به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۱۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از برداشت15تن آنغوزه در150هکتاراز مراتع کهگیلویه وبویراحمد خبر داد.

خبردنا: غلام‌حسین حکمتیان‌اصل اظهار داشت: بهره بردای ازشیرابه آنغوزه 15تن درسطحی بالغ بر150 هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود.

حکمتیان اصل افزود: همچنین با اشتغال زایی 40نفر به طور مستقیم در100 روز و هر کیلو گرمی250 هزارتومان به فروش می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد میزان درآمد بهره برداران از شیرابه گیاهان دارویی آنغوزه را35 میلیارد ریال برآورد کرد.

حکمتیان‌اصل عنوان کرد: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی کردن مراتع برای جوامع محلی از اولویت های منابع طبیعی استان است.

وی تاکید کرد: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.

این مسوول عنوان کرد: گیاه آنغوزه به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می‌رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ‌های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می‌رسد.

حکمتیان‌اصل با بیان اینکه گل‌های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می‌گیرد، گفت: رنگ میوه‌ها قهوه‌ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام "اولئوگم رزین" به دست می آید که به آنغوزه مشهور است.

وی بیان کرد: رزین آنغوزه به عنوان ماده‌ای خلط آور، ضدنفخ، ضد اسپاسم روده‌ای و به صورت شیاف برای بهبود قولنج همچنین سوسپانسیون آن برای فراری دادن سگ، گربه و دیگر حیوانات وحشی مورد توجه بوده است.

وی تصریح کرد: این گونه گیاهی برای درمان سرطان شکم، میخچه، پینه مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی همچون ادرارآور، مسکن و محرک دارد و در درمان‌های عامیانه برای آسم، تشنج، خروسک، جنون و سرطان استفاده می شود.با این حال، اصلی ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: معمولا هر گیاه آنغوزه ۲۰ تا ۴۰ گرم شیره‌دهی دارد و از شیره آن ده‌ها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می آید که به علت نبودن صنعت تبدیل در ایران، به صورت خام به دیگر کشورها صادر می شود، عمده‌ترین مقصد صادرات شیره آنغوزه به کشور هند است.

حکمتیان اصل نبود کارخانه‌های فرآوری و ضعف بسته بندی‌های بازار پسند را از مشکلات حوزه گیاهان دارویی در ایران ذکر کرد و افزود: این چالش باعث کم شدن درآمد بهره‌برداران شده است.

گفتنی است؛ بیش از 40 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.
براساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.

این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: