به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۵۸۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

خبردنا: یک پزشک ایتالیایی از ضعیف شدن قدرت ویروس کرونا خبر داده و اعلام کرده ممکن است پیش از ساخت واکسن، کرونا خود به خود از بین برود.

یک پزشک ایتالیایی متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است که ویروس کرونا کم خطرتر شده و ممکن است بدون نیاز به واکسن از بین برود.

در گزارش درج شده در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با عنوان «پزشک ایتالیایی: ویروس کرونا در حال ضعیف شدن است و احتمالا به خودی خود از بین برود» آمده است: «دکتر ماتئو باستی (Matteo Bassetti)، رییس کلینیک بیماری‌های عفونی بیمارستان سان مارتینو ایتالیا در این خصوص گفت: به نظر می‌رسد ویروس قدرت کمتری پیدا کرده و این امر احتمالا ناشی از جهش‌های (موتاسیون) ژنتیکی است.

باستی افزود: با توجه به تجارب آزمایشگاهی که من دارم شدت و حدت عمل ویروس به مرور زمان تغییر می‌کند. در ماه مارس (اسفند) و اوایل آوریل (فروردین) الگو‌های بیماری کووید-۱۹ کاملا متفاوت بودند و بیماران با علائم شدیدی به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند و به اکسیژن و دستگاه تنفسی نیاز داشتند. اما در ماه گذشته الگوی بیماری کاملا دستخوش تغییر شده است.

باستی ادامه داد: عملکرد ویروس در اوایل شیوع بیماری مانند حمله یک ببر گرسنه بود، اما اکنون بیشتر شبیه یک گربه وحشی است. چراکه حتی بیماران سالخورده ۸۰ یا ۹۰ ساله که در اوایل همه گیری ظرف دو یا سه روز جان خود را از دست می‌دادند، اکنون بدون کمک نفس می‌کشند و نیازی به بستری شدن ندارند.

وی یکی از دلایل ضعیف شدن ویروس کرونا را جهش‌های ژنتیکی آن در واکنش به اقدامات رعایت فاصله اجتماعی دانست. باستی گفت: من فکر می‌کنم قدرت ویروس تغییر کرده است، زیرا سیستم ایمنی بدن ما به ویروس واکنش نشان می‌دهد و ما به دلیل قرنطینه، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی کمتر به ویروس مبتلا می‌شویم.

این پزشک ایتالیایی خاطرنشان کرد: ممکن است پیش از ساخت واکسن، خود ویروس ریشه کن شود.

باستی با اعلام اینکه اکنون تعداد مبتلایان کمتری نسبت به اوایل همه گیری داریم، گفت: این بیماری می‌تواند در نتیجه مشخصه اصلی ویروس‌ها یعنی خاصیت خود محدود شوندگی از بین برود.

هرچند در این میان برخی دیگر از محققان به‌اندازه باستی خوشبین نیستند و بر این باورند که ممکن است ریشه کنی ویروس سال‌ها به طول انجامد.

«دکتر بهارات پانکانیا» استاد دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر انگلستان گفت: من انتظار ندارم که ویروس به این سرعت از بین برود. مگر آنکه دیگر شخصی برای ابتلا وجود نداشته باشد و ساخت واکسن موفقیت آمیز باشد. درست همانگونه که برای آبله مرغان پیش رفت. اما از آنجا که این ویروس به شدت مسری است، به این زودی‌ها از میان نمی‌رود.

براساس آخرین آمار منتشر شده، تاکنون در سراسر جهان بیش از ۸ میلیون و ۹۹۴ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۴۶۸ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: