به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۷۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
فصل سرما در پیش بوده و قاتل خاموش در کمین نشسته است تا نفس‌هایی با اسنتشاق گاز منوکسیدکربن به شماره بیفتند.

خبردنا: هر ساله با آغاز فصل سرما و شروع به کار بخاری‌های گازسوز برای در امان ماندن از سوز سرما، شاهد بروز حوادث گاز گرفتگی در نقاط مختلف کشور هستیم و استان کهگیلویه و بویر احمد به دلیل شرایط اقلیمی و کوهستانی بودن از جمله استان‌هایی بوده که میزان مرگ و میرها در آن به نسبت زیاد است.

در این بین دستگاه‌های متولی مانند صدا و سیما از بعد فرهنگی، شرکت گاز، نظام مهندسی ساختمان از جمله دستگاه‌هایی هستند که به صورت مستقیم می‌توانند در زمینه‌های گوناگون نسبت به آگاه سازی اقشار مختلف مردم را متوجه و آگاه  کنند.

سال 98 بیش از  230 نفر در این استان با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شده‌اند که به صورت سرپایی و انتقال به مراکز  درمانی نیز بستری شدند که در این میان  10 مورد فوتی با گاز گرفتگی گزارش شده است.

 آمار ها نشان می‌دهد که در سال 97 ، 159 نفر در استان بر اثر استنشاق گاز مونواکسیدکربن مسموم شدند که این موضوع حکایت از روند افزایشی میزان مرگ و میر و مسمومیت ناشی از  گازگرفتگی در استان دارد و حال باید دید متولیان امر چه تدابیری برای کاهش میزان مسمومیت‌ها در سال 99 اندیشیده‌اند.

رئیس اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد گفت: مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی،  سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌ با سوخت چوب، سوختن ناقص زغال،  بد کار کردن اجاق خوراک‌پزی،  سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن  ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته، از دلایل  عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.

محسن جلیل  اظهار داشت: پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری بوده که در این راستا استفاده از  وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.

جلیل از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن را سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و در نهایت اغما و مرگ دانست و ادامه داد: اولین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به وی است.

وی تصریح کرد: بلافاصله دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی‌مان بگیرید تا دچار گازگرفتگی نشوید، منبع نشت گاز را شناسایی و  قطع کنید تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته ندهید زیرا به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب‌دیده‌ها کمک کنید.

فراموش نکنیم قاتل خاموش در کمین است و فصل سرما در پیش و نفس‌های هایی هستند با اسنتشاق گاز منوکسیدکربن که به شماره خواهند افتاد و باید دید برای کاهش مرگ و میرها مسئولان چه برنامه‌ای اندیشیده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: