به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۶۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
خبردنا: موسم انتخابات شد و اصلاح‌طلبان مثل همیشه فرار رو به جلو را شروع کردند. بهانه همیشگی آنان وجود دستگاه‌های نظارتی و مشخصا نظارت استصوابی است. گویی که این شیوه نظارت مختص آنان است و کاندیدا‌های اصولگرا از اتاق VIP وارد میدان می‌شوند. بهانه‌گیری‌های جریان اصلاح‌طلب در حالی است که در هر دوره از انتخابات بسیاری از کاندیدا‌های اصولگرا نیز به دلایل مختلف از حضور در این رقابت باز می‌مانند.

اصلاح‌طلبان، اما این شیوه را آزموده و تقریبا رسمشان شده که هر بار قبل از انتخابات بر طبل ردصلاحیت می‌شویم، بکوبند. دلیلش نیز این است به این ترتیب شکست یا نتیجه حداقلی را به سادگی توجیه کرده و در صورت پیروزی نیز نتیجه حاصله را بزرگنمایی کنند. در انتخابات ۱۴۰۰ که با توجه به عملکرد دولت روحانی، سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌اند، اما بیش از همیشه به این شیوه نیاز دارند.

سیاسیون و تحلیل‌گران، اما معتقدند که این روش‌های قدیمی دیگری تاثیری ندارد و همه می‌دانند که بسیاری از کاندیدا‌های اصلاح‌طلب نیز تایید صلاحیت خواهند شد. مثلا عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با برنا در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر تعداد بالایی تمایل به حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارند، اما نکته حائز اهمیت، این است که همه این تعداد مورد تایید شورای نگهبان قرار خواهند گرفت و شورای نگهبان، همه این افراد را به عنوان رجل سیاسی تشخیص خواهد داد؟! باید به این توجه کرد که در بحث ریاست رقابت میان تعداد محدودی است. در حال حاضر اصلاح‌طلبانی مانند ستاری و دهقان وجود دارند که مورد تایید شورای نگهبان قرار خواهند گرفت. در حقیقت تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان هستند که اگر وارد میدان شوند، از نظر شخصیتی مورد تایید قرار می‌گیرند».

ناگفته نماند که سلیمی نمین گمانه‌هایی را نیز درباره اصولگرایان مطرح می‌کند. او در واکنش به اینکه از میان چهره‌های مطرح اصول‌گرا افرادی نظیر علی لاریجانی و محسن رضایی که سابقه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را داشتند، کدام یک از اقبال بیشتری برای کسب پُست ریاست جمهوری برخوردار است؟، گفت: طرح این موضوع زود هنگام است چراکه تا زمان انتخابات تغییراتی زیادی رخ خواهد داد. پیروزی هر کدام از این افراد در انتخابات بستگی به این دارد که چه رقبایی، داشته باشند.

این فعال سیاسی افزود: به عنوان مثال همانطور که پیش از این محسن رضائی گفته بود که اگر فلانی به انتخابات بیاید، احساس وظیفه نمی‎کنم و در انتخابات ثبت نام نمی‌کنم، اما اگر نیاید، وارد عرصه انتخابات خواهم شد، لذا بسیاری از این افراد حضور خود در انتخابات را به صورت مشروط، اعلام کردند. به این ترتیب که اگر برخی از چهره‌ها وارد انتخابات شوند آن‌ها شرکت نخواهند کرد. در این انتخابات به نظر می‎‌رسد که هر جریانی تمایل به داشتن کاندیدای مستقل دارد. صِرف مطرح شدن ثبت‌نام در انتخابات به این معنی نیست که تا آخر، خواهند بود.

سلیمی نمین در رابطه با اینکه استقبال جامعه از چهره‌های دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نظیر پرویز فتاح و سعید جلیلی تصریح کرد: نمی‌شود به صورت دقیق در این مورد صحبت کرد چرا که این مورد هم، بستگی به حضور سایر رقبا دارد. در رابطه با فتاح می‌توان گفت که با توجه به رفتار‌های اخیر او که به نظر می‌رسید حرکت تبلیغاتی است، لطمه و آسیب دید که در نهایت شانس فتاح برای پیروزی در انتخابات بسیار، کاهش یافت.

سلیمی‌نمین در پاسخ به اینکه علاوه بر موارد مطرح شده افرادی نظیر عزت‌الله ضرغامی هم برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده است، آیا سابقه مدیریتی این افراد در استقبال جامعه از آن‌ها تاثیر خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: فقط استقبال مردم مهم نیست، قبل از آن اقبال، نظر احزاب و گروه‌ها مطرح است، اگر ضرغامی بتواند نامزد جریان سیاسی قوی شود یک استقبال دارد، اما اگر به صورت فردی وارد شود از استقبال دیگری برخوردار خواهد شد؛ لذا در حال حاضر در خصوص شانس پیروزی ضرغامی نمی‌توان اظهار نظر کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: