به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۴۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مهاجرت از روستاها به شهرهای نوپایی چون یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد همواره دغدغه مسئولان و مردم بوده است

خبردنا: هم اکنون بیش از 100 هزار نفر در حاشیه شهر یاسوج و روستاهای اطراف این شهر سکونت داشته که اغلب آنان بدلیل نامناسب بودن وضعیت رفاهی و خدماتی روستاها به این شهر هجوم آورده‌اند.

بخش لوداب یکی از بخش‌های شهرستان بویراحمد در این استان بوده که دارای روستاهای متمرکز و پراکنده با حجم جمعیتی بالا است.

محور ارتباطی ملی پاتاوه – دهدشت که از دل کوه‌های سربه فلک کشیده " بخش لوداب " می‌گذرد محصول کلنگ زنی سفر رهبری انقلاب به یاسوج در سال 1373 بوده که البته تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

پنج روستای متمرکز " کَمَک‌ها " با این محور ملی تنها هفت کیلومتر فاصله زمینی داشته بنا به گفته روستانشینان، یکی از عوامل اصلی مهاجرت آنان به شهر یاسوج است.

بنا به گفته اهالی این روستاها، کشته شدن روستائیان در تصادفات جاده‌ای، ترک تحصیل مستمر دانش آموزان بویژه دختران در مقطع راهنمایی و دبیرستان ، نبود امکانات بهداشتی از قبیل مرکز بهداشت، بی توجهی به بالا رفتن نرخ بیکاری جوانان، فرسوده بودن بافت منازل روستایی، هدر روی محصول باغات آنان از قبیل انجیر و انگور و ده‌ها مشکل دیگر ناشی از دسترسی نداشتن آنان به یک محور ارتباطی مناسب است.

یکی از روستانشینان به تسنیم می‌گوید: برای گرم نگه داشتن خانه‌های خود مجبور هستیم درختان جنگلی را قطع کنیم چرا که نه گاز داریم و نه کپسول گاز خانگی.

روستانشین دیگر " کَمَکی " می‌گوید: برای انتقال مصالح ساختمان به این روستا به دلیل نبود جاده ارتباطی باید پنج برابر قیمت های معمول پرداخت شود و البته اغلب مردم از ساخت و سازهای جدید به دلیل پایین بودن شرایط اقتصادی خودداری و در همان منازل با بافت های فرسوده قدیمی سکونت دارند.

فرد دیگری نیز با اظهار نگرانی شدید خود از پاسخگو نبودن اغلب مسئولان در برابر مشکلات روستاهای " کَمَک لوداب " چنین می‌گوید که سال‌هاست مسئولی به این روستا سفر نکرده تا از نزدیک مشکلات ما را ببیند و شاهد کشته شدن جوانان و فرزندان ما در یک جاده هفت کیلومتری باشند.

خانم روستانشینی از شرایط سخت خود برای تزریق واکسن فرزند در این روستا هم سخن می گوید و خاطرنشان کرد: برای اینکه فرزندم را به درمانگاه بُرده تا واکسن خود را بزند باید حداقل شش ساعت پیاده روی آن هم در گرمای تابستان به دلیل نبود جاده نامناسب بکنم.

وی گفت: متاسفانه شرایط ما در این روستاها روزانه در حال سخت شدن است و نمی دانیم چرا کسی به فکر ما نیست.

پیرمرد روستایی دیگری نیز با بیان اینکه روستاهای " کَمَک لوداب " ، هفت پاره روستا بوده که راه عبور و مرورشان به یک جاده ناهموار ختم می‌شود، ادامه داد: بیش از 600 نفر در این روستاها اکنون گرفتار این جاده شده و راهی هم ندارند که به شهر یاسوج مهاجرت بکنند.

وی افزود: شرایط زندگی در این روستاها به سختی در حال جلو رفتن بوده و همه ما از خدمات مسئولان ناامید شده‌ایم و دیگر نمی‌دانیم به خاطر آسفالت یک جاده هفت کیلومتری به چه کسانی التماس کنیم.

خانم دیگر روستایی از فرار جوانان این روستاها به سوی شهرهای جنوبی کشور بویژه شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خبر می دهد و اظهار داشت: فرزندان تحصیلکرده ما بدلیل نامناسب بودن شرایط زندگی در این روستاها از ساکن شدن در نزد خانواده ها خودداری کرده و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

وی گفت: جاده ناهموار و نامناسب روستای " کَمَک " عامل اصلی تمامی بدبختی ما بوده و در 16 سال گذشته تنها یک پیمانکار اقدام به کار نموده و البته چون پول به وی ندادند این جاده هم آسفالت نشد.

فرد مُسن دیگری از روستا می‌گوید: هفته های گذشته به دلیل سقوط ماشینی از پرتگاه جاده، متاسفانه یک مادر بهمراه دختر هشت ماهه اش در دم کشته شدند و برای انتقال اجساد آن مادر و دختر ، ساعت ها زمان صرف شد.

وی آسفالت نشدن جاده هفت کیلومتری روستای " کَمَک لوداب " را بسترساز تمام مشکلات کنونی این روستا عنوان و اظهار داشت: برای ما جای تعجب و البته نگرانی است که چرا جاده‌ای تنها به هفت کیلومتر مسافت آن هم در کنار جاده ملی پاتاوه – دهدشت بعد از گذشت حداقل 40 سال همچنان به حال خود رها شده و هر ساله ما شاهد کشته شدن جوانان مان در این محور هستیم.

روستانشین دیگری با ذکر تاریخ احداث جاده روستای " کَمَک لوداب " می‌گوید: احداث این جاده به سال 1341 و حضور یک شرکت نفتی ایتالیایی در روستا برمی گردد و در 15 سال گذشته تنها یک پیمانکار توانست تا حدودی مشکلات این جاده را کمتر اما بعد از مدتی نیز ادامه کار به حال خود رها شده است.

وی از موجود بودن سه حلقه چاه نفتی سرپوشیده در روستای " کَمَک " لوداب هم خبر داد و تصریح کرد: به دلیل نبود جاده ارتباطی مناسب، اکنون کپسول گاز برای گرم کردن غذاهای خود نداشته و مجبوریم درختان جنگلی را قطع کنیم.

روستانشین دیگری از افزایش نرخ بیکاری جوانان با وجود ظرفیت های متعدد اشتغالزایی در این روستا خبر می‌دهد و گفت: اینجا دارای اراضی شیب دار مناسب جهت کشت محصولات باغی بوده اما جوانان از ادامه کار پدران خود به دلیل شرایط سخت کنونی خودداری می‌کنند.

وی افزود: نبود محور ارتباطی مناسب، هزینه های فراوان جهت انتقال محصولات باغی و پایین بودن قیمت های خرید در بازار، همه را مایوس نموده و جوانان دل به کار نمی بندند و بیکاری را بر ادامه کشت و کار پدران خود ترجیح می دهند.

" غلام حسین اوحدی " مدیر اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مارگون و لوداب با تاکید براینکه جاده روستاهای " کَمَک " از شرایط سختی برخودار هستند، اظهار داشت: در سال‌جاری یک ریال هم برای آسفالت جاده این روستاها تخصیص داده نشده و نمی‌شود.

وی گفت: متاسفانه اعتباراتی که برای این جاده هفت کیلومتری در ردیف بودجه ای مشخص شده از محل اعتبارات ملی بوده که تخصیص این اعتبارات برای آسفالت این جاده خطرناک در سال‌جاری صفر است.

وی با بیان اینکه ردیف اعتباری برای آسفالت این جاده بایستی از ملی به استانی تغییر پیدا کند، خاطرنشان کرد: اداره راه و شهرسازی مارگون هیچ امکانات مناسبی برای تسطیح و یا حذف نقاط حادثه خیز جاده روستای " کَمَک " را ندارد.

اوحدی‌نیا گفت: ما نیز برای مردم و روستانشینان در این روستاها بشدت نگران بوده اما کاری از دستمان برای آسفالت نمودن تنها محور ارتباطی شان از سوی این اداره به دلیل نبود اعتبارات و امکانات بر نمی آید.

اوحدی از رخ دادن تصادفات متعدد در جاده هفت کیلومتری روستای " کَمَک بویراحمد " اظهار تاسف می‌کند و یادآورشد: متاسفانه در هفته های گذشته شاهد کشته شدن مادر و دختر هشت ماهه اش در اثر سقوط از یک پرتگاه این جاده بودیم اما واقعیت این است که ما توانی برای آسفالت نمودن این جاده نداریم.

وی خود را همدرد روستائیان " کَمَک لوداب در شهرستان بویراحمد " دانست و ادامه داد: پیمانکار با تجربه ما سال گذشته این جاده را زیرسازی و آماده آسفالت نمود اما متاسفانه بدلیل نبود اعتبارات، کار آسفالت آن رها و البته بخشی از جاده اکنون نیز آسیب دیده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم در روز سیزدهم شهریورماه جاری از محور ملی پاتاوه – دهدشت از نزدیک بازدید کرد.
" مهدی روشنفکر " نماینده بویراحمد ، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در آئین کلنگ زنی تقاطع غیرهمسطح مهریان یاسوج که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهارداشت: جناب آقای وزیر ، در دیگر استان‌ها دنبال تکمیل آزادراه‌ها هستند در حالی در استان ما هنوز 50 درصد راه روستایی خاکی و شنی است.

روشنفکر تاکیدکرد: اتصال بخش  کبگیان به جاده پاتاوه _ دهدشت و آسفالت روستاهای این مسیر نیز از خواسته مردم است که امیدوارم حضرتعالی در این زمینه نیز توجه ویژه داشته باشید.

وزیر راه و شهرسازی هم در این آئین گفت: در سال گذشته همکاران ما 2450 کیلومر راه روستایی تکمیل کردند و 3500 کیلومتر هم تا پایان دولت تحویل خواهیم داد.

محمد اسلامی افزود: میانگین راه های روستایی در کشور 51 درصد است و در حال افزایش این میانگین هستیم و استان های کمتر توسعه یافته در اولویت ما هستند. مثلا در کهگیلویه و بویراحمد برای جمعیت های بالای 50 خانواره در نوبت اول و برای خانواده های بالای 20 خانوار در نوبت دوم  در اولویت هستند.

وی با اشاره به استراتژی بودن محور ملی پاتاوه – دهدشت هم اظهارداشت: در پروژه های سال جهش تولید، پروژه پاتاوه به دهدشت یک پروژه راهبردی است و مسئولان مربوطه متعهد هستند که این جاده را تا پایان سال به بهره برداری برسانند تا تحولی ایجاد کند و در اقتصاد منطقه تاثیرگذار باشد.

وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: پروژه راه اصلی پاتاوه به دهدشت، یکی از پروژه های محوری در احداث راه های اصلی کشور است که موجب خروج این منطقه از استان کهکیلویه و بویراحمد از بن‌بست شده و شرایط را برای شکوفایی اقتصادی فراهم می‌کند.

 اسلامی با اشاره به اینکه طول این پروژه 136 کیلومتر و  هزینه احداث آن 3000 میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: با تحرکی در در دو سال گذشته به این پروژه داده شده، امیدواریم این پروژه قبل از پایان سال آماده افتتاح باشد.

 وی گفت: بخشی از کریدور شمال-جنوب که از مسیر استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خلیج فارس منتهی می‌شود، این مسیر یک مسیر کمکی است که می‌تواند حجم قابل ملاحظه ای از بارهای ترانزیتی را جابجا کند.

 اسلامی ادامه داد: نکته مهم این است که در ناحیه غربی استان دسترسی‌ها آنتنی و جاده فرعی بوده‌اند. این مسیر هم هنگام طراحی یک مسیر فرعی در نظر گرفته شده  بود اما مطالعات کریدوری که در وزارت راه صورت گرفت، این مسیر را به یک راه اصلی با ظرفیت متفاوت تبدیل کرد. این جاده تمام راگرس را قطع می کند و با باندهای سبقت یک جاده امن برای دسترسی محلی و کریدور عبوری به سمت گناوه بوشهر و بهبهان خوزستان فراهم می‌کند.

 وزیر راه و شهرسازی از پروژه احداث جاده پاتاوه-دهدشت به عنوان یکی از پروژه‌های سال جهش تولید یاد کرد و گفت: این پروژه اکنون با یک راندمان خوب کار می کند. استان هم به صورت ویژه پیگیر است، چراکه احداث این مسیر به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است.این مسیر در واقع هدیه مقام معظم رهبری به مردم استان است، چراکه احداث آن از جمله مصوبات سفر ایشان بود.

 وی افزود: قول و فعل ما به لطف حق تعالی یکی است و در کل مسیر هیچ جبهه تعطیلی نیست، زمان افتتاح پروژه بر اساس محاسبات مهندسی بر مبنای ریاضی اعلام می شود. مهم‌ترین مساله ای که معمولا پروژه ها را متوقف می‌کند پول نیست، بلکه مشکل این است که مسیر با معارضان مواجه می‌شود. البته مبلغ قابل ملاحظه ای نیز باید به این پروژه تزریق شود./تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: