به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۱۹۲
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵

خبرذنا: خبرگزاری آناتولی اعلام کرد، این طرح که از سوی دولت رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه ارائه شده است، به دنبال استقرار نیروهای صلحبان در منطقه قره‌باغ به مدت یک سال است. در توضیح این طرح ذکر شده است که این استقرار "در راستای منفعت و رفاه مردم این منطقه" و همچنین در جهت منافع ملی ترکیه است.

این طرح سه‌شنبه در پارلمان ترکیه به رای گذاشته می‌شود.

این در حالی است که بر اساس توافق سه‌جانبه صورت گرفته برای آتش بس در قره‌باغ که به امضای روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان رسیده این تنها صلحبانان روسی هستند که در حد فاصل نیروهای دو کشور برای نظارت بر آتش بس مستقر می‌شوند.

روابط میان ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان در قره‌باغ از ۱۹۹۱ تنش‌آلود بوده است اما درگیری‌های جدید از ۲۷ سپتامبر آغاز شد. از آن زمان، طرفین بارها یکدیگر را به حمله به غیرنظامیان و نیروها متهم کرده و حتی سه‌ آتش‌بس انسانی هم نقض شد. اما سرانجام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هفته گذشته اعلام کرد طرفین به توافقی برای خاتمه درگیری دست یافته‌اند.

تلاش اردوغان برای دریافت مهر تایید پارلمان ترکیه برای اعزام نیرو به قره‌باغ در شرایطی انجام می‌شود که علاوه بر مخالفت سخنگوی وزارت خارجه روسیه، سخنگوی نخست‌وزیر ارمنستان هم گفته صحبت‌های رئیس‌جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه ماموریت صلحبانی در قره‌باغ شامل نیروهای ترکیه هم می‌شود، صحت ندارد.

با این حال، ریاست‌جمهوری ترکیه پس از رایزنی تلفنی پوتین و اردوغان اعلام کرد، ترکیه و روسیه بر اجرای آتش‌بس در قره‌باغ از یک مرکز نظارت مشترک نظارت خواهند داشت. براساس آن، اردوغان در گفت‌وگو با پوتین، این را گام درست آنها در جهت حل دائمی اوضاع خواند و افزود آنکارا و مسکو به طور مشترک فعالیت‌های مربوط به نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ را انجام خواهند داد.

بر اساس توافق جدید، جمهوری‌ آذربایجان مناطقی از قره‌باغ را که در طول درگیری تصرف کرده است، حفظ می‌کند اما ارمنستان موافقت کرد طی چند هفته از چندین منطقه عقب‌نشینی کند. نیروهای حافظ صلح اعزامی روسیه هم شامل ۱۹۶۰ نظامی به همراه ۹۰ خودروی زرهی و ۳۸۰ تجهیزات نظامی دیگر خواهند بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: