به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۴۶۳
|
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
تحلیل و بررسی مصاحبه جنجالی رییس جمهور پیشین با رادیو فردا
خبردنا: محمود احمدی نژاد اخیرا با رادیو اروپای آزاد یا همان رادیو فردا مصاحبه‌ای جنجالی و بحث برانگیز داشته است. او در این گفت‌وگوی چالشی به پرسش‌های مهمی پاسخ داده و یا شاید بهتر است بگوییم پاسخ نداده است. رییس دولت‌های نهم و دهم با روش همیشگی اش از پاسخگویی به بیشتر سوال‌ها خودداری کرد.

به گزارش فرارو، احمدی‌نژاد مقابل دوربین رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی نشست؛ رسانه‌ای که رادیو فردا بخش فارسی آن است. رادیو فردا از سوی کنگره آمریکا حمایت مالی می‌شود و یکی از تریبون‌های قدیمی مخالفان نظام است. گفت‌وگوی احمدی نژاد با این رسانه حساسیت زیادی برانگیخت و بسیاری معتقدند که رییس جمهور پیشین نباید با رادیو فردا مصاحبه می‌کرد.

حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی در این باره نوشت: «رادیوفردا رسانه نیست. سامانه عملیات روانی است.» اصولگرایان هم از اینکه او با رادیو فردا گفتگو کرده به شدت ناراضی‌اند. محمد صالح مفتاح از فعالان رسانه‌ای نزدیک به قالیباف و معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این باره نوشت: «شاید بتوان درک کرد که احمدی‌نژاد در برابر توهین‌هایی که علیه‌ش شده است و دستاوردهایش تکذیب شده، سکوت نکند. اما اعتباربخشی به رسانه‌های وقیح و کثیف ضدایرانی، لکه ننگی ابدی بر دامان او خواهد ماند.»

از نکات جالب توجه این است که احمدی نژاد با این مصاحبه مصوبه‌ای را نقض کرد که در شورای عالی امنیت ملی به ریاست خودش به تصویب رسیده بود، براساس این مصوبه مصاحبه با رسانه‌های خارجی فارسی زبان ممنوع است.
 
محمد حسین قدیری ابیانه از فعالان سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه اقدام احمدی نژاد "تخلفی آشکار" است و او از این موضوع مطلع بوده است، گفت: «او عمداً این کارها را می‌کند تا از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود و پس از آن در پی مظلوم‌نمایی و کارهای عوام‌فریبانه برود.»

اما جدای از انتقادات از اصل این گفتگو محتوای آن به شدت بحث برانگیز شد. احمدی‌نژاد خود را از اتفاقات رخ داده در دوران ریاست جمهوری اش تبرئه کرد. او تاکید کرد که مخالف حصر و زندان منتقدانش بوده است. او همچنین تلاش کرد چهره‌ای صلح‌طلب از خود به نمایش بگذارد. او حتی زیر بار فیلتر شدن توئیتر و فیس‌بوک در زمان ریاست جمهوری‌اش نرفت.

محتوای اظهارات او با حجم زیادی از واکنش روبه رو بود، برخی از کتمان‌هایش خشمگین بودند و برخی آن را به تمسخر و طنز می‌گرفتند و عده‌ای نیز این سخنان را انتخاباتی ارزیابی کردند.

برای مثال کاربری در این باره نوشت: «احمدی نژاد ۱۳۹۹: من مخالف حصر بودم. ۱۴۰۰: من نمی‌خواستم سال ۸۸ کاندیدا بشوم. ۱۴۰۱: من مخالف ریاست جمهوری خودم بودم. ۱۴۰۲: من رئیس جمهور نبودم، اشتباه گرفتید. ۱۴۰۳: من احمدی نژاد نیستم. اصلاً احمدی نژاد نمنده؟!»

کاربر دیگری هم نوشته است: «احمدی نژاد بگونه‌ای با رادیو فردا مصاحبه کرده است کانه ایشان در سال ۸۸ رییس جمهور سوئیس بوده نه ایران!»

متن کامل سخنان احمدی نژاد را در اینجا بخوانید.
 

پیام احمدی‌نژاد به مردم/ توبه و آلزایمر سیاسی احمدی‌نژادرییس دولت های نهم و دهم تاکید کرد که از گذشته‌اش پشیمان نیست

احمدی‌نژاد هم توبه کرده و هم آلزایمر سیاسی گرفته است!

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا درباره سخنان احمدی‌نژاد به فرارو گفت: «او باید تکلیفش را با خودش روشن کند. با این مصاحبه نشان داد در یک سردگمی جدی به سر می‌برد. شاید مانند توابین می‌خواهد از اقدامات گذشته خود توبه کند، اما در این مصاحبه گفت که هیچ اشتباهی نداشته و منکر خیلی از حقایق شده است. شاید هم می‌خواهد با استفاده از رسانه‌های ضد انقلاب چهره خود را بازسازی کند و از خود فردی صلح‌جو و مهربان و کاملا متفاوت با آن‎‌چیزی که قبلا از او دیده بودیم، به نمایش بگذارد.»

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا "این مصاحبه بیشتر به یک جلسه دادگاه شباهت داشت و آقای احمدی‌نژاد در این جلسه دادگاه در محضر افکار عمومی سعی داشت رفتار خود را در گذشته بازسازی کند و برای آینده خود راهی باز کند. اشتباه احمدی‌نژاد این است که تصور می‌کند ملت ایران حافظه تاریخی ندارد، در حالی که ملت تمام رفتار‌های او را پیش روی خودش دارد و درباره آن قضاوت می‌کند. آقای احمدی‌نژاد باید بداند با پناه بردن به سمت رسانه‌های ضد انقلاب آرای خاکستری به سمتش جذب نمی‌شود.»

کنعانی مقدم تاکید کرد مصاحبه احمدی‌نژاد با رادیو فردا صددرصد اقدامی انتخاباتی بوده است. او افزود: «احمدی‌نژاد می‌خواهد با استفاده از پتانسیل کسانی که تاکنون به ملت ایران خیانت کرده‌اند به سپهر سیاسی بازگردد. رسانه‌های بیگانه همیشه علیه جمهوری اسلامی بوده اند، علیه همین آقای احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش هم فعالیت کرده‌اند، اما ظاهرا ایشان فراموش کرده است.»

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد تغییری کرده است، گفت: «ایشان هم به توابین پیوسته است و هم آلزایمر سیاسی دارد. ایشان واقعیت‌ها را انکار کرده‌اند. سیاسیونی که دچار آلزایمر سیاسی می‌شوند سعی می‌کنند حقایق را در محضر افکار عمومی انکار کنند.»

او درباره "توابین" توضیح داد: "منظور کسانی‌اند که از عملکرد سیاسی گذشته خود پشیمانند و می‌خواهند توبه کنند و در مسیر جدیدی حرکت کنند. مسیری که مردمی‌تر از گذشته است."

کنعانی مقدم درباره اینکه احمدی نژاد تلاش کرد که دامن خود را از حصر، بگیر و ببند‌های پس از انتخابات ۸۸ پاک کند، گفت: "او چراغ سبز نشان می‌دهد و می‌گوید اگر من بیایم، حضر را رفع می‌کنم، محدودیت‌ها را حذف می‌کنم، حجاب و فیلترینگ را کنار می‌گذارم و... مصاحبه احمدی‌نژاد حاوی این پیام به مردم است، اما چون نمی‌خواهد با مردم روراست باشد در لفافه حرفش را می‌زند."

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به انکار نقش آفرینی احمدی نژاد در ماجرای حصر گفت: "حصر با مصوبه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است و احمدی نژاد آن زمان رییس این شورا بود و این کتمان او سوال برانگیز است. به نظر می‌رسد او می‌خواهد تقصیر‌ها را گردن رهبر انقلاب و دیگران بیاندازد."
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امراله مهماندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
0
0
برای مردم عادی کشور که اینجانب هم احدی از آنان هستم آقای محمود احمدی نژاد بهترین رئیس جمهور در کشور ایران بوده است (مسکن مهر + سهام عدالت + یارانه + واگذاری زمین برای باغ چه و باغ و کشاورزی برای همه مردم ایران که امام خامنه ای با آن مخالفت کردند) بقیه رئیس جمهورها (به غیر از شهید رجایی) برای مردم عادی در کشور ایرن چه کاری انجام داده اند؟
نام:
ایمیل:
* نظر: