به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۶۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: 43 درصد از سالمندان شهرستان از نظر سلامت و مراقبت ارزیابی شدند که این تعداد 79 درصد مشکل تغذیه دارند.

به گزارش "حبردنا" : لطف‌الله افروشته در آیین بزرگداشت هفته سالمندان با اشاره به شعار هفته سلامت«کرونا فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» اظهار داشت: کرونا به ما نشان داد که سلامت سالمندان چقدر می‌تواند تحت‌الشعاع بیماری‌های مختلف از جمله همین کرونا قرار گیرد و لازم است که ما توجه ویژه به سالمندان داشته باشیم.
 
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و خطر این بیماری برای این قشر از جامعه یکی از فعالیت‌های امسال راه‌اندازی پویش مردمی احوال پرسی از سالمند است که دلایل مختلفی دارد.

افروشته اظهار داشت: در دوران سالمندی بحث روان سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است و در این شرایط کرونا آرامش روانی از جمله مواردی است که باید افراد سالمند از آن برخوردار بوده تا کمتر در معرض ابتلا قرار گیرند.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی پویش احوال پرسی از سالمندان گفت: پویش احوال پرسی از سالمندان توسط پرسنل شبکه بهداشت راه‌اندازی شده و در همین راستا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌هایی آغاز شده است.
 
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه گفت: با توجه به افزایش ابتلای سالمندان به بیماری گرونا افزایش استرس می‌تواند اثر منفی بر این بیماری گذشته و این احوال پرسی و دلداری‌ها می‌تواند در کاهش استرش و افزایش آرامش سالمندان موثر باشد.
 
وی افزود: 11 هزار و659 نفر از جمعیت شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند و ترکیب سالمندی در شهر و روستا نیز متفاوت است.از این تعداد 3/5 درصد سالمندان در روستاها و 6/3 درصد مابقی در شهرها سکونت دارند.
 
این مسئول با اشاره به ارزیابی و مراقبت از سالمندان گفت: تا پایان 6 ماه اول امسال 43 درصد سالمندان شهرستان از نظر سلامتی ارزیابی شدند که از این آمار 52 درصد در سطح روستاها بودند.

افروشته با اشاره به موارد ارزیابی سالمندان گفت: در زمینه بهداشت سالمندان سالی یک بار از نظر الگوی تغذیه، افسردگی، فشار خون و خطر سقوط یا عدم تعادل در شهرستان مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 
وی اضافه کرد: 79 درصد سالمندان ارزیابی شده در شهرستان مشکلات تغذیه ای دارند و بسیاری از آن ها اضافه وزن و کاهش وزن داشته و به طور کلی 62 درصد آن ها  الگوهای تغذیه ای نامناسب است.
 
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه تصریح کرد: 20 درصد سالمندانی که مورد ارزیابی قرار گرفتند فشار خون بالا داشته و 2 درصد از کل جمعیت سالمندان نیز احتمال عدم تعادل آن ها بسیار بالا بوده است و این عدم تعادل می تواند موجب سقوط  و شکستگی آن ها شده و با توجه به کندی بهبودی آن ها می تواند مورد توجه قرار گیرد.

افروشته با اشاره به ابتلای برخی سالمندان کهگیلویه به بیماری کرونا گفت: سیستم ایمنی سالمندان به طور نسبی از سایر افراد ضعیف‌ترند مواردی وجود داشته که سالمند به دلیل مشکلات حرکتی از منزل بیرون نمی رود و سایر افراد خانواده و جوان ترها بیرون از منزل با شرکت در مراسمات و برنامه‌های مختلف موجب انتقال بیماری به سالمند شده و حتی مرگ وی شده‌اند.
 
این مسئول به بیشترین موارد ابتلا به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: بیشترین موارد ابتلا به کرونا در شهرستان کهگیلویه را زنان خانه‌دار به خود اختصاص داده‌اند و یکی از مهمترین دلایل آن شرکت کردن در مراسمات خاکسپاری است که فاصله گذاری مناسب در  این مراسمات رعایت نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: