فرماندهی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران خاطرنشان کرد: عنصر زمان برای مقابله و جلوگیری از گسترش این بیماری مهم ، کلیدی و تاثیرگذار است بنابراین باید مجموعه اقدامات با نهایت سرعت و البته رعایت دقت انجام پذیرد تا از این بابت از فراگیری و گسترش بیماری جلوگیری و مانع خسارات بیشتری شد.

تدوین اولین دستورالعمل جامع حمایتی تغذیه‌ای بیماران مبتلا به کرونا 

دکتر میرزای رزاز با بیان این مطلب افزود: با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور که علیرغم همه تلاش ها روبه افزایش است، ضرورت حمایت های تغذیه ای در شرایط بحرانی کنونی احساس شد.

وی تصریح کرد: در همین راستا انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انجمن تغذیه ایران  با بهره‌گیری از اساتید بنام حوزه علوم تغذیه در سراسر کشور اقدام به تشکیل سه کارگروه برای تدوین دستورالعمل‌های حمایت‌های تغذیه‌ای یکسان در کشور برای بیماران مبتلا به کرونا کرد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: این کارگروه ها شامل سه کار گروه پیشگیری، کار گروه درمان و کارگروه پیگیری بعد از درمان است.

رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور افزود: از آنجاکه موج اول انتشار بیماری آمار بیماران بستری در کشور به سرعت روبه فزونی گذاشت، تدوین دستورالعمل حمایت های تغذیه ای در بیماران بستری در اولویت قرارداده شد متاسفانه تعداد زیادی از بیماران بستری در مقاطع مختلف درمان نیاز به انتقال به بخش های مراقبت ویژه ( ICU ) و لوله گذاری پیدا می کنند و در طول اقامت بیمار در بیمارستان خصوصا در ICU بیماران نیاز به حمایت‌های تغذیه‌ای دارند که بیما دچار سوء تغذیه نشده و بتواند با افزایش کارایی قدرت سیستم ایمنی با بیماری مقابله کند.

وی گفت: مجموعه این فعالیت ها در کنار هم باعث کوتاه‌تر شدن مدت زمان اقامت و بستری به بیمارستان، افزایش کارآیی درمان رایج و نهایتا ترخیص زودتر بیماران و امکان استفاده از خدمات درمانی کشور برای سایر بیماران مبتلا را فراهم می‌کند.

میرزای رزاز با اشاره به اهمیت موضوع تغذیه افراد مبتلا به ویروس کرونا خاطر نشان کرد: لذا کارگروه درمان به سرعت و با یک برنامه کاری فشرده موفق به تالیف دستور العمل‌های حمایت‌های جامع تغذیه‌ای در بیماران کرونا شد و پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد این دستور العمل برای اولین بار در ایران تدوین شده است. لذا با توجه به اینکه انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور پایگاه و همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه کشورهای EMRO می باشد بلافاصله این دستور العمل به زبان انگلیسی ترجمه گردید و با تماس با نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و نماینده منطقه ای EMRO مقرر گردید این دستور العمل برای استفاده تمام بیماران مبتلا به کرونا در سراسر جهان در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: دو کارگروه دیگر در حوزه پیشگیری و باز توانی دوران پس از ابتلا به کرونا نیز به صورت فشرده مشغول تدوین دستورالعمل های لازم می باشند که طی یکی دو روز آینده نتایج آن اعلام می گردد.

میرزای رزاز در خاتمه گفت: جادارد از همه همکاران محترم، اعضاء محترم هیات علمی و اعضاء محترم انجمن تغذیه ایران در سراسر کشور که عاشقانه با احساس مسئولیت این مهم را انجام دادند صمیمانه تشکر کنم.

شدت شیوع بیماری کرونا تا پایان اسفند ادامه دارد

«احمدرضا بهره‌مند» کلینیکال میکروبیولوژیست و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اخذ تست ژنتیک از افراد مشکوک مبتلا به کرونا گفت: سازمان بهداشت جهانی کیت‌های زیادی در این زمینه برای ما ارسال کرده و این تنها روشی است که ثابت می‌کند؛ شخص به ویروس کووید ۱۹ مبتلاست.متاسفانه به دلیل تعداد زیاد مراجعان مقداری پاسخ‌دهی طولانی شده است، در واقع این توان وجود دارد که در یک روز تست گرفته شود و در همان روز نیز پاسخ تست ارائه شود، اما چون تعداد آزمایش دهندگان زیاد است، کمی این پروسه زمانبر شده است. پاسخ‌ها نیز برای ستادی که وزارت بهداشت معین کرده است، ارسال می‌شود و از این ستاد جواب‌ها به دست پزشکان و بیماران می‌رسد.البته برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده پاسخ تست به افراد داده نمی‌شود.  

ویروس کرونا در حال گسترش است

بهره‌مند با بیان اینکه این ویروس در حال گسترش است و در این روزها نیز افراد زیادی مبتلا شده اند، تصریح کرد: تفاوت ویروس کرونا با ویروس سارس در سال ۲۰۰۲ و ویروس مرس در سال ۲۰۱۲ در سرعت انتشار این ویروس است و سرعت انتشار آن بسیار بیشتر است و طبق آخرین مقالاتی که در این زمینه مطالعه کرده‌ام، گفته می‌شود در سه مورد از نواحی، ژن‌های این ویروس جهش‌های متعددی داشته که در گذشته نبوده است و این جهش‌ها می‌تواند عامل شیوع بیش از حد این ویروس در جامعه باشد که در گذشته به این سرعت نبوده است.

تاکید بر انتقال ویروس کرونا از طریق هوا

وی ادامه داد: اگر محدودیت ایجاد نشود و جلوی تماس‌ها و اجتماعات گرفته نشود، ممکن است با حجم زیادی از شیوع این بیماری در جامعه مواجه باشیم، این بیماری یک بیماری عفونی است و از راه تنفس، بینی و دهان و چشم منتقل می‌شود، البته گفته شده این بیماری روی سطح می‌نشیند که من دلایل علمی برای آن ندارم و معتقدم به غیر از سطح، هوایی که در جریان است، این ویروس را می‌تواند منتقل کند.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور در پاسخ به این سوال که فرد مبتلا به کرونا در دوره کمون اگر سرفه و عطسه نداشته باشد، چگونه این بیماری را انتقال می‌دهد؟ گفت: اگر فرد مبتلا به کرونا علائمی نداشته باشد، از نزدیک می‌تواند این ویروس را منتقل کند، به عبارتی اگر فردی عطسه و سرفه ندارد، اما تست کرونایش مثبت است، تنها راه انتقال تماس بسیار نزدیک با این فرد است از جمله راه بوسه، دهان و عرق چراکه این بیماری در بدن او وجود دارد، اما به دلیل اینکه سرفه و عطسه ندارد، پخش آن کمتر است. وقتی فردی مشکوک است، باید از او به اندازه یک و نیم تا سه متر فاصله گرفت.

به سمت شیوع کرونا می‌رویم

بهره‌مند خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم این بیماری شیوع پیدا می‌کند و شیوع آن شدت دارد تا زمانی که حرارت و گرما پدیدار شود. این ویروس در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه از بین می‌رود، لذا همانطور که به سمت تابستان می‌رویم از شدت شیوع این بیماری کمتر خواهد شد. در گذشته نیز همین گونه بوده است و هم ویروس سارس و هم ویروس مرس در زمستان بودند.

وی ادامه داد: این ویروس‌ها در زمستان آمده است و چون از جنس ویروس‌های سرماخوردگی است، در فصل سرما می‌آید، اما از آنجا که این ویروس جهش یافته است، ما را با نوعی از بیماری حاد مواجه کرده است، لذا به نظر من هر چه به سمت گرما برویم، از شدت آن کم خواهد شد، مگر اینکه آزمایشات علمی یا ادله ژنتیکی جدید به ما بگویند که در این ویروس جهش جدیدی پیدا شده است که این ویروس هم در فصل گرما ادامه پیدا کند، البته بعید به نظر می آید که چنین اتفاقی بیفتد، لذا ما در حال حاضر به سمت شیوع می‌رویم و همینطور که می‌بینیم شدت آن تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.

او تصریح کرد: باید ببینیم که چه تدابیری باید انجام داد که جلوی پخش و گسترش این ویروس گرفته شود و این امر بسیار مهم است. گویا آرام آرام به این فکر مدبرانه رسیده‌اند که باید قرنطینه انجام شود و در استان‌هایی مانند گیلان سفرها محدود شده است.

درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه بیش از یک چهارم جمعیت کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: نمی‌توانم پاسخ این اظهارنظر را به صورت علمی بدهم و هیچ دلیل علمی در این زمینه ندارم، اما این را می‌توانم بگویم که اگر کنترل و قرنطینه شهرها انجام نشود با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.

ایتالیا و چین بی‌دلیل شهرهایشان را قرنطینه نکردند

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور درباره اینکه دولت به قرنطینه شهرها اعتقادی ندارد و از مردم خواسته می شود تا خود قرنطینگی داشته باشد، گفت: باید به کشورهایی توجه کنیم که این بیماری در آنجا نیز شیوع پیدا کرده است، ایتالیا یا چین بی‌دلیل شهرهایشان را قرنطینه نکرده‌اند، آقای حریرچی یکبار گفتند، قرنطینه شهرها مربوط به جنگ جهانی دوم است، این چه حرفی است که زده می‌شود، ما مستندات علمی در حال حاضر داریم که چین و ایتالیا با این کار به نتیجه رسیده‌اند. آمریکا نیز اعلام کرده است، از جمله تدابیری که برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ کرده‌اند، قرنطینه شهرها است.

بهره‌مند در پاسخ به این سوال که آیا فردی که بهبود پیدا می‌کند و دوره نقاهت را می‌گذارند، امکان ابتلاء مجدد آن به این بیماری وجود دارد، تصریح کرد: ما معتقد بودیم، وقتی که فردی دوره نقاهت بیماری را می‌گذراند و بدنش پادزهر و آنتی بادی تولید می‌کند، بدن فرد به سمت ایمن شدن پیش می‌رود، اما در حال حاضر مواردی را می‌بینیم که فرد بعد از بهبودی دوباره گرفتار این بیماری شده، یا بیماری در آنها ظاهر شده است. من نمی‌خواهم نظر شخصی در این باره بدهم و در حال حاضر با توجه به ناشناخته بودن این ویروس دلایل مستندی برای این موضوع ندارم و نمی‌توانم براساس حدسیات به این موضوع پاسخ دهم.

مقدمات احداث بیمارستان صحرایی در گیلان در حال انجام است

«سیامک ریماز» سرپرست مرکز آموزشی و درمانی رازی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره احداث بیمارستان صحرایی در گیلان گفت: با ساخت بیمارستان صحرائی مخالفتی نشده و در حال حاضر حیاط بیمارستان آسفالت شده است و به محض اینکه حیات آماده شود، مسئولان برای ایجاد بیمارستان صحرائی اقدام می‌کنند. 

وی در ادامه گفت: متاسفانه تمام تخت‌های بیمارستانی در تمام ساعت و با ظرفیت کامل پر هستند. به محض آنکه افرادی ترخیص می‌شوند، باید جایگزین آنها را در تخت بستری کنیم. البته آمار ابتلای دقیق را بنده ندارم، زیرا تمام زمانم صرف اقدامات بیمارستانی می‌شود. 

ریماز در ارتباط با تجهیزات لازم در استان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تجهیزات را تهیه کنیم و با کمک‌های خیرین و دانشگاه تا الان مشکل خاصی پیش نیامده است. 

همچنین «ذبیح نیکفرلیالستانی» نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که شنیده‌ها حاکی از وضعیت بسیار بحرانی در گیلان است، تا چه اندازه این شنیده‌ها را به واقعیت نزدیک می‌دانید؟ گفت: من هیچ جوابی به شما نمی‌دهم. این سوالات را باید از اعضای دولت و آقای رئیس‌جمهور بپرسید که می‌گویند، همه چیز عادی است.

«الکل خوراکی» خاصیت ضدویروس ندارد

«علی رزازان» مدیر امور توزیع اداره کل دارو و مواد سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به مصرف الکل از سوی برخی افراد به منظور مقابله با کرونا و مسمومیت‌های الکلی ناشی از آن گفت: الکل خوراکی، هیچ تاثیری بر ویروس یا باکتری‌ شناخته شده‌ای ندارد. الکل خوراکی از دهان و معده جذب می‌شود و تاثیری در سیستم گوارشی نخواهد داشت. اگر الکل خوراکی خاصیت ضدویروس داشت، ما نباید شاهد بیماری‌های عفونی در کسانی باشیم که الکل مصرف می‌کنند. مردم نباید در این شرایط گول این تبلیغات را بخورند.

وی با اشاره به رژیم‌های دارویی موثر برای بیماران کرونا گفت: در زمینه درمان کرونا ویروس، هیچ دارو یا مکملی را نداریم که سازمان غذا و دارو اعلام کرده باشد. آن رژیم‌های دارویی هم که سعی می‌کنیم برای بیماران استفاده کنیم نیز بر مبنای تحقیقات جدید است و تنها توانسته موثر واقع شود.

توصیه‌های غیرعلمی شرایط بیمار کرونا را بدتر می‌کند

او خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم که این‌ها محصولات خوراکی یا داروی خاصی نیستند، رژیم‌های داروئی یعنی استفاده از ترکیب چند نوع داروی حمایتی برای مقابله با عفونت است که خوشبختانه برای بسیاری از بیماران پاسخ داده است. این رژیم داروئی نیز تنها در بیمارستان‌ها و تحت نظارت چند متخصص تجویز می‌شوند.  

رزازان تاکید کرد: در هر شرایطی اگر کسی ادعا کند که فلان دارو را برای بهبودی کرونا مصرف کنید، کذب است. هیچ تاییدی بر این ادعاها از سوی سازمان غذا و دارو وجود ندارد. نکته مهم این است که مردم جز به توصیه‌های مسئولان وزارت بهداشت، به هیچ توصیه دیگری گوش ندهند، زیرا ممکن است خلاف پروتکل درمانی باشد و شرایط بیمار را بدتر کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: