به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۴۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
تغییر مبنای قیمت به ارز نیمایی برای واردات این کودها و از سوی دیگر قطع یارانه کودهای شیمیایی که در سال‌های گذشته بر اساس تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه پرداخت می‌شد، موجب افزایش نجومی قیمت کودهای شیمیایی شده است.

به گزارش "خبردنا"، استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن آب و هوای معتدل و خاک حاصلخیز یکی از بهترین نقاط کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

این استان و به تبع شهرستان گچساران با داشتن اقیلم آب و هوای معتدل و خاک مساعد قابلیت کشت انواع محصولات کشاورزی را دارد.

در حال حاضر شهرستان گچساران دارای 35 هزار هکتار زمین قابل کشت دارد که بیش از 85 درصد این اراضی در چند سال اخیر به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و این امر موجب افزایش تولید محصولات و رونق کشاورزی شده است.

کشاورزان گچساران در این چند سال اخیر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده‌اند و نگذاشته‌اند که این مشکلات موجب شود چرخ رونق کشاورزی در این شهرستان بایستد.

اما یکی از مهمترین دغدغه‌های کشاورزان نه تنها در شهرستان بلکه در کل کشور که موجب نگرانی قشر کشاورز شده است افزایش به یک باره قیمت کود شیمیایی فسفاته و پتاسه است.

حال با نزدیک شدن به فصل پاییز اغلب کشاورزان اراضی خود را آماده کشت می‌کنند اما امسال کشاورزان با مشکلات تامین کود شیمیایی فسفات و پتاسه مواجه هستند.

افزایش به یک باره قیمت کود موجب شده که کشاورزان دست از کشت پاییزه بردارند و به گفته مسوولان جهاد کشاورزی افزایش قیمت کود فسفات و پتاسه به دلیل اینکه مواد اولیه آن از خارج وارد می شود، افزایش قیمت داشته است چنانچه نماینده جهاد کشاورزی گچساران در نشست ستاد تنظیم بازار اذعان دارد که قیمت کود فسفات و پتاسته اکنون به 500 هزار تومان رسیده است و کشاورزان قادر به کشت نیستند.

وی ابراز کرد: مواد اولیه کود شیمیایی فسفات و پتاسه از خارج کشور تامین می‌شود و این امر موجب افزایش قیمت کود شده است.

این مسوول ابراز دارد: هم اکنون دولت و بخش جهاد کشاورزی در تامین کود اوره با مشکلی مواجه نیست چرا که این نوع کود در داخل تامین می‌شود.

نماینده جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزان در چند سال اخیر به امید بهبود شرایط نسبت به سال گذشته اقدام به کشت می‌کردند ولی متأسفانه سال به سال وضعیت و قیمت کود شیمیایی فسفاته و پتاسه بدتر شده به طوری که امسال کود شیمیایی افزایش قیمت 5برابری داشته است.

اما این تنها مشکل کشاورزان نیست و افزایش قیمت سموم به عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم تولید، به یکی دیگر از دغدغه های کشاورزان گچساران تبدیل شده و آنان را نگران کرده است که این روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد.

در بخش کشاورزی انواع مختلفی از کودهای کشاورزی از جمله کودهای ازته، سوپر فسفات تریپل، دی آمونیوم فسفات، کلرول پتاسیم، سولفات پتاسیم استفاده می‌شود که کشور در کودهای ازته خودکفا است اما در تامین کودهای فسفاته و پتاسه وابسته به واردات است.

کود شیمیایی از مهمترین نهاده های بخش زراعی و باغی به شمار می‌رود که اگر به درستی استفاده شود به ازای استفاده یک واحد تا ۱۰ برابر در افزایش محصول نقش دارد.

اگر چه بخش اصلی تامین کود و سموم کشاورزی تا پیش از این با قیمت ارز یارانه ای برای کشاورزان تامین می شد، ولی تغییر مبنای قیمت به ارز نیمایی برای واردات این کودها و از سوی دیگر قطع یارانه کودهای شیمیایی که در سال‌های گذشته بر اساس تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه پرداخت می‌شد، موجب افزایش نجومی قیمت کودهای شیمیایی شده است.

به طور قطع با افزایش قیمت کود شیمیایی فسفاته و پتاسه شاهد افزایش قیمت انواع محصولات کشاورزی و کاهش مصرف کننده نهایی این محصولات خواهیم شد و این امر می تواند ضربه مهلکی را بر پیکر صنعت کشاورزی وارد کند.

کارشناسان صنعت کشاورزی معتقدند کمبود کود از یک طرف و افزایش قیمت آن از سوی دیگر امنیت غذایی کشور را با مخاطره مواجه می کند چراکه بانک مرکزی حتی در تخصیص ارز نیمایی به آفت‌کش‌ها هم مشکل دارد، مسائلی مانند تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا مشکلات ناشی از سیاست‌های ارزی کشور را تشدید کرده است و موجب‌شده که سیاست‌گذار در پیشبرد سیاست ارزی خود برای تامین اقلام مورد نیاز از جمله آفت‌کش‌ها با مشکلاتی مواجه شود، از این‌رو نگرانی فعالان این است که در سال 99 ارز به اندازه کافی و به‌موقع برای تخصیص وجود نداشته باشد و آفت‌کش‌های مورد نیاز کشور تامین نشود.

در این زمینه یکی از کشاورزان شهرستان گچساران اظهار کرد: یکی از برنامه های خوب دولت اجرایی شدن سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی بود و با اجرای این طرح بسیاری از اراضی گچساران از دیم به آبی تبدیل شدند.

وی ادامه داد: شهرستان گچساران به دلیل داشتن آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز در سال 2 بار کشت انجام می‌شود و این امر موجب رونق یافتن صنعت کشاورزی در این شهرستان شده است.

مرادی عنوان کرد: اما تنها کشاورزی به آب و هوا و خاک حاصلخیز ختم نمی‌شود و کشاورزان در این چند سال اخیر با مشکلات بسیاری از جمله تامین کود و سموم مورد نیاز برای انجام کشت به موقعه مواجه هستند.

وی ادامه داد: کشاورزان در این چند سال اخیر به امید بهبودی قیمت کود شیمیایی فسفاته و پتاسته اقدام به کشت می‌کردند اما امسال با توجه به افزایش قیمت کود شیمیایی از آماده سازی زمین‌ها برای آغاز کشت پاییزه دست نگاه داشته‌اند.

مرادی عنوان کرد: کشاورزان قادر به خرید کود شیمیایی مورد نیاز نیستند و انتظار دارند که مسوولان مربوطه فکری به حال این قشر زحمتکش که نقش بسزایی در اقتصاد دارند، کنند.

یکی دیگر از کشاورزان با گلایه از افزایش قیمت انواع نهاده های کشاورزی نظیر انواع بذر، قطعات یدکی تیلر و تراکتور و کود شیمیایی گفت: کشاورزی بدون استفاده درست از کودهای شیمایی امکان پذیر نمی‌باشد و اگر بخواهیم از کود شیمایی استفاده نکنیم تولید محصول هرساله ما شاید به نصف هم نخواهد رسید.

جلالی ادامه داد: استفاده از کود شیمیایی در میزان بهره‌وری محصول بسیار مهم است و اگر کودی نباشد یا نتوانیم بخریم و استفاده کنیم محصول به درستی تولید نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر روز با افزایش قیمت ها به مردم شوک وارد می شودو این بار با افزایش قیمت به یکباره کود شیمیایی به قشر کشاورزان شوک وارد شده است.

سالانه 159 هزار و ۹۵۲ تن انواع محصولات کشاورزی در سال زراعی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

به گفته مسوولان بخش کشاورزی حال با مشکلات پیش آمده در بخش صنعت کشاورزی دولت کود شیمیایی تنها محصولات استراتژیک را تامین می‌کند و مقرر شده که کود مورد نیاز کشاورزان برای انجام کشت پاییزه در بین استان‌ها توزیع شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: