به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۶۸۵۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

خبردنا: با دستور رئیس جمهوری توسط مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع خط تولید موتور توربوجت ملی اوج در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افتتاح شد.

امیر سرتیپ دوم افشین خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در آیین افتتاح موتور توربوجت ملی «اوج» که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با فعالیت جهادی دانشمندان، طراحان و متخصصین صنعت دفاعی کشور ساخته شده است، گفت: موتور ملی اوج به عنوان اولین موتور توربوجت بومی توسعه یافته جهت تامین نیروی پیشران جنگنده های کشور از جمله جنگنده های کوثر، صاعقه، آذرخش و جت آموزش پیشرفته یاسین و در محدوده وزن برخاست حدود ده تن است.

وی افزود: سیستم کنترل موتور "اوج" از نوع هیدرومکانیکال است که در صورت نیاز قابلیت ارتقاء به سیستم تمام الکترونیک (FADEC) را دارد.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه فناوری بسیار پیچیده این موتور موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور شده است، خاطر نشان کرد: فناوری به کار رفته در "اوج" به عنوان یک بسته مرجع، زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کرده است.

امیر خواجه فرد تصریح کرد: این موتور با اتکا به توانمندی داخلی و تکیه بر دانش و تخصص مهندسان کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت علمی و فنی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان کشور با تولید بومی بیش از ۱۴هزار قطعه ومجموعه متعلقات، برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ساخته و توسط ریاست محترم جمهور در روز صنعت دفاعی رونمایی شد.

وی افزود: دومین دستگاه از این موتور نیز در سال ۱۳۹۶ تولید و تست آن در آزمایشگاه موتور ملی اوج صورت پذیرفت و آزمون های زمینی، تاکسی و پروازی این موتور نیز در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بر روی هواپیمای بومی کوثر با موفقیت انجام شد.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی گفت: این افتخار را داریم که به فضل الهی و در روز صنعت دفاعی با افتتاح خط تولید موتور توربوجت ملی اوج، گام بلندی در مسیر خوداتکایی در رفع نیازهای ناوگان هوایی نیروهای مسلح کشور برداشته شده و جمهوری اسلامی ایران در زمره ۸ کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت و تولید این دسته از موتورهای هوایی قرار می گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: