به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۴۴۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
دکتر یزدان پناه خبرداد:
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: متاسفانه از ابتدای تعطیلات نوروز تا به امروز 8/5 میلیون جمعیت کشور مسافرت کرده‌اند و پیک شیوع بیماری سیر صعودی پیدا کرده است.

به گزارش خبردنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر پرویز یزدان پناه افزود: با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و تعطیلات نوروزی در کشور و استان پیش بینی افزایش آمار مبتلایان به کرونا ویروس شده بود.

وی ابراز داشت: طبق آمار گزارش شده دیروز در کشور ۱۴۰۰ مورد مبتلا به کرونا و امروز حدود ۱۸۰۰ بیمار کرونایی شناسایی شده است که در استان کهگیلویه و بویراحمد هم روند آمار مبتلایان متناسب با کشور افزایش یافته است.

وی گفت: با توجه به ورود هم استانی‌های ساکن سایر شهرها و استان‌های دیگر به استان انتقال بیماری بیشتر و گسترده‌تر شد بگونه‌ای که بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد از افرادی بودند که در سایر استان‌ها زندگی می‌کردند و یا محصل بوده‌اند و به استان بازگشته‌اند.

یزدان پناه گفت: از ۷۲۳ نمونه ارسال شده به آزمایشگاه شیراز تاکنون ۹۶ مورد در استان مثبت اعلام شد که ۴۶ بیمار در شهرستان بویراحمد، ۱۹ بیمار در کهگیلویه، ۱۶ بیمار در چرام، ۸ بیمار در گچساران، 5 بیمار در شهرستان دنا و 2 بیمار در باشت شناسایی شده است.

وی افزود: از مجموع ۹۶ بیمار شناسایی شده ۲۹ بیمار بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند، ۲۲ بیمار در بیمارستان‌های معین استان بستری و ۴۰ بیمار در منازل دارو دریافت می‌کنند.

یزدان پناه با اشاره به قربانیان کرونا ویروس در کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: متاسفانه ۵ بیمار طی چند روز گذشته فوت کردند که همگی دارای بیماری زمینه‌ای و بیش از 60 سال سن داشتند.

وی گفت: کرونا، یک بیماری عالمگیر و خطرناک بوده که می‌تواند بدون علامت به دیگران انتقال یابد و فرد بیمار در روز می‌تواند ۱۰ تا ۱۴ نفر و در طول یک ماه حدود ۴۱۶ نفر را به بیماری آلوده کند بنابراین از سرایت پذیری بالایی برخوردار بوده و تلاش بیش از پیش مردم در رعایت نکات بهداشتی را می‌خواهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه مهمترین راه برای انتقال «کرونا ویروس» برقراری تماس است، افزود: خانواده، دوستان و محیط کار از جمله افراد و مکان‌هایی هستند که افراد بیشترین تماس‌ها را در آن برقرار می‌کند بنابراین افراد باید فاصله اجتماعی حدود دو متر را حفظ کرده و از حضور در تجمعات و مکانهای عمومی اجتناب نمایند.

یزدان پناه گفت: متاسفانه اکثر بیماران مبتلا به کرونا در استان از استانهای آلوده‌ای چون قم و تهران به استان  کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بودند و با برقراری تماس با سایر افراد بیماری را به دیگران نیز انتقال داده بودند.

وی با تقدیر از صدا و سیما، رسانه‌های محلی و استانی، هنرمندان، سیاسیون، نمایندگان مجلس و همه کسانی که در آگاهی بخشی به مردم تلاش کردند، ابراز داشت: شایسته است از مردم شریف استان کهگیلویه و بویراحمد نیز کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم زیرا وقتی این مسئله مطرح شد مردم با اعتمادی که به دانشگاه داشتند در رعایت توصیه‌ها پیش قدم شدند و همه نهادها نیز به تبع آن زیر نظر استاندار به تعامل و آمادگی‌های لازم رسیدند.

این استاد دانشگاه گفت: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۳ بهمن ماه برای اولین بار دراین راستا برگزار و تا به امروز ۲۲ جلسه با سایر نهادها برگزار نمودیم تا آمادگی لازم را در جهت مشارکت همگانی ایجاد نماییم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: هم اکنون تنها نیاز ما همراهی مردم و اجتناب آنها از سفر، دید و بازدیدها و حضور در تجمعات عمومی و خصوصی است تا این بیماری به مرحله نزولی خود برسد و بتوانیم از این فاز خطرناک عبور کنیم.

یزدان پناه افزود: ایام تعطیلات بسیار خطرآفرین است زیرا با توجه به اینکه پیک شیوع بیماری شروع شده از مردم خواهشمندیم در منزل بمانند و حافظ جان خود و دیگران باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از مردم تقاضا داریم به سایت salamat.gov.ir مراجعه و خود را ارزیابی نمایند تا در صورت لزوم توسط مراقبین و بهورزان ما پایش شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: