به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۷۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
کارخانه قند یاسوج به عنوان پیر صنعت کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها همچنان تعطیل بوده و همچون گوشت نذری مورد طمع برخی به اصطلاح فعالان اقتصادی است.

به گزارش خبردنا از یاسوج، کارخانه قند یاسوج در سال 1344 برای جلوگیری از جنگ و خونریزی بین قوم و قبیله‌های مختلف مردم بویراحمد و درگیری‌های مستقیم و غیر مستقیم با حکومت پهلوی در بهترین نقطه جغرافیایی شهر و در قالب شرکت سهامی تاسیس شد.

کارخانه‌ای که تنها صنعت مادر شهر یاسوج و تحت نظارت سازمان مرکزی شرکت‌ها، وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده در سال 51 تمامی دارایی‌هایش به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دوباره در سال 52 به شرکت شهدساز واگذار شد. 

از سال 46 تا سال 62 با کاشت چغندر و بهره برداری از آن به تولیدات خود ادامه داده و دستمایه سلایق مختلف مدیران و مسئولین از قبل انقلاب تا بعد آن بوده است. 

در سال 62 مصوب شد که این شرکت با عنوانی جدید به نام شرکت فرآورده‌های غذایی قند یاسوج (سهامی خاص) با تحویل تمامی دارایی‌ها به فعالیت خود ادامه بدهد. 

سال 69 با کم کاری، نبود تولید و بی توجهی به مطالبات کشاورزان و کارگران، کارخانه را به علت زیانده بودن و نارضایتی کشاورزان چغندر کار تعطیل کردند. 

از آنجایی که موقعیت مکانی کارخانه روبه روی رودخانه بشار و به واقع در بهترین محل شهر قرار گرفته، مدیران ارشد سازمان صنایع ملی ایران، کارخانه را برای فروش سهام به کارگران و ایثارگران فراهم کردند.

در سال 71، براساس مصوبه‌ای در مورد فروش و واگذاری سهام دولتی در شرکت‌ها، تغییراتی در آیین نامه اعمال شد و در آخر تصمیم براین شد که واگذاری سهام به سه روش صورت بگیرد؛ بورس، مزایده و مذاکره مستقیم با متقاضیان. اما این روند اصلاحی، در یاسوج اعمال نشد و سهام کارخانه قند به روش دیگر و به نفع عده‌ای خاص به فروش رسید.
 

ماجرای زد و بندها در نحوه واگذاری کارخانه قند یاسوج بارها در دادگاه‌های مختلف بررسی  و برخی از مدیران ارشد سازمان صنایع بهمراه مدیرعامل وقت کارخانه قند و خریداران زندانی شدند، هر چند بعد از گذشت هفت سال، پرونده مورد حسابرسی واقع و حکم واگذاری ابطال شد.

پس از چندی، کارخانه اعلام ورشکستگی کرد و با انتخاب کارشناس رسمی درصدد تعیین ارزش واقعی دارایی‌های ثابت برآمد. 

در نهایت دولت به دلیل بدهی بالایی که به بانک ها داشت، سهام و دارایی خود را در کارخانه قند یاسوج به بانک تجارت واگذار کرد.

در سال 93 بانک تجارت هشت میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به کارخانه پرداخت نمود اما سوءمدیریت و عدم رسیدگی به معضلات و مشکلات کارگران،  9 میلیارد تومان ضرر روی دست کارخانه گذاشت و سبب تعطیلی و بیکار شدن 300 نفر از کارمندان و کارگران وقت شد. 

در ماههای پایانی سال 94 و ابتدای سال 95 ، مدیران بانک تجارت برای بار سوم اقدام به واگذاری کارخانه قند یاسوج به بخش خصوصی کردند اما بدلیل برخی اعتراضات محلی و ورود دستگاه قضایی به آن، سرمایه گذار بومی این کارخانه هم نتوانست آن را فعال کند.

با گذشت حدود پنج سال از تعطیلی مهمترین کارخانه تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد، بنا بگفته مدیرکل صمت استان ، این کارخانه باید دوباره تعیین تکلیف شود.

 کارخانه قند یاسوج بزودی تعیین تکلیف می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد از تعیین تکلیف شدن کارخانه قند یاسوج مرکز این استان در آینده نزدیک خبرداد.

سالار حسین پور به خبرنگار تسنیم  گفت: کارخانه قند یاسوج براساس رای قطعی دستگاه قضایی به صاحب قبلی خود بانک تجارت واگذار شد.

وی با بیان اینکه دولت در قبال یکسری بدهی‌ها، کارخانه قند یاسوج را به بانک تجارت فروخت، اظهار داشت: دستگاه قضایی اشکالاتی را بر نحوه واگذاری کارخانه قند یاسوج به بخش خصوصی وارد و قرارداد مبادله شده بین بانک تجارت و بخش خصوصی را فسخ کرد.

مدیرکل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: صاحب اصلی کارخانه قند یاسوج اکنون بانک تجارت بوده و ما منتظر اقدامات جدید این بانک در ارتباط با واگذاری این کارخانه هستیم.

حسین پور در پاسخ به این سوال که آیا این کارخانه دوباره به بخش خصوصی واگذار می‌شود؟ خاطرنشان کرد: باید کسی بیاید و این کار را انجام دهد و دولت در این شرایط نتواند کارخانه را فعال کند و البته بانک تجارت یک بانک خصوصی بوده و دولتی نیست.

وی گفت: اگر بانک تجارت خودش بخواهد این کارخانه را فعال کند ما آمادگی هرگونه همکاری را با این بانک داریم و اگر بخواهد به غیر از خودش این کارخانه را فعال کند باید منتظر تصمیمات کارگروه رفع موانع تولید استان در آینده نزدیک باشیم./تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: