به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۰۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان بروز و تعداد مبتلایان کووید ۱۹ در استان یک و نیم برابر میانگین کشوری است.

خبردنا: محمدمهدی بانشی پیش از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران بهترین کار در دنیا را پیشگیری دانست و اظهار داشت: امروز طرحی از طرف مرکز بهداشت با عنوان "هر خانه یک پایگاه سلامت" در حال پیگیری بوده و سعی بر آن داریم که هدف گذاری را روی هر فرد یک پایگاه سلامت را داشته باشیم.

وی افزود: در سال 95 جمعیت ثبت شده در سامانه سلامت (سیب) 730 هزار در استان بوده، که از طریق 350 خانه بهداشت، 70 مرکز جامع سلامت و 12 مرکز شبانه روزی خدمات دریافت می‌کنند.

بانشی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تا کنون جامعه با دو چالش آنفولانزا و کوئید 19 روبرو است، آنفولانزا در هر 10 سال یکبار و بیماری مثل کرونا هم هر 100 سال یکبار اتفاق می‌افتد که هر دو مورد پشت سرهم اتفاق افتاد که عملکرد خوبی در دو مورد داشته‌ایم.

بانشی با اشاره به اینکه مهمترین هدف ما این است که افراد از زیر چتر خدمات بهداشتی خارج نشوند، افزود: در سال 97 تعداد افرادی که یکبار از مرکز بهداشت خدمات دریافت کرده‌اند 368 هزار نفر و در سال 98 این آمار به 445 هزار نفر رسید، تعداد افراد دریافت کننده خدمت در سال مهم است چرا که اعتبار که از مرکز اختصاص داده می شود مطابق با این آمار پرداخت می‌شود.

وی گفت: در سال 97 تعداد خدمات ارائه شده در استان بیش از هفت میلیون و 560 هزار مورد و در سال 98 تعداد این خدمات به 86 میلیون و 19 هزار رسید.

وی عنوان کرد در پنج ماهه اول سال 99 جمعیتی که یکبار خدمت را از مراکز بهداشتی دریافت کرده‌اند 424 هزار نفر بوده‌اند که این تعداد 95 درصد از جمعیت ثبت شده در سامانه بوده و تلاش داریم این آمار تا آخر شهریور به 100 در صد برسد.

بانشی ادامه داد: در برنامه‌های خود پایش‌های سه ماهه را داریم، در این پایش‌ها کیفیت عملکردها از طرف تیم‌های بهداشتی و درمانی بررسی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کووید 19 و چنین اپیدمیهایی هر 100 سال یکبار در جهان اتفاق می‌افتد، ویروس کرونا دیدگاه‌ها را در جهان تغییر داد و همه جوانب زندگی در جهان را تحت تاثیر قرار داده است، برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب نیاز به زمان داریم.

بانشی با بیان اینکه مهمترین هدف برای ما کنترل و مدیریت وضعیت کنونی برای رسیدن به نتیجه مطلوب است، تصریح کرد: تجربه نشان داده زمان رسیدن به واکسن در موارد حاد بین 5 تا 12 سال و میانگین هفت سال بوده است و این زمان قطعاً با پیشرفت علم و تکنولوژی کوتاه تر خواهد شد، اما آنچه که مسلم است رسیدن به واکسن زیر یکسال بعید است.

وی با اشاره به اینکه برای به نتیجه رسیدن یک واکسن مراحل متعدد و زمانبری لازم است، بیان کرد: بهترین راه درمان تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب پیشگیری است.

وی افزود: کشورهایی بودند که با تکیه بر اقتصاد خود توانستند با ایجاد محدودیت‌ها تقریباً گام‌های موفقیت آمیزی را بردارند، اما کشور ما با توجه به تحریم‌ها و فشار اقتصادی نمی توانست محدودیت‌های زیادی را به اجرا بگذارد.

بانشی خاطرنشان کرد: برای به اجرا گذاشتن محدودیت‌ها باید دو عامل را مد نظر داشت یکی عوامل اقتصادی و دیگری زمان ماندگاری موضوع است.

وی یادآور شد: ما باید بگیریم که در کنار کووید 19 زندگی کنیم، چون از کووید 19 شناخت درستی نداشتیم تصمیم گیری برای مقابله با آن مشکل بود.

وی گفت: بروز و تعداد مبتلایان در استان یک و نیم برابر میانگین کشوری بوده ولی تعداد مرگ و میرها در استان نسبت به کشور وضعیت مطلوبی دارد و این مهم بخاطر مراقبت با کیفیت از مبتلایان بوده است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: هر وقت تجمعات و مراسمات زیاد شوند باید در روزهای بعدی حداقل هفت روز بعد شاهد افزایش مراجعات و در پی آن افزایش تعداد بستری‌ها، موارد مثبت، موارد بستری در آی.سی.یو. و افزایش مرگ و میرها باشیم.

وی اظهار داشت: در استان ما بخاطر فرهنگ حاکم مراسمات فوت با جمعیت بالا صورت می گیرد و معمولاً مراسمات عروسی را در فصل تابستان برگزار می‌کنند، با توجه به اینکه ماه محرم از ابتدای شهریور شروع شد، زمان جشن‌های عروسی یک ماه جلوتر افتاد و در مرداد ماه با افزایش جشن‌های عروسی روبه‌رو بودیم و به همین خاطر معتقدیم با گذشت زمان معمول در اواخر شهریور و مهرماه با شرایط خطرناکی روبرو باشیم.

بانشی ابراز کرد: در حال حاضر شهرستانهای بویراحمد، کهگیلویه، چرام، لنده در وضعیت قرمز هستند و منطقی ترین راه رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: