به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۵۸۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

خبردنا: محققان در چین یک ویروس جدید از رشته ویروس‌های آنفلوآنزا پیدا کرده‌اند که توان بالقوه برای تبدیل شدن به یک همه‌گیری جهانی را دارد. آن‌ها می‌گویند این ویروس اخیرا در میان خوک‌ها ظهور کرده است، اما امکان سرایت آن به انسان‌ها هم وجود دارد.

به گزارش بی بی سی، آن‌ها گفته‌اند این ویروس آنفلوآنزا "تمامی ویژگی‌های لازم" برای سازگار کردن خود با ایجاد عفونت در میان انسان‌ها را دارد و باید به دقت تحت نظر گرفته شود و از آنجا که جدید است ممکن است بدن انسان‌ها توان مقابله اندکی در برابر آن داشته باشد.

دانشمندان چینی می‌گویند نگران تغییر و جهش ژنتیکی این ویروس هستند که به آن توان سرایت گسترده‌تر و انتقال انسان به انسان را خواهد داد؛ ویژگی که می‌تواند علت زمینه‌ساز یک اپیدمی جهانی شود.

سایه تهدید یک همه‌گیری جهانی دیگر

ظهور یک آنفلوآنزا جدید از مهمترین نگرانی‌های کارشناسان بهداشت عمومی در جهان است و این بار این نگرانی همزمان شده با همه‌گیری جهانی ویروس جدید کرونا که تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر را آلوده و جان ۵۰۰ هزار نفر را گرفته است.

آخرین بار که یک آنفلوآنزا جدید همه‌گیری جهانی پیدا کرد به سال ۲۰۰۹ باز می‌گردد که یک نوع جدید آنفلوآنزای خوکی از مکزیک آغاز شد، اما کمی بعد معلوم شد که آن قدر‌ها هم خطرناک نیست چرا که افراد بزرگسال در برابر آن نوعی ایمنی از خود نشان دادند که می‌توانست ناشی از تجربه سیستم ایمنی بدن آن‌ها از مواجهه با ویروس‌های قبلی بوده باشد.

اکنون واکسن مقابله با آن ویروس که آ/اچ۱ان۱پی‌دی‌ام ۰۹ نام‌گذاری شد در ترکیب واکسن‌های فصلی آنفلوآنزا قرار دارد و افراد با تزریق سالانه واکسن‌ها آنفلوآنزا در برابر آن ایمنی می‌یابند.

آن طور که دانشمندان چین می‌گویند این ویروس جدید هم شباهت‌هایی به همان ویروس آنفلوآنزای خوکی سال ۲۰۰۹ دارد، اما کمی تغییرات جدید در ساختار ژنتیکی آن دیده می‌شود.

این ویروس تاکنون تهدید بزرگی رقم نزده، اما پروفسور کین چاو چانگ و همکارانش که این ویروس را مطالعه کرده‌اند می‌گویند باید حسابی مراقب آن بود.

نام این ویروس جی۴یی‌اِی-اچ۱ان۱ گذاشته شده است.

افراد آلوده به این ویروس تاکنون در سلاخی‌خانه‌ها و کارگران مزارع خوک‌داری در چین مشاهده شده‌اند.

واکسن‌های فعلی آنفلوآنزا در برابر این ساختار جدید ویروسی بی‌اثر گزارش شده‌اند، اما محققان می‌گویند امکان تغییر ساختاری واکسن‌ها برای سازگار شدن با مشخصات این ویروس وجود دارد.

پروفسور کین چو چانگ که در دانشگاه ناتینگهام بریتانیا تدریس می‌کند گفته: "در حال حاضر همه ما -به درستی- روی ویروس کرونا متمرکز شده‌ایم، اما این موضوع نباید باعث غفلت ما از دیگر ویروس‌های جدید بالقوه خطرناک شود".

"با وجود این که این ویروس جدید یک تهدید فوری محسوب نمی‌شود، اما نباید آن را نادیده بگیریم. "

این گروه از محققان که نتایج مطالعه خود را در ژورنال علمی "مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا" منتشر کرده‌اند می‌گویند اقدامات و تهمیدات جدی برای تحت نظر گرفتن این ویروس در خوک‌ها و کسانی که در صنعت پرورش خوک کار می‌کنند، در نظر گرفته و اجرا شود.

پروفسور جیمز وود، رئیس دپارتمان دامپزشکی دانشگاه کمبریج می‌گوید این مطالعه نشان می‌دهد که "ما باید به طور دائم نگران خطرات ظهور یک ویروس و عامل بیماری‌زای جدید باشیم و آگاه باشیم مزارع پرورش حیوانات که انسان‌ها بسیار بیشتر از دنیای وحش با آن در ارتباطند، همواره پتانسیل این را دارد که منبع تولید و تکثیر ویروسی برای همه‌گیری جهانی شود".

از آخرین‌های کرونا چه خبر؟

در همین حال، تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه، ۲۹ ژوئن، هشدار داد که همه‌گیری جهانی ویروس کرونا هرگز رو به افول و پایان نیست و ممکن است در صورت رعایت نکردن توصیه‌ها وخیم‌تر شود.

او امروز اعلام کرد که باوجود پیشرفت در برخی کشورها، همه‌گیری سرعت گرفته و بدترین وضعیت هنوز در پیشروست.

او گفت که در ماه‌های آینده جهان به انعطاف‌پذیری، صبر و سخاوت بیشتر نیازمند است.

دکتر گبریسوس به کشور‌هایی مانند کره‌جنوبی، آلمان و ژاپن اشاره کرده و گفت که این کشور‌ها نشان دادند که چطور از ابزار‌های موجود برای سرکوب و نابود کردن شیوع استفاده کردند.

از زمان شناسایی اولین بیمار مبتلا به کرونا در چین، طبق آمار رسمی بیش از نیم میلیون نفر در سراسر جهان در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

تعدد مبتلایان به این ویروس هم اکنون از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشته است.

آمریکا همچنان با ۱۲۵ هزار مرگ و بیش از دو و نیم میلیون ابتلا، با اختلافی بسیار در صدر کشور‌های آلوده به ویروس کرونا قرار دارد، اما در چند هفته گذشته آمریکی جنوبی به ویژه برزیل و آفریقا با شتابی فزاینده به کانون‌های جدید این همه گیری تبدیل شده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: