به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۵۴۲۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸

خبردنا: برترین‌ها نوشت:از ساعتی که بیانات رهبرمعظم انقلاب در باره «دولت جوان و حزب‌اللهی» منتشر شده، تفاسیر زیادی از این کلیدواژه بیرون آمده و برخی حتی گمانه‌زنی کرده‌اند که چه کسانی می‌توانند کاندیدای باالقوه چنین تعبیری باشند. گمانه‌زنی‌هایی که عمدتا به سه نفر ختم شده؛ سورنا ستاری، محمدجواد آذری جهرمی و البته مهرداد بذرپاش.

جوانگرایی مدنظر رهبر انقلاب

روزنامه کیهان نوشت: رهبر معظم انقلاب همواره بر جوانگرایی و به‌کارگیری جوانان صالح، مؤمن، انقلابی و جهادی در عرصه‌های مختلف تأکید کرده‌اند. مختصات این موضوع حیاتی در اندیشه مقتدای انقلاب چیست؟ ویژگی‌های مربوط به دوران جوانی، آنقدر حیاتی و قابل توجه است که یک جوان به پشتوانه آن می‌تواند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای بر سرنوشت خود و ملت و کشورش داشته باشد. نشاط، توجه و گرایش به جنبه‌های معنوی، توانایی، خلاقیت و ابتکار، شجاعت، خطرپذیری و برخورداری از امید از جمله این ویژگی‌هاست. رهبر معظم انقلاب بر همین اساس، همواره بر جوانگرایی و به‌کارگیری جوانان صالح، مؤمن، انقلابی و جهادی در عرصه‌های مختلف تأکید کرده‌اند.

از آذری جهرمی تا ستاری و بذرپاش؛ ردای دولت سیزدهم بر تن کیست؟

کاندیدای جوانِ ۱۴۰۰؛ مهرداد، سورنا و یا محمدجواد

محمدجواد آذری جهرمی؛ رییس جمهور جوان

* گزینه اول ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ تا این لحظه جواد آذری جهرمی است، وزیری که مورد اعتماد محمود واعظی، دست راست حسن روحانی، است و در دورانی که دولت در فشار است کارنامه بدی از خود به جا نگذاشته است.

* محمدجواد آذری جهرمی در ۱۳ مهر ۱۳۶۰ در جهرم، استان فارس به دنیا آمد.او کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب و برق دارد و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۸۴ به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. او از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود. او در سال آخر دولت اول حسن روحانی معاون واعظی، وزیر وقت ارتباطات بود و در یکی دو جلسه که با حسن روحانی برگزار شد حسابی خوش درخشید و به واسطه همین جلسات و اعتماد واعظی توانست جوان‌ترین وزیر دولت روحانی و البته اولین وزیری باشد که بعد از انقلاب اسلامی متولد شده است. آذری جهرمی در اوایل کارش به خاطر سابقه امنیتی خود به وزیر امنیتی مشهور بود.

* اما طولی نکشید که آذری جهرمی با هوشمندی، عملکرد مناسب و ارتباط خوب با رسانه‌ها برندِ خود را باز تولید کرد و از وزیر امنیتی به وزیر جوان تبدیل شد، وزیری که در توییتر فعال است، حامی افزایش سرعت اینترنت است، مخالف فیلترینگ توییتر است.آذری جهرمی جوان است، سابقه وزارت دارد، مورد اعتماد نظام است، کارآمد است، اصلاح‌طلب نیست و قاعده بازی سیاست را خوب بلد است. او هرچند مصداق تمام و کمال دولت جوان و انقلابی و تعابیر اصولگرایان از آن نیست ولی به هر شکل جوان به حساب می‌آید. اگر از نظر سن به مشکلی نخورد یک گزینه خوب برای ادامه راه دولت روحانی در ۱۴۰۰ است، به خصوص اگر بتواند در ماجرای ارزش افزوده مهرداد بذرپاش را هم زمین بزند و یک رقیب قدر را حذف کند.

کاندیدای جوانِ ۱۴۰۰؛ مهرداد، سورنا و یا محمدجواد

سورنا ستاری؛ تکنوکرات غیرسیاسی

* دومین کاندیدای احتمالی برای انتخابات آینده به احتمال زیاد سورنا ستاری، (زاده ۱۳۵۱ در تهران)، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رییس بنیاد ملی نخبگان و البته فرزند سرلشکر منصور ستاری، فرمانده شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی است.

* سورنا ستاری یک نخبه تمام عیار است که تمام مراحل تحصیل خود را در دانشگاه صنعتی شریف گذراند و از سال ۱۳۸۷ عضو هیئت علمی این دانشگاه و همچنان به‌عنوان دانشیار مشغول تدریس و تحقیق در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف است. او ظاهرا در دولت دوازدهم یکی از گزینه‌های وزارت علوم نیز بود که توجه مقام‌های ارشد نظام را هم به خود جلب کرده بود، اما در نهایت در معاونت علمی رییس جمهوری باقی ماند. ستاری از جدی‌ترین حامیان استارت آپ‌ها و البته از جدی‌ترین مخالفان خام فروشی نفت و به طور کلی اقتصاد نفتی است.

* سورنا ستاری بارها در نشست‌های خبری و دولتی، نسبت به اقتصاد مبتنی بر خام فروشی در ایران و تکیه به درآمد حاصل از اقتصاد نفت تاخته و آن را موجب مشکلات اقتصادی عنوان کرده‌است. او راه رهایی را از آنچه که نفرین منابع می‌داند، اقتصاد مقاومتی و تلاش برای تحقق اقتصاد دانش بنیان به عنوان مأموریت اصلی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان می‌کند.ستاری جوان، تکنوکرات، غیرجناحی، کارآمد و البته مورد اعتماد، عنایت و علاقه خاص چهره‌های ارشد نظام از جمله رهبر انقلاب و رییس جمهور است. نقطه ضعف او کمبود پس زمینه سیاسی است و نقطه قوتش این که با توجه به رویکردهایش می‌تواند گزینه مشترک اعتدالیون و اصلاح‌طلبان باشد.

کاندیدای جوانِ ۱۴۰۰؛ مهرداد، سورنا و یا محمدجواد

مهردادبذرپاش؛ نزدیک به پایداری

* مهرداد بذرپاش (متولد ۱۳۵۹ در تهران) به عنوان جوانترین چهره سیاسی اصولگرا، از گزینه‎های جمنا در انتخابات ۹۶ بود که البته حضور او در جمع ۵ نفره کاندیدا‌های نهایی با حرف و حدیث‎هایی همراه شد. او که گفته می‎شد به همراه علیرضا زاکانی با لابی‌های پشت پرده به جمع کاندیدا‌ها آمده بودند، در نهایت با وجود حضور در وزارت کشور جهت ثبت‌نام، از آن انتخابات کنار رفت.

* بذرپاش با عدم حضور در انتخابات مجلس، خود را در جمع گزینه‎های احتمالی در انتخابات ۱۴۰۰ نگه داشته است. او که به جریان فکری پایداری نزدیک است با توجه به تلاش اصولگرایان برای جوانگرایی، بعید نیست که از کاندیدا‌های بالقوه این جریان در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد.

  • او یکی از نزدیک ترین افراد به تیم احمدی نژاد است که در دولت او به عنوان مدیرعامل سایپا و بعدها به سمت ریاست سازمان ملی جوانان منصوب شد. مهرداد بذرپاش نمایندگی مجلس در دور نهم از حوزه انتخابیه تهران و مدیر مسئولی رونامه اصولگرای وطن امروز را در کارنامه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: