به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۴۴۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳

خبردنا: سردار شهیدابراهیم نویدی پور، در بهار سال ۱۳۴۲ شمسی متقارن با رویش گلهای لاله و شقایق وحشی به دنیا آمد. 

به گزارش خبردنا، محل تولد این شهید عزیز روستای کلاب بخش قلعه رئیسی در شهرستان کهگیلویه بود. او که فرزند یک خانواده تهی دست بود دوران تحصیل ابتدایی تا دبیرستان را در دهدشت سپری کرد. در سال سوم دبیرستان به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد.

شهید نویدی پور مدت زیادی را در جبهه های جنگ از جنوب تا غرب سپری نمود. او  سرانجام در تاریخ چهارم تیر ماه سال 67 به عنوان عضو گروهان نمونه پاسداران در عملیات پد خندق و  پس از جانفشانی های فراوان در جزیره مجنون به درجه رفیع شهادت نایل آمد. او از فرماندهان حماسه پند خندق بود. 

مدیریت فرماندهان کهگیلویه و بویراحمدی آنقدر در این حماسه درخشان و کلیدی بود که باعث حقد و کینه عجیب فرمانده عراقی از آن ها شد. حقد و کینه ای که حتی پس از شهادت فرماندهان ایرانی این عملیات هم خاموش نشد.

سید ناصر حسینی  پور، نویسنده کتاب تحسین شده  "پایی که جا ماند" و از همرزمان شهید نویدی پور می نویسد:  پس از اسارت ما به دست دشمن، سرهنگ عراقی سراغ فرماندهان پد خندق را گرفت. بچه ها گفتند شهید شدند. سرهنگ پرسید جنازهایشان کجاست ؟! بچه ها جنازه جان محمد کریمی و ابراهیم نویدی پور را نشان دادند.

سرهنگ دستور داده بود روی جنازه هایشان بنزین بریزند. هیچ کس باور نمی کرد با جنازه این دو شهید چنین کنند. به دستور سرهنگ عراقی جنازه این دو شهید را جلوی چشمان ما آتش زدند.

پدخندق، تابلوی شجاعت دلاورمردان كهگیلویه وبویراحمد

عملیات پد خندق یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود که در آن رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیرماه سال ۱۳۶۷ در جزیره مجنون به مدت ۱۴ ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند و این عملیات به عنوان حماسه‌ای ماندگار در تاریخ این استان ثبت شد.

ابوالحسن غلامی، یکی از جانبازان قطع عضو دوران دفاع مقدس است که از جانفشانی‌ها و رشادت‌های رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در حماسه پد خندق می‌گوید: علی رغم پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران لیکن دشمن متجاوز و دست نشانده با حمله‌ای گسترده از زمین و آسمان و دریا قصد غافلگیری و تصرف بخش‌های زیادی ازاستان خوزستان از جمله اهواز را داشت. اما گروه اندکی به تعداد حدود ۱۵۰ نفر از رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد و از نسل آریوبرزن، حماسه‌ای از جنس پیروزی خون بر شمشیر را رقم زدند و جوانان گچسارانی، دهدشتی و یاسوجی دوشادوش همدیگر ۱۶ ساعت در یک محیط محدود به نام "دژ یا پد خندق" دشمن را زمین گیر کردند تا نیرو‌های پیاده نظام ایران خود را به منطقه برسانند.

در این نبرد تاریخی حدود ۸۰ نفر از رزمندگان به شهادت رسیدند و سایر عزیزان مجروح و پس از اتمام فشنگ حتی باسنگ به سینه دشمن رفتند، ولی اسیر شدند و مظلومیتی عاشورایی با جلوه‌هایی از رزم حماسی وعاشقانه را آفریدند.

محمدرضا تیموری نژاد از فعالان حوزه شعر در کهگیلویه و بویراحمد در وصف شهید ابراهیم نویدی پور چنین سروده است: 

شهیدی خفته در خونی نویدی
تو  ابراهیم  مجنونی  نویدی
تو را با خلق و خویت میشناسم
تو را ای گل، زبویت میشناسم
خودت گفتی که اسماعیل عشقی
خدا عشق است و تو تحویل عشقی
تو جاویدالاثر گشتی و رفتی
همیشه در سفر گشتی و رفتی

نام:
ایمیل:
* نظر: