به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۷۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
با رسیدن فصل برداشت سیب درختی، بازار دلالان در شهرستان‌های سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد داغ شده است.

به گزارش"خبردنا": طبق پیش‌بینی کارشناسان کشاورزی امسال از 6 هزار و 500 هکتار باغ سیب 120 هزار تن محصول برداشت می‌شود که از هم اکنون بازار دلالان داغ شده و کشاورزان از ترس ضرر تب و لرز گرفته‌اند.

بدون شک استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن دو اقلیم متفاوت سردسیری و گرمسیری و داشتن 10 درصد روان‌ آب‌ها و جاری بودن رودهای مختلف ظرفیت مناسبی برای توسعه کشاورزی و رسیدن به اقتصاد بدون نفت دارد که تحقق این مهم مستلزم تدبیر مسئولان و متولیان امر برای برنامه‌ریزی و حمایت از بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی است.

نبود صنایع تبدیلی و سردخانه برای ذخیره‌سازی محصولات باغی در استان به یک مشکل جدی برای باغداران تبدیل شده به گونه‌ای که سالانه بخش زیادی از دسترنج آنان به هدر می‌رود و در این بین سود اصلی به جیب دلالان می‌رود و سیب درجه سه زیادی نیز در زیر درختان می‌ماند.

مدیر تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه همه ساله دغدغه حذف دلالان از بازار خرید سیب باغداران را داریم گفت: با نزدیک شدن به فصل برداشت سیب درختی باغداران بازار دلالان نیز داغ می‌شود.

قدرت الله ویسی افزود: 6 هزار و 500 هکتار از اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد تحت کشت سیب درختی بوده که سالانه 125 هزار تن سیب درختی درجه یک، دو، سه و ضایعاتی تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل ورود دلالان و واسطه گران بخشی از دسترنج کشاورزان با قیمت اندک با قیمت کم خریداری می‌شود که به نوعی جوابگوی هزینه تولید نیست ادامه داد: خرید حمایتی و توافقی سیب تولیدی استان با هدف حمایت بیشتر و بهتر از تولیدکنندگان و کشاورزان در دستور کار تعاون روستایی قرار گرفته است.

الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی از 7 هزار تن در سال‌های اخیر به 20 هزار تن رسیده است، یادآور شد: همچنین در این مدت چندین واحد بسته‌بندی میوه خشک و کارخانه سرکه سیب فعال شده است.

برداشت سیب از باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد هر ساله از اول مهرماه آغاز و تا 15 آبان‌ماه ادامه دارد و محصول باغداران در استان‌های مختلف کشور عرضه می‌شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: