به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۰۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
مردم کهگیلویه کووید ۱۹ را جدی نگرفته ‌اند تاجایی که بدون ماسک و رعایت پروتکل‌ها به مراودات خود ادامه می‌دهند و این بی توجهی وضعیت را قرمز کرده است.

خبردنا: باوجود آنکه میزان ابتلاء به بیماری کووید19 این روزها در شهرستان کهگیلویه دوچندان شده اما شهروندان دهدشتی و اهالی این شهرستان در رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی کرده و نسبت به آن بی‌خیال بوده و از زدن ماسک خودداری می‌کنند.

باتوجه به اینکه موج دوم بیماری کووید19 از خردادماه امسال با شدت بیشتری آغاز شده و اکنون در آستانه پاییز و فرارسیدن سال تحصیلی جدید هستیم علائم جدیدتری از این بیماری در افراد مبتلا به کووید19در استان مشاهده شده است.

شیوع بیماری کووید19 در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در روزهای گذشته تا به امروز به مرز خطر رسیده و بر اساس اعلان استانداری کهگیلویه و بویراحمد روز پنج‌شنبه 6 شهریورماه تعطیل شده است این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم شهرستان کهگیلویه چنین شرایطی را اصلا باور نداشته و بدون از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح شهر و خانواده رفت و آمد می‌کنند.

روزانه بسیاری از شهروندان بدون از پوشیدن ماسک در سطح شهر دهدشت تردد کرده و بازارهای شلوغ از جمله بازار روز نیز بدون از هیچ محدودیتی باز است و هیچ کنترلی برای وضعیت موجود نیست، این شرایط در حالی است که در مرکز استان وضعیت قرمز اعلام شده و تمامی اماکن شلوغ تعطیل شدند.

ابراهیم محمدی دانشجوی 32 ساله دهدشتی با اشاره به نگاه همشهریان خود به بیماری کووید19 گفت: در شهر دهدشت خیلی از مردم اصلا وجود این بیماری را منکر می‌شوند و آن را نوعی فریب قلمداد می‌کنند.

وی گفت: از همان اوایل شیوع بیماری کووید19 تا الان هیچ گونه سخت‌گیری‌های بهداشتی از سوی شبکه بهداشت و درمان در سطح شهر دهدشت ندیدم و شاید همین عامل سبب شده تا مردم به طور جدی آن را باور ندارند.

تمهیدات کنترلی از جمله تعطیلی اماکن شلوغ، بازارها و سالن‌های سر پوشیده و نیز رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها در سطح شهر دهدشت فقط در همان اوایل شیوع بیماری کووید19 انجام شده و از آن زمان تاکنون این تمهیدات که بسیار ضروری است، اتخاذ نشده و این عامل نیز بر عدم باور بیماری در بین مردم افزوده است.

خانمی 40 ساله نیز در این باره گفت: پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی حداقل کاری است که ما می‌توانیم برای حفظ سلامتی خود و همشهریان انجام دهیم اما اینجا در شهر دهدشت همه چیز دقیقأ برعکس است به طوری که اگر کسی ماسک بزند و فاصله اجتماعی را رعایت کند مردم گمان می‌کنند که او مبتلاء شده و از او فرار می‌کنند.

وی گفت: البته این برداشت مردم شهر است و تا جایی که می‌دانم همه مردم این چنین برداشتی دارند اما من برای حرف مردم که زندگی نمی‌کنم و برای حفظ سلامتی خودم ماسک می‌زنم.

40 درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی شهروندان دهدشتی در سطح شهر و در امکان شلوغ به 40 درصد نمی‌رسد و این عامل شدت ابتلاء به بیماری را افزایش داده و نشان دهنده وضعیت هشدار در دهدشت است.

محمدجواد پرسنل یکی از بانک‌های دهدشت گفت: وضعیت رعایت مسائل و نیز پروتکل‌های بهداشتی در شهر دهدشت واقعأ تاسف‌بار است آن چنانکه روزانه درصد بسیار کمی از مردم را می‌بینیم که حداقل‌ها را رعایت کرده و نسبت به آن پایبند باشند.

وی گفت: بیشتر اوقات فروشندگان مواد غذایی در رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها حتی بدون استفاده از ماسک و دستکش به مشتریان خدمات می‌دهند و وقتی که این مورد را به آنها تذکر می‌دهیم با لحنی تعجب‌آور پاسخ می‌دهند و این نشان می‌دهد که شرایط در شهر دهدشت به حالت هشدار رسیده است.

تجمع بیش از 10 نفر ممنوع

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در این باره گفت: براساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا اماکن شلوغ از جمله تالارها همچون گذشته تعطیل بوده و این دستورالعمل از زمان ابلاغ تاکنون در سطح شهرستان اجرا شده است.

محمدطاهر طیب‌زادگان با اشاره به ممنوعیت تجمع‌های بیش از 10 نفر در سطح شهرستان گفت: بر اساس دستور دادستان کهگیلویه تجمع‌های بیش از 10نفر ممنوع بوده و چنانچه در سطح شهرستان مشاهده شود برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری به هییت‌های شهرستان ابلاغ شده، افزود: بازرسان شبکه بهداشت و درمان در دهه اول ماه محرم هر شب از تمامی هیئت‌ها بازدید کرده و تخلفات مشاهده شده از طریق اداره تبلیغات اسلامی شهرستان به هیئت‌ها اعلام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به افزایش شدت ابتلاء به بیماری کرونا در طی یک هفته گذشته تاکنون، عنوان کرد: میزان ابتلا به کووید 19 در یک هفته گذشته تاکنون در سطح شهرستان افزایش چشمگیری داشته و در همین رابطه یک نفر نیز بر اثر ابتلاء به این بیماری فوت شده است.

وی با بیان اینکه بازرسان شبکه بهداشت و درمان به صورت شبانه‌روزی تمامی موارد را رصد می‌کنند، خاطرنشان کرد: از مردم فهیم شهرستان کهگیلویه درخواست می‌کنیم همچنان نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و نیز شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها اقدام کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: