به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۶۳۶۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴

جلسه علنی امروز مجلس چندان بدون حاشیه نبود و تذکرات بهارستانی‌ها از کوه دماوند تا انتقادات به هیات رئیسه را شامل می‌شد.

به گزارش خبردنا، پس از یک هفته سر زدن به حوزه‌های انتخابیه امروز اولین جلسه علنی بهارستانی‌ها بود، جلسه‌ای که حواشی‌اش کم نبود و از انتقادات به هیات رئیسه گرفته تا کنایه به نمایندگان سابق در آن در جریان بود؛ بازار انتخابات برای شوراهای نظارت هم در این جلسه حسابی داغ بود. 

والله دهن نمایندگان را گچ می‌گیرید

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق از جمله نمایندگانی است که تا امروز چندین بار انتقادات جدی نسبت به هیات رئیسه مجلس مطرح کرد اما همینکه امروز امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که ریاست جلسه را به عهده داشت از او خواست تا تذکرش را مطرح نکند، صباغیان حسابی از کوره در رفت و  خطاب به هیات رئیسه گفت: چرا نمایندگان را تحقیر می کنید من برای یک تذکر سه مرتبه آمدم هیات رئیسه. والله دارید دهن نمایندگان را گچ می‌گیرید. هر موضوعی که باب میل شما نیست اجازه حرف زدن در خصوص آن داده نمی‌شود. بنده در جلسه قبلی نوبت تذکر داشتم اما این اجازه به من داده نشد.

او در ادامه گفت: در جلسه قبلی پیرامون انتخاب رئیس دیوان محاسبات سوال بنده و عده‌ای دیگر از نمایندگان این بود که مطابق تبصره ۲ ماده ۵۱ قانون منتخب ۲۰ سال سابقه کار نداشته و همچنین بازنشسته است.  اما شما این موضوع مهم  اجازه ندادید تا این موضوع در مجلس شفاف شود. بعد هم آقای قالیباف در تلویزیون می‌گوید همه چیز را بر اساس قانون انجام دادیم یک نفر نتوانست در این رابطه صحبت کند خواهش میکنم همانطور که ما نمایندگان به شما احترام می‌گذاریم شما هم اجازه دهید ما حرف بزنیم.

صباغیان ادامه داد: اگر این مسائل در مجلس روشن شود دیگر ابهامی باقی نمانده و شبکه‌های معاند نیز نمی‌توانند از شرایط سوءاستفاده کنند. اگر نماینده قدرت نداشته باشد مردم نیز قدرت نخواهند داشت.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: اکنون نوبت مطرح کردن پیشنهاد در خصوص طرح در حال بررسی است اما شما از آن برای دادن تذکر استفاده کردید. اگر نمایندگان مطلب درستی نیز داشته باشند باید به موقع آن را مطرح کنند. طبق نوبت در پایان جلسات فرصت برای مطرح شدن تذکرات وجود دارد.

دفتر نمایندگان بسته شد

هاجر چنارانی نماینده نیشابور نیز در  تذکری شفاهی با اشاره به وضعیت اشاعه ویروس کرونا در شهر نیشابور گفت: حوزه انتخابیه‌ام نیشابور وضعیت قرمز را هم رد کرده است ما مشکلات زیادی در بیمارستان‌ها  داریم و دستگاه‌های اکسیژن ما افت کرده  است.

او خطاب به امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: امروز دفاتر نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بسته است حتی مسئول دفتر خود ما باید روزانه دو تا سه ساعت منتظر بماند تا حراست قوه مقننه به او اجازه ورود بدهد. امروز هجمه اصلی آماج مشکلات مردم به سمت نماینده است و ما مانده‌ایم و دفتری که به روی مردم بسته است. اگر یک نفر بخواهد وارد دفتر اینجانب در مجلس شود به مشکل برمی‌خورد.

او بعد از تذکر درباره به تعویق انداختن کنکور از قاضی زاده هاشمی خواست تا دفتر نمایندگان را باز کنند تا عبور و مرور مردم به این دفاتر صورت گیرد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست مجلس را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: دفاتر نمایندگان در شهرستان‌ها باز و فعال است اما دفاتر مستقر در مجلس باز نیست چرا که ستاد مبارزه با کرونا حتی درباره برگزاری جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌ها به ما تذکر داده ولی از آن جا که موظف  به دنبال کردن مسائل مردم بودیم،  جلسات مجلس را برگزار کردیم اما به خاطر شرایط بهداشتی معذرو از پذیرش  مراجعه در دفاتر نمایندگان در مجلس هستیم؛ چرا که حجم زیادی از تردد را رقم می‌زند و خطرات زیادی دارد و می‌تواند کانون اشاعه ویروس باشد.

قاضی زاده هاشمی در مورد برگزاری کنکور گفت: چگونه بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس و برگزاری یا عدم برگزاری آزمون و تعویق یا عدم تعویق آنها به عهده ستاد مبارزه با کرونا است و تصمیم‌ها از سوی این ستاد اعلام خواهد شد.

ادامه بحث وقف کوه دماوند در مجلس

 ماجرای وقف کوه دماوند از همان موضوعاتی است که این روزها در هر کوی و برزنی صحبتی از آن به میان می‌آید؛ این بحث آنقدر داغ شد که به صحن علنی مجلس هم راه پیدا کرد؛ فاطمه مقصودی در تذکری شفاهی با استناد به اصل ۴۵ قانون اساسی گفت: این اصل دریاها، معادن، کوه‌ها، جنگل‌ها، مراتع و همه آن چه که به عنوان منابع ملی و اراضی طبیعی به حساب می‌آید را مشخص کرده است. امروز شاهد این هستیم که در شمال کشورمان عده‌ای ادعا می‌کنند که اماکن و مراتع شمالی موقوفی است. باید بگویم که طبق اصل ۴۵ هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری و زمین خواری گفت: حراست و نگهداری از مراتع واجب است تقاضا دارم به این مسئله رسیدگی کنید ادعای موقوفی بودن مراتع دماوند براساس ماده یک قانون ملی شدن جنگل‌ها بی اساس است.

وی با استناد به قانون ملی شدن جنگل‌ها گفت: این قانون در سال ۱۳۴۲ تصویب شده است براساس آن تمامی اراضی جنگلی  و مراتع اموال عمومی به حساب می‌آید و متعلق به دولت هستند مگر از این که قبل از تاریخ ۴۲ به تملک کسی درآمده باشند.

این عضو مجمع نمایندگان استان لرستان اظهار کرد: از طرف دیگر در حوزه انتخابیه خودم  کشاورزانی را داریم که برای زمین‌شان بنچاق و سند و یا قباله دارند اما منابع طبیعی مالکیتی برای آنها قائل نیست. وقتی به منابع طبیعی انتقاد می‌کنیم می‌گویند مجبور هستیم چون دولت گفته  است پس هر چقدر کشاورز شکایت کند ما روی آن اعتراض می‌کنیم.

مقصودی در پایان گفت:  بی شک قوه قضاییه و حجت الاسلام رئیسی به ماجرای کوه دوماند رسیدگی کرده تا دیگر شاهد این رفتارهای ظالمانه نباشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: