به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
سد تنگ سرخ یاسوج بعد از گذشت ۹ سال ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت ادامه تزریق اعتبار به روال گذشته، ۳۰ دیگر به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش "خبردنا": بنا به گفته کارشناسان برای تکمیل و بهره برداری از سد تنگ سرخ یاسوج با قیمت امروز 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده و در صورت ادامه روند ترزیق اعتباری به این پروژه طبق روال گذشته یعنی سالانه 10 تا 15 میلیارد تومان، باید 30 سال دیگر انتظار بهره برداری را داشته باشیم.

پروژه سد تنگ سرخ بویراحمد در تاریخ 23 آذرماه سال 1390 با هدف تامین بلند مدت آب شرب و صنعت بویراحمد توسط وزیر وقت نیرو کلنگ‌زنی شد که هم اکنون و بعد از 9 سال تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هنوز تملک اراضی انجام نشده است.

حجم مخزن سد تنگ سرخ 125 میلیون مترمکعب و مصرف تنظیمی بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته 192 میلیون متر مکعب بوده یعنی علاوه بر 35 میلیون متر مکعب زیست محیطی که براساس جدول مصوب و نیاز ماه‌های سال رها سازی می‌شود، حدود 200 میلیون متر مکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد کرد و همواره آب در بستر رودخانه جریان دارد.

تامین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مسیر به‌میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله اهداف احداث سد تنگ سرخ است.

تامین آب شرب شهر شیراز به میزان 72 میلیون مترمکعب را نیز از دیگر اهداف سد تنگ سرخ بوده که این میزان آب اضافه بر نیاز ما بوده و برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم مرکز استان فارس مصرف می‌شود.

رودخانه بشار یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه کارون بزرگ بوده که از دامنه‌های غربی رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیردو پس از طی مسیر جنوب به شمال غربی خود با گذر از مجاورت شهر یاسوج به رودخانه کبگیان می‌پیوندد.

بشار با پذیرش جریان‌های دائمی و فصلی متعدد در طول 115 کیلومتر مسیر پس از عبور از ایستگاه پاتاوه واقع در 70 کیلومتری راه یاسوج-سمیرم به مسیر خود ادامه داده و با طی 25 کیلومتر مسافت دیگر در مکانی بنام دزک(دژک) به رودخانه ماربر ملحق و از آن پس با نام خرسان، با دریافت رودخانه بازفت که از چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد، به اسم کارون وارد دشت خوزستان می‌شود.

مساحت حوضه آبریز رودخانه بشار در محل احداث سد تنگ سرخ یاسوج افزون‌بر 398.5 کیلومتر مربع و آورد سالیانه آن در این موقعیت به میزان 331.5 میلیون منر مکعب تخمین زده می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج با اهداف تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی یاسوج و همچنین تآمین آب شرب بخشی از شهر شیراز یکی از طرح‌های مهم و تاثیرگذار تأمین آب استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که از سال 1390 عملیات اجرایی آن آغاز و سال خاتمه آن 1400 می باشد که به دلیل عدم تأمین اعتبار لازم و کافی برای طرح در ده سال گذشته ، پیشرفت فیزیکی پروژه هم اکنون حدود 35 درصد است.

مهدی روشنفکر تاکید کرد: تخصیص 48 درصدی از اعتبار ابلاغی سال جاری این طرح به مبلغ حدود 120 میلیارد ریال به هیچ عنوان پاسخگوی پیشرفت مطلوب پروژه نبوده و کمبود منابع آبی شرب در سال‌های اخیر و بحران تامین آب شرب در سال‌های آتی به‌دلیل افزایش جمعیت، مهاجر پذیر بودن و کاهش حجم و کیفیت منابع فعلی آب در استان در آینده نزدیک چالش برانگیز می‌شود.

وی اعتبار مورد نیاز طرح علاوه بر اعتبار ابلاغی سال جاری را مبلغ 4500 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: پیمانکار طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بوده که با توجه به پتانسیل بالای آن و نیز براساس توافقات انجام گرفته فرماندهی قرارگاه با سازمان برنامه و بودجه کشور ، تهاتر برای تامین اعتبار بخشی از مطالبات طرح‌های مرتبط با قرارگاه برای تکمیل و به بهره برداری رساندن طرح‌های مهم کشور از محل ظرفیت‌های بودجه‌ای سال جاری و در سقف 1000 میلیارد تومان امکان پذیر است.

روشنفکر افزود: انتظار می‌رود وزارت نیرو ضمن تخصیص اعتبار 100 درصدی در سال جاری ، نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز طرح به مبلغ 4500 میلیارد ریال از روش‌های تهاتر مالیاتی، بسته‌های در دست اقدام قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و سایر مکانیزم‌های مالی قابل دستیابی در قانون بودجه سال 1399 اقدام لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: سد تنگ سرخ یکی از پروژه‌های حیاتی و اولویت دار این شرکت در استان بوده که باتوجه به مشکلات موجود همکاری و تعامل همه مسئولان برای تکمیل هر چه سریعتر آن ضروری است.

رسول فرهادی از مسئولان استانی برای تکمیل پروژه سد تنگ سرخ استمداد کرد و ادامه داد: داشتن معارض اجتماعی و دولتی از مهمترین مشکلات موجود در پروژه سد تنگ سرخ است که استفاده از ظرفیت قانونی ماده 56 می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را رفع کند.

عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پروژه مهم و تاثیرگذار سد تنگ سرخ با توجه به شرایط خاص، هم اکنون روند اجرایی رضایت بخشی دارد که امیدواریم قرارگاه خاتم الانبیاء همچون سابق پایبند به تعهدات خود باشد که تاکنون با تمام وجود برای رفع محرومیت و تسریع در بهره برداری انجام وظیفه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل مشکلات موجود پروژه بزرگ سد تنگ سرخ، مالی و اعتباری است که در صورت تامین اعتبار این مشکلات از جمله تملک اراضی در کمترین زمان ممکن برطرف و روند عملیات اجرایی تسریع می‌یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: