به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۶۹۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

خبردنا: پردیس پورانصاری کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به توصیه های تغذیه ای همه گروه های پر خطر در بیماری کووید 19، افزود: مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین A و C(آب نارنج یا ابلیمو تازه یا لیمو ترش تازه) و مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا در سلامت فرد بسیار اثر بخش است.

وی اظهار داشت: به طور کلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه 3 واحد(یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته) از گروه سبزی ها به جز سبزی های نشاسته ای و حداقل 2 واحد میوه(یک عدد از میوه با اندازه متوسط مثل سیب، پرتقال، کیوی، نارنگی، لیموشیرین، 3تا 4 عدد زردالو یا نصف لیوان آب میوه طبیعی و یا نصف لیوان هندوانه و .. ) توصیه می شود.

انصاری ادامه داد: از هویج و کدوحلوایی به علت اینکه منابع گیاهی خوب ویتامینA هستند در غذاهای روزانه استفاده شود در ضمن سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو از دیگر منابع این ویتامین می باشند.

کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مصرف جوانه های گندم، ماش و شبدر و یا پیاز خام به علت داشتن ویتامینC همراه غذا توصیه می شود و از دیگر منابع ویتامینC انواع کلم؛ گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای، جعفری، پیازچه، شاهی و گوجه فرنگی است.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از منابع پروتئینی در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حایز اهمیت است.

انصاری افزود: کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی، سیستم ایمنی را تضعیف می کنند که از منابع غذایی این دو ریز مغذی می توان از گوشت یا حبوبات نام برد که به عنوان جایگزین آنها شیر، لبنیات و سبزی های برگ سبز و انواع خشکبار توصیه شده است.

وی یادآور شد: مصرف مایعات گرم نظیر چای کم رنگ به مقدار مناسب به ویژه در صورت وجود احتقان گرفتگی بینی نیز توصیه شده ولی باید از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده اند مثل تخم مرغ عسلی و کباب هایی که مغز پخت نشده اند خودداری شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: