به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۶۲۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی و روان کشور، با گرم شدن هوا از کمبود آب شرب رنج می‌برد.

به گزارش خبردنا، در جنوب غربی ایران استانی با وسعتی نه چندان زیاد و با جمعیتی نه چندان بزرگ به‌نام کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، این سرزمین گرچه از نظر وسعت و جمعیت قابل قیاس با کلان شهرها کشور نیست اما اگر بگوییم که در برخورداری از منابع از برخی از این کلان شهرها برتر و بالاتر بوده، گزاف نگفته و اغراق نکرده‌ایم.

استانی که با دارا بودن هشت درصد از منابع آبی کشور و برخورداری مقادیر بالای روان آب‌ها به عنوان سرچشمه سرازیر شونده به خلیج فارس شناخته می‌شود، سرزمینی که به دیار چشمه‌ها و آبشارهای خروشان شهرت دارد و در هر گوشه دیارش رودی یا چشمه‌ای جوشان و خروشان روح طبیعت و آدم را نوازش می‌دهد.

شهرستان‌های بویراحمد و دنا با دارا بودن منابع آبی عظیم و برخورداری از دامنه قلل سربه فلک کشیده دنا در دل خود هزاران چشمه و جویبار و چندین آبشار و رودخانه را جا داده‌اند،اما در برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد،کمبود آب به شدت محسوس و به وضوح قابل لمس و مشهود است.

هرساله با شروع فصل گرما و نیاز بیشتر به آب صدای کمبودها در این حوزه به فریاد تبدیل می‌شود و گاهی این فریادها از روستاهای دور افتاده به مرکز شهر نیز سرایت می‌کند و در دل شهر نیز کمبود آب سبب تعجب عاقلان می‌شود که چگونه در سرزمینی که 8 درصد از منابع آبی کشور را دارد و سرچشمه روان آب‌ها به سمت رودخانه هایی نظیر کارون و اروند بوده چنین معضلی وجود دارد.

شاید جالب‌تر از همه این داستان‌ها تامین بخشی از آب شهر یاسوج از طریق چندین حلقه چاه آب باشد، شهری که در دل خود آبشاری دائمی را دارد و رودخانه بشار سینه اش را چاک می‌زند و نرم نرمک به رودخانه‌ها پیوسته و به دریا می‌ریزد.

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد با گلایه از تامین بخشی از آب مصرفی شهر یاسوج از طریق چاه آب ،این موضوع را عجیب می‌داند و با اشاره به درصد برخورداری استان از منابع آبی، نبود آب در برخی از مناطق شهری و روستایی در استان را نشان از ضعف می‌داند و معتقد بوده با تکیه بر اراده و پشتکار و پیگیری می‌شود نگرانی‌ها در این بخش را به حداقل رساند.

فیض‌اله پاسر مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با کمبود آب، دلیل را عدم تخصیص اعتبارات لازم به پروژه‌های عمرانی عنوان می‌کند و می‌افزاید که متاسفانه با وجود سایه سنگین تحریم و وضعیت اقتصادی کنونی در خرید ملزومات برای اجرا یا اتمام پروژه‌ها با مشکلات مالی روبه‌رو هستیم.

وی از دیگر علل کمبود آب در استان بویژه مناطق روستایی را توپوگرافی استان دانست و افزود: پراکندگی روستاها و بعضاً جمعیت کم در برخی از روستاها و هزینه‌های گزاف آبرسانی به روستاهای پراکنده سبب شده تا در برخی از روستاها با معضل کمبود آب یا بی آبی روبه‌رو باشیم.

پاسره به خرابی‌های بسیار در شبکه‌های آبرسانی اشاره کرد و افزود: بیشترین میزان خرابی و شکستگی لوله‌ها در شهر یاسوج بوده که این موضوع خود سبب اتلاف وقت و هزینه برای شرکت آبفای استان است.

وی به گسترش و تراکم جمعیتی در شهر یاسوج گریزی می‌زند و می افزاید: با توجه به مهاجر پذیری چشمگیر شهر یاسوج شبکه و سیستم‌های آبرسانی قدیمی در برخی از مناطق جوابگوی ساکنین نیست و باید شبکه آبرسانی ارتقاء یابد.

حسین کلانتری استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز امیدواری کرد با به پایان رسیدن پروژه سد تنگ سرخ مشکل کمبود آب شهر یاسوج رفع شود./تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: