به روز شده در: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۸۲۲۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
اپراتور‌های تلفن‌همراه، در روز‌هایی که دسترسی به آموزش آنلاین به یک حق بدیهی برای مردم، به‌خصوص در مناطق غیرشهری مطرح است، وظیفه و مسئولیت مهمی در توسعۀ پوشش شبکه در این مناطق دارند.

به گزارش"خبردنا"، امروزه و با شیوع ویروس کرونا، شرایط جدیدی در ارتباطات همراه پدید آمده و مباحثی مانند دسترسی به سامانه‌های آموزش آنلاین، به یک حق اساسی و بدیهی برای تمامی مردم، به خصوص در مناطق غیرشهری، مانند روستا‌ها و جاده‌ها تبدیل شده است. این امر، توجه بیش از پیش اپراتور‌های تلفن‌همراه به گسترش پوشش شبکه در مناطق فوق، به عنوان یک وظیفه و مسئولیت مهم را مطرح کرده است.

در این گزارش، با استناد به گزارش‌های رسمی منتشر شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، قصد داریم نگاهی به عملکرد اپراتور‌ها در گسترش پوشش شبکه در مناطق روستایی و جاده‌ای داشته باشیم.

ذکر این نکته لازم است که با توجه به این که بسیاری از روستاها، جاده‌ها و خطوط ریلی، از مدت‌ها پیش، به خدمات پایۀ اپراتورها، شامل مکالمه و پیامک (۲ G) دسترسی داشته‌اند؛ در حال حاضر و خصوصاً با توجه به شرایط و نیاز‌های جدید، از جمله نیاز ضروری دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به سامانه‌های آموزش آنلاین، دسترسی به اینترنت پهن‌باند (۳ G، ۴ G و ۵ G)، حق اولیه و بدیهی مشترکان اپراتورها، به‌خصوص در مناطق غیرشهری و محروم کشور است.

بر اساس گزارش رسمی «طرح توسعۀ زیرساخت خدمات الکترونیکی روستایی»، منتشر شده توسط محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، از مجموع ۳۹۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور، تعداد ۳۵۲۹۶ روستا به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند که از این تعداد، پوشش شبکۀ ۳ G و ۴ G ایرانسل در ۲۵۷۰۳ روستا و پوشش شبکۀ ۳ G و ۴ G همراه اول در ۸۷۸۸ روستا برقرار است.
 
به این ترتیب، می‌توان گفت که ایرانسل در تعدادی نزدیک به «سه برابر» (۲،۹۲ برابر) روستا بیشتر از همراه اول، دارای پوشش شبکۀ اینترنت‌همراه است. همچنین بر اساس این گزارش، تعداد روستا‌هایی که فقط پوشش اینترنت‌همراه ایرانسل در آن‌ها برقرار است، نسبت به روستا‌هایی که فقط تحت پوشش اینترنت‌همراه همراه‌اول هستند، نزدیک به «پنج برابر» (۴.۷۳ برابر) است. رایتل، اپراتور سوم تلفن‌همراه، در پوشش اینترنت‌همراه روستایی جایی ندارد و در میان سایر اپراتور‌ها نیز، های‌وب ۲۴۲۷۴ روستا و اپراتور‌های ADSL نیز ۳۴۰۰ روستا را تحت پوشش دارند.

همچنین بر اساس جدیدترین گزارش رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با عنوان «ایران در مسیر هوشمندی»، در مقایسۀ پوشش اینترنت‌همراه در محور‌های مواصلاتی (شامل پوشش جاده‌ها و خطوط ریلی)، در پوشش جاده‌ای، ایرانسل ۵۷۹۰۶ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۳۳۷۹۵ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی ایرانسل در مجموع ۹۱۷۰۱ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه جاده‌ای ایجاد کرده و همراه اول ۴۹۱۹۳ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۲۸۲۲۷ کیلومتر اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی همراه اول در مجموع ۷۷۴۲۰ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه جاده‌ای ایجاد کرده است. رایتل نیز ۲۴۱۷۱ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۴۹۸ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی رایتل در مجموع ۲۴۶۶۹ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه جاده‌ای ایجاد کرده است.

در پوشش ریلی نیز، ایرانسل ۶۶۱۹ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۴۱۹۱ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی ایرانسل در مجموع ۱۰۸۱۰ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه ریلی ایجاد کرده و همراه اول ۵۷۲۶ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۳۳۷۸ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی همراه اول در مجموع ۹۱۰۴ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه ریلی ایجاد کرده است. رایتل نیز ۳۷۳۹ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۱۵۴ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی رایتل در مجموع ۳۸۹۳ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه ریلی ایجاد کرده است.

بر این اساس، ایرانسل هم در اینترنت‌همراه جاده‌ای و هم در اینترنت‌همراه ریلی، ۱،۱۸ برابر همراه اول پوشش اینترنت‌همراه ایجاد کرده است. رایتل نیز در مسیر توسعۀ شبکه روستایی و جاده‌ای-ریلی، در آغاز راه است و فاصلۀ زیادی تا رسیدن به دو اپراتور دیگر دارد.
 
موفقیتی دیگر برای مدیریت دکتر عباسی / ایرانسل پیشگام در پوشش اینترنت روستایی و جاده ای
 
موفقیتی دیگر برای مدیریت دکتر عباسی / ایرانسل پیشگام در پوشش اینترنت روستایی و جاده ای
نام:
ایمیل:
* نظر: