به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۴۹۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

خبردنا:روش هشانا، سال نوی یهودی، رویدادی سالانه است که یهودیان سراسر جهان آن را جشن می‌گیرند.

 این عبارت به زبان عبری یعنی سر سال و طی آن مراسم نیایش در کنیسه‌ها برگزار می‌کنند، به نوای شیپورهای باستانی گوش می‌سپارند و انواع غذاهای نمادین و خوشمزه میل می‌کنند.

روش هشانای امسال از جمعه 18 سپتامبر آغاز شد و در شامگاه یک‌شنبه 20 سپتامبر پایان یافت. تاریخ این عید در تقویم گریگوری سال به سال فرق می‌کند زیرا تقویم یهودی شمسی قمری است یعنی مبتنی بر چرخه‌های گردش ماه و خورشید است. روش هشانا هر سال در نخستین روز ماه تیشری قرار دارد.

طبق تقویم یهودی، تیشری نخستین ماه سال مدنی و هفتمین ماه سال کنیسه‌ای است. روش هشانا همیشه طبق تقویم گریگوری در ماه سپتامبر یا اکتبر رخ می‌دهد. ایام 10 روزه توبه در آیین یهود از روش هشانا آغاز می‌شود.

در آیین یهود برای شادباش گفتن سال نو می‌گویند: «سال نو مبارک» (شانا توا) یا «سال نو مبارک و به خوشی» (شانا توا اومه‌توکاه). در روش هشانا سال نوی یهودی را جشن می‌گیرند و بزرگ‌داشت آفرینش جهان هم هست.

شخصی که در روزهای روش‌هشانا در شوفار می‌دمد باید نواهایی با طول‌های متغیر از آن در بیاورد.

اعضای خانواده و دوستان نزدیک در روزهای روش هشانا با هم غذاهای مخصوص این عید را می‌خورند که شامل انواع خوراکی‌های شیرین به عنوان نمادی از خوش و شیرین شدن سال نوی در پیش می‌شود. سیب و عسل، انار، شیرینی کشمشی گرد و کیک عسلی از جمله خوراکی‌هایی است که در عید سال نو می‌توان روی میزها مشاهده کرد.

 
 
نام:
ایمیل:
* نظر: