به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۷۸۹۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس تصمیم ستاد کوچ، حرکت و کوچ پاییزه عشایر استان به مناطق قشلاقی از ابتدای آبان ماه امسال آغاز می شود.

" مهران کدخداپور " به خبردنا افزود:‌ زمان کوچ پاییزه عشایر با مشارکت رسانه‌های ارتباط جمعی و مسئولان امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد به اطلاع این قشر تولیدکننده رسیده است.

وی با اشاره به مناطق ییلاقی و قشلاقی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: عشایر این استان بهار و تابستان را در مناطق شمالی استان و استان های فارس، اصفهان و چهارمحال بختیاری می گذرانند.

سرپرست اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از وجود ۲۵ اتراقگاه در مسیر کوچ عشایر استان هم خبرداد و خاطرنشان کرد:‌ تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی انتقال آب، برق و سایر زیرساخت‌ها تجهیز شده است.

کدخداپور گفت:‌ عشایر استان، سالیانه ۴۳ هزار و ۶۵۰ تن محصول شامل گوشت قرمز، شیر، کشک، روغن و پشم تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند.

وی افزود: سالیانه ۳۵ هزار تن شیر، هفت هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز،۶۰۰ تن پشم و ۱۵۰ تن کَشک و روغن از سوی جامعه عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

به گفته کدخداپور، تولید سالیانه صنایع دستی عشایر استان نیز ۱۰ هزار متر مربع برآورد شده است.

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:‌ برای انجام مطلوب فرایند کوچ، دستگاه‌های اجرایی، منابع طبیعی، علوم پزشکی و امور عشایر با هم مشارکت می کنند.

کدخداپور گفت: براساس مصوبات ستاد کوچ کهگیلویه وبویراحمد، تامین امنیت دام و دارایی های عشایر با مشارکت نیروی انتظامی،کمک برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی انتشار ویروس کرونا به کمک دانشگاه علوم پزشکی، تامین امنیت ایل راه ها با مشارکت راه و شهرسازی وخدمات حین کوچ با مشارکت امور عشایر انجام می شود.

وی تاکیدکرد: باتوجه به در پیش بودن فصل کوچ عشایر به مناطق قشلاقی از عشایرنشینان خواسته ایم تا مراقبت های فردی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا مانند شست و شوی مداوم دست ها، فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک را حین کوچ رعایت کنند.

تدوین برنامه جامع برای مقابله با کرونا در مناطق عشایری

این مسئول عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به مناطق عشایری استان برنامه های جامعی تدوین شده است.

وی ضدعفونی مخازن ذخیره آب و تانکرهای آبرسانی سیار را از جمله این برنامه ها عنوان و اظهار داشت: هم اکنون کار تعمیر تجهیزات آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان در دست انجام است.

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از ساماندهی ۹۰ فروشگاه توزیع آرد و ۳۰ فروشگاه توزیع نفت برای استقبال از کوچ عشایر به مناطق قشلاقی هم خبرداد.

کدخداپور گفت:‌ ۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

به گزارش ایلنا، هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: