به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۴۷۸۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴

خبردنا: بعد از شیوع کرونا و ضربه به اقتصاد دنیا، تیم‌های ورزشی نیز با بحران مالی و کاهش قیمت مواجه شدند. تعطیلات مسابقات ورزشی و تعلیق قرارداد‌های تجاری موجب بحران مالی در برخی از تیم‌ها شده و به همین علت بازیکنان فوتبال هم با افت ارزش روبرو شده‌اند.

لیگ برتر ایران هم از این قاعده مستثنی نبود و در روز‌های گذشته گفته شد که بازیکنان ایرانی با افت قیمت مواجه شده‌اند و به همین دلیل، علیرضا بیرانوند، ارزشمندترین بازیکنان حال حاضر لیگ برتر از ۳.۵ میلیون یورو به ۲.۸ میلیون یورو تنزل کرده است.

سایر بازیکنان هم به طور تقریبی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. این مسئله ارزش کلی لیگ برتر ایران را تحت تاثیر قرار داده است. طبق اعلام ترانسفر مارکت، ارزش کلی لیگ برتر ۱۱۰.۹۳ میلیون یورو است که با توجه به نرخ کنونی یورو در ایران، معادل ۱۹۴۱ میلیارد تومان خواهد بود. البته در شرایط کنونی فوتبال ایران، این مبلغ بیش از هزینه‌هایی است که سالانه تیم‌های ایرانی برای بازیکنان خود انجام می‌دهند. در این جدول، ارزشمندترین تیم با ۱۳.۹ میلیون یورو متعلق به پرسپولیس است که چندین بازیکن آن در بین ۱۰ بازیکن ارزشمند لیگ برتر قرار گرفته‌اند. پس از آنها، استقلال با ۱۲.۴۳ میلیون یورو دیده می‌شود که در جدول رده بندی لیگ برتر با یک بازی کمتر در رده چهارم قرار دارد.

در ادامه این جدول، سپاهان (۱۰.۶۸ میلیون یورو)، ذوب آهن (۸.۲۵ میلیون یورو) و فولاد (۸.۰۵ میلیون یورو) در رده‌های سوم تا پنجم دیده می‌شوند. تراکتور که از گران‌قیمت‌ترین تیم‌های ایران است، به علت داشتن بازیکنانی عمدتا باتجربه، ارزش کمتری نسبت به سایرین دارد و با ۷.۵۵ میلیون یورو در رده ششم جای گرفته است. تیم‌های سایپا، صنعت نفت، گل گهر، شهرخودرو، نساجی، پیکان، شاهین بوشهر، ماشین سازی، پارس جنوبی و نفت مسجد سلیمان تیم‌های هفتم تا شانزدهم هستند که اختلاف چشم گیری با صدرنشینان این رده بندی دارند.

معیار ارزش‌گذاری سایت ترانسفر مارکت بر پایه عملکرد و سن بازیکنان فوتبال است به طوری که بازیکنی مانند امباپه به علت سن و سال کمتر ارزشمندتر از لیونل مسی، بهترین فوتبالیست حال حاضر جهان است.

نام:
ایمیل:
* نظر: