به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۵۷۹۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
یزدان‌پناه با بیان اینکه برخی پاساژ‌ها نیز دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خواستار گشت مشترک فرمانداری، دادستانی و بهداشت برای نظارت بر تالار‌ها و اصناف شد.
خبردنا: اعلام وضعیت زرد در چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد و بی‌توجهی مطب‌های پزشکان به دستوالعمل‌های بهداشتی از مهم‌ترین مباحثی بود که در ستاد استانی مدیریت پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا مطرح شد.

به گزارش "خبردنا"، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد استانی مدیریت پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کهگیلویه و بویراحمد، تاکنون حدود ۱۴ هزار و ۱۰۰ تست از بیماران مشکوک به این بیماری انجام شده که از این تعداد، تست یک هزار و ۲۳۴ نفر مثبت بوده است.

پرویز یزدان‌پناه با اشاره به اینکه هم‌اکنون چهار بیمار کرونایی در بخش آی. سی. یو بستری بوده و ۳۲۶ نفر نیز در قرنطینه خانگی قرار دارند، افزود: مجموع بهبودیافتگان بیماری کرونا در استان ۷۲۸ نفر بوده و ۱۲ نفر نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه چهار شهرستان بویراحمد، چرام، گچساران و کهگیلویه هم‌اکنون در وضعیت زرد قرار دارند، گفت: مشکل اصلی ما عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسمات است و این امکان وجود دارد که وضعیت استان به لحاظ بیماری کرونا، قرمز شود.

یزدان‌پناه با بیان اینکه برخی پاساژ‌ها نیز دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خواستار گشت مشترک فرمانداری، دادستانی و بهداشت برای نظارت بر تالار‌ها و اصناف شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا بر تهیه ماسک ارزان‌قیمت و قرارگیری این ماسک‌ها در اختیار مردم تأکید جدی داشت، گفت: این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و مصوب شد در این زمینه از ظرفیت خیرین استفاده شود.

احد جمالی افزود: در رابطه با مطب‌های پزشکان، گزارشات عدیده‌ای مبنی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دست رسیده است و این مطب‌ها به یکی از مراکز اصلی مستعد برای شیوع ویروس کرونا تبدیل شده‌اند که پیشنهاد ما این است اخطار‌های لازم صورت گیرد و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکردند نسبت به پلمپ آن‌ها اقدام شود.

وی بیان کرد: پایش ادارات از جمله آموزش و پرورش نشان داد که به عنوان مثال در یک اتاق که مراجعاتی هم دارند حدود پنج تا ۶ نفر کار می‌کنند و این مسأله خطرآفرین است، بنابراین انتظار می‌رود که ادارات توجه بیشتری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان‌های اطراف ما همه درگیر کرونا بوده و استان فارس نیز در مرحله هشدار قرار گرفته است، عنوان کرد: موج شدید کرونا در این هفته و هفته آینده استان را فرا می‌گیرد، بنابراین از ادارات انتظار می‌رود به رعایت دستوارالعمل‌های بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند.

دستورالعمل‌های بهداشتی منطبق با واقعیت‌ها نیست

دادستان یاسوج هم در این نشست با بیان اینکه بسیاری از مشکلات حال حاضر نتیجه این است که دستورالعمل‌ها خیلی منطبق با واقعیت‌ها و شرایط استان ما نیست، گفت: در بحث تالارها، روز گذشته برنامه‌ای برگزار شد که نیروی انتظامی مراجعه کرد، اما اعلام کردند که تالار‌ها می‌توانند با نصف ظرفیت فعالیت کنند، اما سوال این است که این موضوع در عمل هم رعایت می‌شود؟ و چه تضمینی وجود دارد که بیش از این ظرفیت حضور نیابند.

علی ملک‌حسینی با تأکید بر اینکه برگزاری اجتماعات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان ما عملی نیست، افزود: باید به سمت واقعی کردن پروتکل‌ها برویم، زیرا در استان ما که بافت عشیره‌ای و قبیله‌ای دارد برگزاری مراسمات با سایر استان‌ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه بحث برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد به صورت حضوری از دیگر مشکلاتی است که مطرح می‌شود، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید تذکر لازم را بدهد، زیرا اینکه امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار شود، کار سختی نیست.

دادستان یاسوج ادامه داد: افرادی نیز وجود دارند که ممکن است ناقل باشند، اما هیچ علائمی ندارند که این افراد یک خطر بالفعل هستند و باید علوم پزشکی آن‌ها را ملزم به ماندن در خانه کند و پیشنهاد می‌شود مکانی برای قرنطینه این افراد در صورت عدم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی در نظر گرفته شود که در این زمینه ما آماده همکاری هستیم.

ملک‌حسینی با بیان اینکه چنین افرادی بعد از بهبودی به دلیل تهدید بهداشت عمومی پیگیری قضایی می‌شوند در رابطه با مطب‌ها و کلینیک‌ها هم گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مکان‌ها امکان‌پذیر است و اگر در استان ما رعایت نمی‌شود یعنی خودمان نخواسته‌ایم و پیگیری نکرده‌ایم.

وی خواستار نظارت بیشتر دانشگاه علوم پزشکی بر رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی شد و ابراز کرد: پزشکانی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شوند، ضمن اینکه علوم پزشکی و بهداشت اختیار قانونی برای پلمپ این موارد را دارند و ما هم آمادگی کامل برای همکاری داریم.

دادستان یاسوج با بیان اینکه تصمیماتی که در این ستاد گرفته شده باید واقع‌بینانه، عملی و با ضمانت اجرا باشد، عنوان کرد: در مورد اماکن پرتجمعی که دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند دادستانی متولی بررسی و اعلام غیربهداشتی بودن آن‌ها نیست و باید حوزه بهداشت گزارش مستند و مکتوب تهیه کرده، اعلام جرم کند و به طور قطع این مکان‌ها قابلیت پلمپ کردن دارند، اما باید علوم پزشکی از اختیارات خود استفاده کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: