به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۱۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

خبردنا: صفیه میرزایی با بیان اینکه در این بین باید آن دسته از توصیه ها و روش های درمانی که پژوهش های بالینی روی آنها انجام شده را مدنظر قرار داد، اظهار کرد: با توجه به مقالات روز دنیا و به ویژه مقالات داخلی، گلاب به علت اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی می تواند در سلامت پوست، مو و کاهش خطر ابتلاء به سرطان مؤثر باشد.

وی کاهش فشارخون، کاهش اثرات ضدالتهابی ناشی از آسیب های ریوی در سپسیس و نیز کاهش اسیدیته معده در افرادی که دارای ریفلاکس اسید معده هستند را از دیگر خواص گلاب برشمرد و تأکید کرد: با وجود این خواص، تاکنون هیچ کارآزمایی بالینی تأیید شده ای مبنی بر اثربخشی استفاده از بخور «جوش شیرین» و یا «گلاب» در درمان و یا کاهش علائم بیماری کرونا انجام نشده است.

میرزایی ادامه داد: صرفاً به علت بهبود در علائم تنفسی در برخی بیماران که از جوش شیرین و یا گلاب استفاده کردند، نمی توان توصیه کلی برای همه بیماران داشت ضمن اینکه حدود ۸۰ درصد از افراد به نوع خفیف و یا متوسط بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند که با استراحت و تغذیه مناسب قابل درمان است و ۲۰ درصد دیگر علائم شدیدتری از بیماری نشان می دهند بنابراین چون گستره بیماری متنوع است نمی توان بدون انجام کارآزمایی بالینی توصیه ای مبنی بر بخور جوش شیرین و یا گلاب داشت.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه گلاب تا حدودی خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، تصریح کرد: با این حال نمی توان خاصیت ضدعفونی کنندگی گلاب را به اندازه الکل و مشتقات آن دانست و روش های ضدعفونی را به گلاب منحصر کرد و بهتر است طبق دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی که اثربخشی آنها توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده؛ برای مقابله با این ویروس عمل کنیم.

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه فرمول شیمیایی جوش شیرین NaHCO۳ است، یکی از ترکیباتی که در اثر حلالیت در آب ایجاد می کند کربن دی اکسید است، پس بخور آن برای فرد مبتلا که دارای ضعف تنفسی و کاهش سطح اکسیژن خون است، حالت خفگی ایجاد می کند.

میرزایی در پایان گفت: پس با توجه به اینکه تاکنون هیچ کارآزمایی بالینی و مطالعه علمی با حجم نمونه بالا بر روی گلاب و یا جوش شیرین و اثربخشی آنها در بهبود علائم بیماری کرونا انجام نشده است نمی توان مصرف هیچ یک از این دو ماده را برای پیشگیری و یا بهبود علائم این بیماری توصیه کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: