به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۶۱۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
خبردنا: صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور دوران اصلاحات، سؤالاتی درباره موضع او و اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو مطرح کرده است.

به گزارش شرق، متن کامل نامه به شرح زیر است:

سرور ارجمند جناب حجت‌الاسلام سید‌محمد خاتمی، رئیس محترم جناح اصلاح‌طلب ایران

با سلام و تحیات، بدون تردید دیر یا زود جناب‌عالی مجبور به موضع‌گیری در قبال انتخابات پیش‌رو خواهید شد. از یک سو شماری از اصلاح‌طلبان واحتمالا بخشی از اصولگرایان منتظر فراخوان شما برای شرکت در انتخابات هستند و از سویی دیگر، همان‌طور که خودتان هم سال گذشته به‌درستی فرمودید، «تکرار می‌کنم» شما هم دیگر اثری ندارد.

سرور ارجمندم، قبل از موضع‌گیری پیرامون شرکت یا عدم شرکت در انتخابات، می‌بایستی به این پرسش پرداخت که هدف از شرکت در انتخابات کدام می‌باشد؟ ممکن است کسری از اصلاح‌طلبان، هدف‌شان از شرکت در انتخابات حضور در مناصب رسمی باشد؛ اما نگارنده قویا چنین باوری درمورد حضرت‌عالی ندارم. می‌ماند اینکه اگر تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته شود، به واسطه تحقق اهداف و آرمان‌های سیاسی و اجتماعی است.

یقین دارم بزرگ‌ترین آرمان سیاسی جناب‌عالی به‌عنوان بزرگ جریان اصلاحات، تحقق دموکراسی در ایران است؛ اما بهتر از من می‌دانید که عدالت، قانون، توسعه اقتصادی و رفاه بدون دموکراسی تحقق نمی‌یابند. اگر هدف از شرکت در انتخابات را دموکراسی تعریف کنیم، آیا امروز دموکراسی در جامعه ایران نمود بیشتری از ۲۰ سال پیش دارد؟ شاخصه‌های مختلفی را می‌توان برای سنجش در نظر گرفت. گسترش تحزب، آزادی مطبوعات، انتخابات با رعایت همه مؤلفه‌های قانونی و این دست شاخص‌ها امروز در ایران به نسبت ۲۰ سال پیش چه تغییری کرده؟ بماند این پرسش که اگر آن ۲۴ میلیون رأی‌دهنده در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به حسن روحانی از جناب‌عالی بپرسند در نتیجه دعوت شما و رأی ملت چه اتفاقی افتاد، چه پاسخی می‌توان داد؟
ایام به کام
صادق زیباکلام
نام:
ایمیل:
* نظر: