به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۱۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
در سالیان اخیر شاهد برخی رفتار‌های نامناسب و خارج از عرف با آثار تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله پل تاریخی پاتاوه بوده‌ایم.

به گزارش خبردنا: از پاتاوه در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گذرگاه تاریخ یاد می‌کنند و بی‌شک نماد این نام بزرگ پل تاریخی پاتاوه است که در ورودی این شهر و بر روی رودخانه خروشان بشار خودنمایی می‌کند.

اثری تاریخی که به سرزمین پر رمز و راز کهگیلویه و بویراحمد اصالت می‌بخشد و نشان دهنده ریشه‌دار بودن فرهنگ و تمدن در این سرزمین است.

اما در سالیان اخیر شاهد برخی رفتار‌های نامناسب و خارج از عرف با آثار تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌ایم.

متاسفانه در سال‌های اخیر برخی اقدامات از جمله ایجاد پارک در کنار این پل تاریخی از سوی شهرداری و سست شدن پایه‌های پل به همین دلیل و امروز نیز کاشتن شبانه تیر‌های برق به صورت غیر قانونی و بر خلاف قوانین میراث فرهنگی لطمه بزرگی به این اثر تاریخی بزرگ وارد کرده است.

مسئولان اداره برق بدون در نظر گرفتن قانون اقدام به چنین کاری کرده و دورنمای پل را زشت کرده و در چهره این پل تاریخی خراش انداخته اند و جای سئوال است که ماموران میراث فرهنگی و یگان حفاظت این دستگاه کجایند و چرا تاکنون اقدامی برای جلوگیری از این کار غیر قانونی اداره برق انجام نداده اند.

اما محض اطلاع مسئولان در قانون آمده است:

ضوابط عرصه تک بناها و مجموعه ها

هر گونه احداث بنا در محدوده عرصه ممنوع است.

هر گونه اقدامی که منجر به تخریب و یا آسیب به عرصه و اعیان تاریخی آثار شود، ممنوع است.

هر گونه فعالیت عمرانی و ساماندهی به منظور حفظ ارزش های فرهنگی و یا تاریخی مجموعه اعم از مرمت، باززنده سازی، توسعه و ایجاد فضای سبز، تعمیر و یا تغییر کاربری در تمام و یا بخشی از آن، پس از تهیه و ارایه طرح به سازمان میراث فرهنگی و تصویب نهایی آن از سوی سازمان مذکور و اجرای دقیق مفاد طرح مصوب، معتبر خواهد بود.

حفر چاه و احداث زیرزمین در محدوده عرصه ممنوع است، مگر آن که اصل بنای تاریخی شامل زیرزمین یا چاه باشد که در این صورت فقط در حد موجود قابل حفظ است.

تفکیک، تغییر کاربری، تغییر نما و دخل و تصرف در کالبد بناهای قدیمی موجود و تعریض معابر در بافت ممنوع است.

ملحقات و دخل و تصرف‌هایی که در فضاهای جداره بافت به وجود آمده که با معماری تاریخی و فرهنگی جداره هماهنگی ندارد و با در نماها و کالبد بناهای قدیمی موجود براساس طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی کشور بایستی اجرا شود.

ایجاد تاسیسات رفاهی مانند لوله کشی، برق کشی، فاضلاب و غیره در عرصه و بناهای وابسته آن بایستی بر اساس طرحی که به تصویب سازمان میراث فرهنگی کشور رسیده باشد، انجام پذیرد.

دیوارها با مصالح سنتی و بومی منطقه مرمت شود و به کار بردن هر نوع مصالح و یا اندودهای دیگر در نماها و دیوارهای خارجی کلیه ساختمان ها ممنوع است.

ضوابط حریم درجه یک تک بناها و مجموعه ها

هر گونه ساخت و ساز و احداث بنا با کاربری غیر مسکونی در محدوده ممنوع است.

حداکثر ارتفاع مجاز واحدهای ساختمانی و مسکونی در محدوده بنا با احتساب کرسی چینی و سقف شیروانی با رعایت سطح اشغال، نباید از کوتاه‌ترین ارتفاع ساختمان تاریخی بلندتر باشد.

طرح معماری، مصالح و نماهای واحدهای مسکونی باید متناسب با بافت فرهنگی و تاریخی مجموعه باشد و با اقلیم منطقه هماهنگ و سازگار باشد.

احداث دسترسی های جدید یا تغییر و تعریض معابر با تهیه طرح و ارایه آن و تصویب نهایی و نظارت مستقیم سازمان مذکور واجرای دقیق طرح مصوب، معابر و قابل اجرا خواهد بود.

به منظور احیا و ساماندهی محوطه، ایجاد هر گونه تاسیسات رفاهی و تفریحی، فضای سبز، بهسازی محوطه و ارایه خدمات عمومی پس از تهیه طرح و تصویب آن از سوی سازمان میراث فرهنگی معتبر و قابل اجرا خواهد بود.

تغییر بستر طبیعی اراضی در محدوده حریم ممنوع است.

هر گونه اقدام که به عرصه لطمه وارد سازد از قبیل استفاده از ماشین آلات سنگین کشاورزی، آلاینده‌های زیست محیطی و... ممنوع است.

نام:
ایمیل:
* نظر: