نجات قاتل از اعدام با کمک امیر قلعه نویی ژنرال فوتبال ایران ! / قتل در شوشتر 17 سال پیش !
شمارش معکوس برای اجرای حکم قصاص مردی که 17سال قبل ناخواسته مرتکب قتل شده بود آغاز شد و او در یک قدمی چوبه دار قرار داشت اما وقتی تعدادی از خیران و ورزشکاران از جمله امیر قلعه نویی از سرگذشت تلخ او باخبر شدند تلاش‌های همه‌جانبه آغاز شد تا اینکه سرانجام با پرداخت دیه یک میلیارد تومانی اولیای دم او را بخشیدند.

این مرد که اصغر نام دارد سال 82 در جریان یک سانحه در شوشتر با راننده یک خودرو درگیر شد. ابتدا ماجرا یک جر و بحث ساده بود اما در ادامه کار بالا گرفت و راننده با یک چوب به اصغر حمله کرد. او که آن زمان 30سال داشت در این درگیری چوب راننده را از دستش گرفت و ضربه‌ای به سر او زد. همین ضربه کافی بود تا راننده بعد از 17روز کما جان خودش را از دست دهد.

دستگیری قاتل فراری پس از 11 سال

با قتل این مرد تلاش‌ها برای دستگیری اصغر آغاز شد. او فرار کرده بود و هیچ‌کس از مخفیگاهش اطلاعی نداشت. اصغر که ناخواسته مرتکب قتل شده بود از مجازات می‌ترسید و تصمیم گرفته بود زندگی مخفیانه‌ای را در پیش گیرد. او 11سال در تهران به‌عنوان کارگر ساختمانی کار می‌کرد و هیچ‌کس از او خبر نداشت تا اینکه سال 93مأموران توانستند ردش را در تهران پیدا کرده و او را دستگیر کنند.

اولیای دم که در همه این سال‌ها به‌دنبال دستگیری اصغر بودند حالا دیگر به چیزی جز مجازات او فکر نمی‌کردند. با شکایت آنها اصغر در دادگاه کیفری یک استان خوزستان محاکمه و به قصاص محکوم شد. مدتی قبل این رأی به تأیید قضات دیوان عالی کشور نیز رسید تا پرونده او در نوبت اجرای حکم قرار گیرد. در این مدت خانواده‌اش و تعدادی از افراد خیر تلاش کردند تا رضایت اولیای دم را جلب کنند اما آنها حاضر به بخشش نبودند تا اینکه با ادامه یافتن مذاکرات، آنها اعلام کردند که در ازای دریافت یک میلیارد تومان حاضر هستند از قصاص اصغر صرف‌نظر کنند. در این شرایط تنها راه نجات مرد محکوم به قصاص فراهم کردن یک میلیارد تومان پول بود. خانواده او همه دارایی‌شان را که چند قطعه زمین بود فروختند اما دیه درخواستی اولیای دم مبلغی نبود که با فروش چند قطعه زمین فراهم شود. در چنین شرایطی بود که تعدادی از خیران و ورزشکاران وارد عمل شدند.

مریم کارگر دستجردی، و امین دهقانی ازجمله افرادی بودند که تلاش‌های زیادی برای صلح و سازش در این پرونده انجام دادند. دستجردی در این‌باره می‌گوید: مدتی قبل اولیای دم در تفاهمنامه‌ای اعلام کردند تا آخر مهرماه به اصغر برای فراهم کردن یک میلیارد تومان مهلت می‌دهند و اگر این پول فراهم نشود قطعا حکم را اجرا خواهند کرد. از همان روز تلاش‌های مان را برای جمع‌آوری کمک آغاز کردیم.

امیر قلعه نویی چطور مرد اعدامی را نجات داد؟

وی ادامه می‌دهد: همان روزهای اول بود که سهراب مرادی، از ورزشکاران کشورمان پیشقدم شد و کمک کرد. در ادامه تعداد دیگری از خیران و هموطنان مان کمک کردند و تا همین چند روز قبل 840میلیون تومان جمع شده بود اما هنوز 160میلیون تومان کم داشتیم. در این مدت افراد زیادی با توانایی‌های مختلف به اصغر کمک کردند. در این بین حتی کمک‌های 5هزار تومانی هم داشتیم تا اینکه ورزشکاران و خیران دیگری مثل امیر قلعه نویی، حمید سوریان، حسن یزدانی، علیرضا رضایی، محمد طلایی، غلامرضا محمدی، علی‌اکبر دودانگه، یونس امامی، محمد‌علی گرایی و علیرضا کریمی و یکی از ورزشکاران مقیم خارج از کشور به نام دکتر آلوسی تلاش کردند و در فاصله 17روز مانده به اجرای حکم باقیمانده دیه فراهم شد تا اصغر از طناب دار نجات پیدا کند.

وی درباره زمان آزادی اصغر نیز گفت: او پیش از این به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه و به شش سال حبس محکوم شده است اما حدود هفت سال است که در زندان به سر می‌برد. به همین دلیل به محض اینکه اولیای دم رضایت خود را به‌طور رسمی اعلام کنند بعد از مراحل اداری اصغر آزاد خواهد شد.