به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۶۹۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کرونا اسفندماه سال گذشته ناخوانده میهمان مردم ایران از جمله کهگیلویه و بویراحمدی‌ها شد و همه چیز از جمله تولید را تحت تاثیر قرار داد.

خبردنا: آواخر سال 98 کرونا ویروس از کشور چین کمربند خود را محکم بست و به کشورهای مختلف دنیا مسافرت کرد تا کمر تولید، صادرات، اشتغال و ...را بشکند، این ویروس روز به روز شیوع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر شد و همه چیز از جمله تولید را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و اصناف دچار خسارت شدند.

دولت 2 هزار و 250 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ 12 درصد برای کمک به واحدهای دچار خسران شده در نظر گرفت تا به هر کارگاه به ازای هر کارگر تسهیلات 120 تا 160 میلیارد ریالی پرداخت کند و متولی این مهم نیز اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بعد از گذشت بیش از 180 روز از کرونا باید گفت این اداره کل در این آزمون نیز رفوزه شده و باید این کم کاری خود را به صورت شفاف پاسخگو باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در حالی تقصیر را به گردن بانک‌ها می‌اندازد که خود باید در این زمینه پاسخگو باشد زیرا به عنوان متولی حمایت و هدایت کارگران مشغول در کارگاه‌های تولیدی که با وجود کرونا دچار خسارت شده‌اند باید اقدام به رفع موانع و تسهیل در پرداخت این تسهیلات می‌کرد.

پروانه نیک مرام گفت: 530 میلیارد ریال از سهم تسهیلات کرونایی این استان در اختیار بانک‌های عامل قرار گرفته که از این میزان تاکنون 70 میلیارد ریال آن پرداخت شده است

وی با ابراز نگرانی از عدم همکاری بانک‌ها از جمله بانک ملی که بیشترین پرونده‌ها و کمترین پرداختی را در دارد، می‌گوید: هدف دولت از پرداخت این تسهیلات کمک به واحدهای آسیب دیده و حمایت از کارفرمایان در راستای تدام اشتغال برای کارگران است.

نیک‌مرام این را نیز گفته که برخی کارفرمایان برای دریافت تسهیلات کرونایی التماس می‌کنند و اما بانک‌ها سهل انگاری می‌کنند ولی از بیان این مهم که خود به عنوان متولی کارگران برای رفع موانع و تسهیل در پرداخت این تسهیلات چه کرده، امتناع کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: نبود اطلاع رسانی کافی، آشنا نبودن متقاضیان با سامانه تسهیلات کرونا، چک برگشتی و معوقات متقاضیان از جمله مهمترین مشکلات سد راه پرداخت این تسهیلات است.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به بانک انصار 62 پرونده ارجاع شده که هیچ کاری انجام نداد و پرونده‌ها در کشوی این بانک رها شده است، اول بهانه آوردند که ما با بانک سپه ادغام شده‌ایم و تا الان پرداختی نداشته‌اند.

آیت‌الله ارمغانی افزود: بانک پارسیان نیز در این خصوص عملکرد خوبی ندارد و 6 پرونده به این بانک ارجاع یافت که یک نفر را مصوب کردند و به موسسه اعتباری ملل یک پرونده داده شد که مشخص نیست چه بلایی بر سر آن آمده است.

وی تصریح کرد: به بانک تجارت نیز 753 پرونده با مبلغ 7 میلیارد و 200 میلیون تومان پرونده ارجاع یافت که تاکنون 2 میلیارد و 850 میلیون تومان آن یعنی حدود 40 درصد پرونده‌ها را پرداخت کرده و در واقع بیشترین پرداختی را انجام داده و 314 پرونده تعیین شعبه شده‌اند.

معاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بانک رفاه استان تاکنون 27 پرونده با مبلغ 470 میلیون تومان را پرداخت کرده که 161 پرونده با 2 میلیارد تومان کل پرونده‌هایی بوده که به این بانک ارجاع یافته و 123 پرونده در دست بررسی است.

ارمغانی ادامه داد: 1130 پرونده به بانک ملی استان با اعتبار 19 و 500 میلیون تومان ارجاع یافت که کمترین پرداختی را داشته، یعنی حدود 600 میلیون تومان تسهیلات کرونایی تا کنون پرداخت کرده است.

در سال‌های اخیر با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی در کشور، مقام معظم رهبری عنوان اقتصادی برای نام سال‌ها انتخاب می‌کند تا بلکه حساسیت مدیران و متولیان امر نسبت به این مهم بیش از پیش باشد و برای رونق تولید، شکوفایی صادرات غیر نفتی و ایجاد اشتغال تلاش کنند، ولی احساس می‌شود مدیران کهگیلویه و بویراحمد تنها به عنوان سال در سربرگ مکاتبات اداری و نصب بنری در جلوی اداره بسنده کرده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: