به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۱۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت گفت: ۲۷ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت های عمرانی و رفاهی مناطق عشایری این شهرستان ها امسال اختصاص یافته است.

خبردنا: صادق فاتحی گفت: این اعتبار از محل بودجه تملک و دارایی کهگیلویه و بویراحمد برای انجام آبرسانی به زمین های کشاورزی، تحقق آبرسانی سیار، بازگشایی ایل راه ها و بهسازی چشمه ها پیش بینی شده است.

فاتحی افزود: ۱۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای انجام طرح آبرسانی به ۱۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه گچ سید الله داد در نظر گرفته شده است.

او بیان کرد: این طرح هم اکنون در حال انجام مراحل ابتدایی مانند برق رسانی است.

فاتحی با اشاره به در پیش بودن زمان بازگشت عشایر به مناطق قشلاقی گفت: ساماندهی فروشگاه های عشایری تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز عشایر گچساران و باشت در مناطق ماهور باشت،دژسلیمان و باباکلان از اقدامات در دست اجرا برای استقبال از عشایر است.

او افزود: تامین امنیت با همکاری دستگاه های متولی،تعمیر تانکرهای آبرسانی و بازگشایی جاده ها از دیگر خدمات در حال انجام برای استقبال از عشایر گچساران و باشت است.

فاتحی گفت: زمان رسمی کوچ عشایر هنوز از سوی ستاد کوچ اعلام نشده است.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت بیان کرد: مناطق سردسیری استان های کهگیلویه و بویراحمد،اصفهان و فارس محل ییلاق عشایر گچساران است.

او افزود: براساس آخرین سرشماری شهرستان های گچساران و باشت یکهزار و۸۶۹ خانوار عشایر دارند.

فاتحی گفت: ۸۷ نقطه عشایری در مناطق قشلاقی این دو شهرستان وجود دارد.

او بیان کرد: عشایر شهرستان های گچساران و باشت ۳۰۰ هزار راس دام را پرورش می دهند.

فاتحی افزود : تنوع اقوام متشکل از ترک و لر از ویژگی های عشایر این خطه است که به دلیل وجود خرده فرهنگ ها ،جاذبه های مردم شناسی آن را در کنار تولید و خودکفایی افزایش داده است.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری هستند.

دریلا، آبگندی و کلاغ نشین از جمله مناطق عشایری گچساران است.

این قشر مولد سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز،۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

مناطق ییلاقی عشایر گچساران شامل سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه وبویراحمد ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: