به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۱۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
قاچاق چوب و زغال بلوط به دلیل نبود شبکه گاز‌رسانی، نفت‌سفید و کپسول گاز‌مایع، از عمده خطرات برای جنگل‌های بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.

خبردنا: استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحت 16 هزار و 264 کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران قراردارد.

این استان از شمال با استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری از شرق با فارس از جنوب با فارس و بوشهر و از غرب با خوزستان همسایه است.

بررسی اجمالی نشان می دهد که 72 گونه درختی متعلق به 30 خانواده درجنگلهای منطقه وجود دارد که ترکیب درهم آنها سبب تنوع جامعه جنگلی منطقه شده است.

تنوع درختان جنگلی به گونه ای است که 80 درصد آن زیر پوشش گونه غالب بلوط ایران و 20 درصد باقیمانده شامل درختان و درختچه‌هایی نظیر بنه (پسته وحشی )، کیکم، بادام کوهی، زالزالک، شن (پلاخور)، گلابی وحشی، زبان گنجشک، ارس، دافنه و … می‌باشد.

درختان بلوط به عنوان میراثی برای استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید و اگر این استان را به عنوان پایتخت طیبعت ایران با آب و هوای مطبوع و مطلوب می‌شناسند، همه متأثر از وجود جنگل‌های انبوه بلوط این منطقه می باشد.

متأسفانه هر ساله شاهد بروز آتش سوزی‌های گسترده‌ای هستیم که عامل اکثر آن دخالت عوامل انسانی می‌باشد

بنا به اظهار غلامحسین حکمتیان اصل مدیر کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد علت بیش از 90 درصد آتش سوزی در استان را خطای عمدی یا سهوی عوامل انسانی است.

علاوه بر آتش سوزی که بر جان جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد افتاده است، سوءاستفاده عده‌ای سودجو نیز تیشه‌ای بر ریشه این ثروت عظیم گردیده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به همان میزان که یکی از منابع عظیم جنگل‌ها و دارای پوشش قابل توجهی از پوشش گیاهی و دارویی می‌باشد، به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی زغال بلوط به صورت غیر قانونی نیز شناخته می شود، بلوط‌های استواری با سایه دلنشین که نوید شادابی و طراوت می دهند، گاه بر اثر نابِخرَدی و گاه بر اثر ناچاری با ضربه تبر به خاک می اُفتند تا تنه تنومد و ساقه های حیات بخششان زغال قلیان قهوه خانه و کباب شود.

یکی از مهمترین دغدغه‌های دستگاه های متولی در حفظ منابع طبیعی در استان جلوگیری از قطع درختان و قاچاق زغال هست، امری که اکنون پا را از خرده قاچاق‌ها فراتر گذاشته و عده‌ای با ایجاد باند و سود قابل توجه در قاچاق زغال این نعمت خدادادی را به کام مرگ می‌کشانند.

درختان بلوط زاگرس که چندین سال در پی کم بارشی در بهار نیز بی بار و برگ بودند، این روزها داغ تبر بر دل دارند و خاکستر شدن برای به راه انداختن دود مجالس عیش و خوشی!!

به گزارش خبردنا، مدیرکل منابع طبیعی استان اظهار داشت: فقر مالی، تهیه زغال، قطع درختان، برای سوخت ارزان و بی توجهی به اهمیت جنگل‌ها، بروز برخی آتش سوزی‌ها و بیماری زغال از تهدید‌های جدی برای جنگل‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

این روزها خودروهای شوتی بار جدیدی را بنام چوب و زغال بلوط حمل می‌کنند، باری که مقصدش استانهای همجوار نطیر اصفهان، فارس، بوشهر و خوزستان می‌باشد.

متاسفانه نبود فضای امن اشتغال و فقر مالی و عدم تدبیر و سوء‌مدیریت‌ها بلای جان درختان بلوط شده است.

علاوه بر فقر مالی و قاچاق چوب و زغال بلوط در برخی از روستاها به دلیل نبود شبکه گاز‌رسانی و مشکلات عدیده در تهیه نفت‌سفید و کپسول گاز‌مایع، خانواده‌ها از هیزم بلوط برای پخت و پز و گرمایش و دیگر مصارف استفاده می‌کنند، که این نیز از عمده خطرات برای جنگل‌های بلوط به شمار می‌آید./ تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: