به روز شده در: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۸۰۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین "خبردنا" است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را نقد کنید.

خبردنا: مردم و نمایندگان زاگرس و خوزستان بهوش باشید. داستان از پخش گوشه‌ای از یک جلسه در یزد شروع شد و آنجا که مدیرعامل آب نیروی وزارت نیرو در خصوص انتقال آب به یزد و اینکه مباحث جلسه محرمانه بماند سخن میگوید.
 
اینکه در آن جلسه نماینده یزد چه میگوید و اتفاقا رئیس یک کمیسیون مجلس هم است بگذریم فقط نکته این بود که باز هم موضوع انتقال آب از سرچشمه‌های زاگرس به کویر است و باز هم سکوت نمایندگان زاگرس. خیلی راحت وزیر یزدی مدیر آب نیرو را که در سادگی مطلب انتقال آب را لو میدهد عزل میکند و یک کویری دیگر را جانشین آن میکند. اصلا چه معنا دارد در وزارت نیرو آنهم موضوع آب، یک زاگرسی مسئولیت داشته باشد.
 
این دعوا همیشگی است و کم کم پیشروی به سمتی میرود که صدایی بلند نمیشود تا آنجا که نماینده یزد میگوید خوزستانی‌ها با ما مشکل ندارند و مشکل آن‌ها اصفهانی‌ها هستند. حرکتی مذبوحانه شروع شده تا اختلاف بین زاگرسی‌ها آغاز شود. چرا که اینبار قرار است از سرشاخه‌های رودخانه خرسان آب برداشت شود که این برداشت زیاد به ضرر خوزستان نمیشود. اختلافی که با متزلزل کردن فراکسیون زاگرس در آغاز مجلس یازدهم شروع کردند و ادامه دادند.
 
آنگاه که نماینده شهرکرد نخواست همراهی کند، نماینده خرم آباد همنوا شد با گروهی که رییس فراکسیون را زدند و چند تنی از نمایندگان خوزستان که فراکسیون زاگرس را نخواستند و با نمایندگان کرمان خواستند فراکسیون جنوب را راه بیندازند و قافله را باختند و دو دستی بهترین کرسی‌های مجلس را به اصفهانی‌ها و یزدی‌ها و کرمانی‌ها دادند.
 
کرسی‌هایی که در دو دور قبلی در اختیارشان نبود و این دور به یمن اختلاف در زاگرس تقدیمشان شد. حاجی دلیگانی اصفهان هیات رئیسه، موسوی لارگانی اصفهان هیات رئیسه، ساداتی نژد اصفهانی رئیس کمیسیون کشاورزی، جوکار یزدی رئیس کمیسیون شورا‌ها، پورابراهیمی کرمانی رئیس کمیسیون اقتصادی و چندین مسئولیت مهم دیگر در مجلس؛ و اینان هم دلشان را به شوی رییس مجلس در روستاه‌های خوزستان دلخوش کردند.
 
این اتفاقات در شرایطی صورت گرفته که مهمترین طرح سرمایه گذاری کشور این روز‌ها افتتاح میشود که بیش از هزار کیلومتر خط انتقال کشیده شده و آب خلیج فارس شیرین شده و به کویر میرسد و هنوز سیراب نشده و باز هم مطالبه آب زاگرس را دارند تا مردمان فقیر خوزستان همچنان تشنه بمانند.
 
یادش بخیر، مجلس دهم و لیست کابینه دولت دوم روحانی. اکثریت غالب مجلس لیست امید بود و نزدیکترین فرد به خاتمی رهبر اصلاحات یعنی مهندس بیطرف برای تصدی وزارت نیرو به مجلس معرفی شد. او مغرورانه آمد و زاگرسی‌ها را به حساب نیاورد و دلش به رای امید و لابی رییس جمهور خوش بود. اما هوشیارتر از همه زاگرسی‌ها و فراکسیون آنان بود.
 
فراکسیونی که لیدر‌های اصلی آن هم اصلاح طلب و همراه دولت بودند. اما منافع موکلین و مردمشان برای آنان اولویت اصلی بود. بیطرف متخصص فقط و فقط بخاطر اینکه حاضر نشد تن به حق مردم زاگرس دهد رای اعتماد نگرفت و افتاد. حالا و در این مجلس اوضاع برعکس شد: اول از همه با برنامه طراحی شده فراکسیون زاگرس را از هم پاشیدند.
 
پرچمدار فراکسیون زاگرس را ظالمانه عدم رای به اعتبارنامه او دادند، مسئولیت‌های مهم را به دیگران دادند، حتی یک نماینده از استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر نتوانست در مجلس مسئولیت پیدا کند و اندک زاگرسی‌های دارای مسئولیت در دولت حذف شدند که آخرین آن مدیر عامل آب نیرو بود، قبادی بازرگانی دولتی حذف شد، دولت معاون وزیر صنعت حذف شد و یک کرمانی جایگزین شد، عادل آذر ایلامی بوسیله نمایندگان حذف میشود و یک کویری جایگزین میشود، و سالاری تامین اجتماعی با یک شبنامه از معرفی شدن آن برای وزارت جلوگیری میشود و رزم حسینی کویری با هزار شبنامه و مفسده اطرافش میاید و وزیر میشود.
 
آقایان نمایندگان خوزستان و زاگرسی‌ها کلاه گشادی سر شما رفته است. درست است آب مطالبه یزدی‌ها از رودخانه خرسان است و ضررآن شاید فقط متوجه کهگیلویه و بویراحمد بی صاحب باشد فقط بدانید اتحاد شما مانع از اتلاف منابع پایدار منطقه و مردمتان میشود مدیر عامل مظلوم آب نیرو تنها عیبش این بود که آنچه که از دید وزیر لازم نبود بیان شود عیان کرد. او یک کارشناس خدوم لرستانی بود که سال‌ها خدمت کرده بود و در یک بازی یزدی کرمانی قربانی شد همچنانکه تاج گردون در یک لابی قویتر قربانی شد. سکوت مرگبار شما نمایندگان در مقابل این همه تضییع حق نابخشودنیست.
نام:
ایمیل:
* نظر: