به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۵۷۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
یکی دیگر از ابعاد این ماجرا که می‌تواند سناریویی از طرف طیفی در مجلس باشد این است که آن‌ها به دنبال استفاده از این ماجرای آقای تاجگردون برای تبدیل آن به ابزاری علیه اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید باشند.
خبردنا؛ بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان به عنوان یک امر رایج در ابتدای هر مجلسی از سوی منتخبین انجام می‌شود. در مجلس یازدهم نیز این امر در دستور کار ابتدایی منتخبین قرار گرفت. اعتراض برخی نمایندگان به اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون نماینده‌ای که به لحاظ سیاسی چندان با جریان مجلس یازدهم همسو نیست به یک چالش در این مجلس تبدیل شده است.
 
در واقع درحالی که اصول‌گرایان تاکید بر صدای واحد در مجلس یازدهم داشتند، اما به نظر می‌رسد تردید‌ها درباره ماجرای اعتبارنامه تاجگردون بر این مجلس سایه افکنده است. درحالی که گفته شده بود اعتبارنامه تایید شده در شعبه ۱۲ نیازی به رای‌گیری دوباره در صحن ندارد، اما این موضوع رخ داد تا مشخص شود جریان اعتبارنامه تاجگردون برای این مجلس بیش از اعتبارنامه یک شخص اهمیت یافته است.
 
از سوی دیگر به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی در بخشی از نمایندگان مجلس یازدهم وجود دارد که اگر اعتبارنامه تاجگردون رد شود و او نتواند نماینده دور یازدهم باشد احتمالا دست به افشاگری‌هایی علیه برخی نمایندگان اصول‌گرای حاضر بزند.
 
این مسئله می‌تواند به یک بحران برای این مجلس تبدیل شود. از سوی دیگر با توجه به وابستگی‌های خاصی که اکثریت نمایندگان دوره جدید دارند دور از انتظار نیست که دست‌های پشت پرده‌ای در تصمیم گیر‌های مجلس دخالت کنند و... همین موجب برخی تردید‌ها در تصمیم‌گیری‌ها یا تزلزل در آرا نمایندگان شود. یکی دیگر از ابعاد این ماجرا که می‌تواند سناریویی از طرف طیفی در مجلس باشد این است که آن‌ها به دنبال استفاده از این ماجرای آقای تاجگردون برای تبدیل آن به ابزاری علیه اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید باشند.
 
در واقع با توجه به عضویت تاجگردون در مجلس دهم در فراکسیون امید که بسیار مورد انتقاد محافظه کاران قرار داشت در طول چهار سال گذشته بعید نیست که در آخر آن‌ها به دنبال این باشند تا از این طریق بار دیگر فراکسیون امید را زیر سوال ببرند؛ بنابراین با توجه به ابعاد ذکر شده پیش‌بینی اینکه سرانجام این موضوع چگونه ختم می‌شود دشوار است، اما آنچه قابل ذکر است اینکه مجلس در اولین موضوعی که وارد شده است دستاوری جز پیچیده کردن اوضاع نداشته است.
 
دکتر جلال جلال زاده استاد دانشگاه تهران و نماینده ادوار مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر: