به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۴۷۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷

خبردنا: بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژی صورت گرفته بر روند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران و جهان که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، تا روز ۲۴ فروردین یک میلیون و ۷۲۶ هزار و ۵۴۴ نفر در جهان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند که از این تعداد ۱۰۹ هزار و ۲۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، به طور کلی در جهان کشور‌های آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان رتبه‌های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید۱۹ را به خود اختصاص می‌دهند.

تحلیل وضعیت کرونا در کشور؛ موج جدید اپیدمی در ۳ استان

بر اساس اعلام گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، ایران نیز رتبه هشتم ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا ۲۴ فروردین ماه ۷۱ هزار و ۶۸۶ به بیماری کویید ۱۹ مبتلا شدند که از این تعداد ۴هزار و ۴۷۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در روز ۱۱ فروردین ماه بوده است.

تحلیل وضعیت کرونا در کشور؛ موج جدید اپیدمی در ۳ استان

تحلیل احتمالی وضعـیت منحنی اپیـدمی اخیـر در استان‌ها

برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید -۱۹ در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شده است. برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در ۵ روز اخیر، ابتدا متوسط سهر وزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای روز‌های آخر محاسبه شده است. برای تحلیل بهتر، شاخص‌های ۵ روز آخر وارد آنالیز شد.

در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند افزایشی دارد. در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا، نزولی، ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اول اپیدمی رد شده است. در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد. در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد. در مواردی که تغییرات ناهمگن شاخص‌های روند ابتلا و مرگ و یا تغییرات بیش از حد انتظار هر کدام از داده‌های ابتلا و مرگ دیده شد، رفتار ناسازگار داده‌ها وجود دارد و تحلیل بهتر را در روز‌های بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد.

با توجه به روند تغییرات مرگ و ابتلا تا روز ۲۳ فروردین، در کلِ کشور روند نزولی در روز‌های اخیر دیده میشود. اگرچه در مورد سه استان به نظر میرسد موج جدید اپیدمی شروع شده است. سه استان روند صعودی در مرگ و ابتلا داشتند و چهار استان اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در مورد هفت استان هم ناسازگاری داده اجازه تحلیل درست نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی اپیدمی داشته باشد. البته باید کم شماری موارد و ثبت با تاخیر بیماران به صورت جدی پیگیری شود.

تحلیل وضعیت کرونا در کشور؛ موج جدید اپیدمی در ۳ استان

چراغ جهان خاموش است

با پاندمی کرونا، برای سه میلیارد نفر (بیش از یک سوم جمعیت ۷.۸ میلیارد نفری جهان)، ممنوعیت خروج از منزل اجباری به دلیل گسترش ویروس کرونا اعمال شده است. در حال حاضر؛ مواردی از این نوع کنترل در هر قاره (به جز قطب جنوب) و تقریباً در هر کشور گزارش شده است چرا که، موارد ابتلا همچنان در حال افزایش است. اما کشور‌های مختلف رویکرد‌های بسیار متفاوتی را اتخاذ کرده اند. از هند که برای ۳ /۱ میلیارد نفر ممنوعیت خروج از منزل اعمال کرده است تا دونالد ترامپ که گفته است آمریکا تا عید پاک به شرایط عادی باز خواهد گشت. چین، از بین بردن محدودیت‌ها را در ووهان آغاز کرده است و امیدوار است که پایان بحران در انتظارش باشد.

این نقشه، اقدامات مختلف ممنوعیت خروج از منزل را که توسط کشور‌ها اعمال شده است نشان می‌دهد تا مشخص شود کشور‌های مختلف چگونه با واقعیت جدید ناشی از این بیماری برخورد کرده‌اند. کشور‌های قرمز رنگ در واکنش به ویروس محدودیت‌های زیادی را برای حرکت همه یا اکثر شهروندانشان به صورت شبانه‌روزی اعلام کرده‌اند. در کشور‌های زرد، حرکت برخی از شهروندان یا فقط برای بخشی از روز مانند مقررات رفت و آمد شبانه محدود شده است. کشور‌هایی که به رنگ سبز هستند، محدودیت‌های محدودتر و اختیاری دارند یا هیچ محدودیتی برای شهروندان خود ندارند، اما ممکن است اقدامات بین‌المللی دیگری مانند بسته شدن مرز‌ها و ممنوعیت پرواز‌ها را داشته باشند.

تحلیل وضعیت کرونا در کشور؛ موج جدید اپیدمی در ۳ استان

درس آموخته‌های کشور‌های جهان در مواجهه با کووید-۱۹ در نیوزلـند

نیوزلند کشوری در منطقه غربی اقیانوس آرام با مساحت ۲۶۳ هزار و ۳۱۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۵۲۴ نفر است. اپیدمی کووید ۱۹ در این کشور از نهم اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شد. دولت نیوزلند در مدیریت بحران کرونا عملکرد موفقی داشته است. این کشور هدف خود را نه کنترل، بلکه قطع کامل انتقال کووید-۱۹ درون مرزهایش قرار داده است. نیوزلند مانند کشور استرالیا برنامه اش را بر اساس برنامه مدیریت پاندمی آنفولانزا دنبال می‌کند. در این کشور تاکنون هزار و ۳۳۰ مورد تأییدشده بیماری و ۴ مورد مرگ شناسایی شده است.

برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در این کشور شامل مواردی همچون اعلام وضعیت فوق العاده در نیوزلند به مدت یک هفته، اقدامات سرسختانه جهت جلوگیری از انتقال بیماری شامل گسترش تست‌ها، ردیابی تماس‌ها به صورت گسترده در سطح جامعه، جداسازی و قرنطینه، بستن مرز‌ها به روی تمام خارجی‌ها از ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ به طوریکه تنها شهروندان این کشور پس از گذراندن ۱۴ روز قرنطینه اجازه ورود به کشور را دارند، عدم اجازه خروج از منزل به افراد، مگر به منظور تأمین مایحتاج ضروری و یا انجام ورزش، درنظر گرفتن بسته اقتصادی معادل ۴ درصد تولید ناخالص ملی، اقدامات نظارتی جهت اطمینان از خاموش شدن زنجیره‌های انتقال است.

نام:
ایمیل:
* نظر: